معاون امور بانک‌ و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: کمبود موسسات بازاریابی، تصویر فقیرانه از کالاهای خود و فقدان آمار و اطلاعات دقیق باعث ضعف تجاری بین کشور‌های اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید حمید پور‌محمدی در کنفرانس بین‌المللی نقش بانکداری اسلامی در توسعه پولی‌ومالی گفت: سازمان کنفرانس اسلامی بعد از سازمان ملل بزرگ‌ترین سازمان جهانی است که در آن ۵۷ کشور اسلامی شرکت دارند و لذا جایگاه و میزان تاثیرگذاری این سازمان برای جهانیان مشخص است.

وی درباره راهکارهای اصلاح ضعف کشورهای مسلمان برای تجارت بیان کرد: طراحی ابزارهای جدید تامین مالی، ایجاد نهادهای مالی و اسلامی ارتباط بین این نهادها و تشکیل بانک و بیمه مشترک از کارهایی است که باعث افزایش ارتباط تجاری بین کشورهای اسلامی می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر کشورهای اسلامی ۲۰‌درصد کشورهای جهان را تشکیل داده، اما متاسفانه این تعداد کشور مسلمان به دلایل گوناگون از تاثیرپذیری کمتری نسبت به یکدیگر برخوردار هستند.

معاون امور بانک‌ها و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی افزود: کل صادرات ۵۶ کشور اسلامی در سال ۱۹۷۷ بیش از ۳۲‌میلیارد دلار بود که از این میزان سهم صادرات این کشورها نسبت به کل صادرات جهان ۶‌درصد و سهم واردات‌ آنها نیز ۶‌درصد است که با توجه به تحولات امروز در عرصه تجارت سهم ناچیزی در قیاس با دیگر کشورهای جهان است.

پورمحمدی تاکید کرد: کل صادرات صورت گرفته بین کشورهای اسلامی در تبادلات داخلی ۱۱۴‌میلیارد دلار بود که میزان صادرات و تبادل‌تجاری این کشورها در مقایسه با کشوری مانند ژاپن اندک است.

معاون امور بانک‌ها و بیمه وزارت اقتصاد و دارایی تصریح کرد: لازم به ذکر است که از ۱۱۴‌میلیارد دلار تبادل تجاری صورت گرفته در بین کشورهای اسلامی ۲۸‌درصد از این میزان سهم نفت و فرآورده‌های نفتی و ۱۳‌درصد کل کالاهایی است که در بین کشورهای اسلامی تبادل می‌شود که ۸۷‌درصد باقی بین کشورهای غیرمسلمان است.

پورمحمدی تصریح کرد: محدودیت دسترسی به منابع مالی و نهادهای مالی قوی در کشورهای اسلامی و منطقه‌ای، ضعف زیر ساخت‌های ارتباطی اطلاعات و کمبود موسسات بازاریابی و توسعه تجاری از جمله ضعف‌هایی است که در ایجاد ارتباط بین کشورهای اسلامی موثر است.

پورمحمدی اظهار داشت: تصویر فقیرانه کشورهای اسلامی از کالاهای خود، فقدان آمار و اطلاعات و عدم دسترسی به این آمار از دیگر مسائلی است که در ضعف تجارت بین مسلمان تاثیرگذار است.

معاون امور بانک‌وبیمه وزارت اقتصاد و دارایی گفت: برگزاری اجلاس و همایش با رویکرد آموزشی همراه با کارگاه‌های آموزش و تسهیل فرآیند اخذ ویزا برای بازرگانان کشورهای اسلامی از دیگر مسائلی است.