مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی چندی پیش اعلام کرد که تراکنش‌های ناموفق بانکی مشمول جریمه می‌شود و بانک مرکزی هر دو هفته یکبار با بررسی این تراکنش‌های ناموفق جرایم آن را از حساب‌های بانک‌ها نزد بانک مرکزی دریافت می‌کند. به گزارش خبرگزاری مهر، براساس اعلام بانک مرکزی اگر تعداد تراکنش‌های ناموفق تا ۵‌درصد تراکنش‌های عادی باشد، مشمول جریمه نمی‌شوند، اما اگر ۵ تا ۱۰‌درصد تراکنش‌ها را شامل شوند به ازای هر تراکنش ناموفق ۵۰‌تومان، اگر ۱۰ تا ۱۵‌درصد تراکنش‌ها باشند، به ازای هر تراکنش ۱۰۰‌تومان و اگر از ۱۵‌درصد به بالا باشند به ازای هر تراکنش ناموفق ۱۵۰‌تومان جریمه می‌شوند.

همچنین موضوع جریمه شدن بانک‌ها در قبال دستگاه‌های خودپرداز خاموش و خارج از سرویس نیز در حال بررسی توسط بانک مرکزی است.

اما آیا جریمه بانک‌ها توسط بانک مرکزی می‌تواند حامی حقوق شهروندان و موجب بهبود عملکرد این دستگاه‌ها باشد. مسوولان بانک مرکزی قبل از پایان سال گذشته در نشستی با خبرنگاران از تدابیر این بانک و آمادگی بانک‌ها در ارائه خدمات الکترونیکی در روزهای پایانی سال که نماد آن دستگاه‌های خودپرداز در کشور ما است، خبرداده بودند.

این در حالی است که دستگاه‌های خودپرداز همانند سال‌های قبل از آن در زمانی که مردم بیش از هر زمان دیگری به آنها نیاز دارند، از ارائه خدمات به مشتریان بازماندند. همواره دارندگان کارت‌های بانکی با این مشکل و نگرانی مواجه هستند که دستگاه‌های خودپرداز در مواقع لزوم به آنها سرویس‌های لازم را ارائه نکنند.

«دستگاه موقتا کار نمی‌کند»، این جمله و سایر پیغام‌های دستگاه‌های عابر بانک، قطع بودن شبکه شتاب، خرابی دستگاه، اختلال، عدم داشتن وجه نقد و غیره به ویژه در ایام پایانی هر ماه مراجعان این دستگاه‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه می‌کند که باعث سرگردانی آنها بین دستگاه‌های ATM بانک‌ها می‌شود.

نکته جالب توجه این است که بانک مرکزی و سایر بانک‌ها استفاده از سیستم‌های الکترونیکی را به مردم توصیه می‌کنند، در حالی که خود از ارائه خدمات توسط دستگاه‌های خودپرداز که مشتریان بانکی بیش از هر چیز به آن نیاز دارند، عاجز هستند. در این صورت مشتریان بانکی چگونه می‌توانند به عملکرد بانک‌ها در ارائه سایر سرویس‌ها از جمله اینترنت، تلفن‌بانک و غیره اعتماد کنند.

رفع برخی محدودیت‌ها توسط دستگاه‌های خودپرداز، افزایش مبلغ برداشت از آنها تا سقف ۴۰۰ هزار‌تومان در هر شبانه روز با استفاده از سیستم‌هایی از قبیل کیف پول و غیره، قراردادن اسکناس‌های درشت و چک پول در دستگاه‌ها، افزایش تعداد دستگاه‌ها و غیره نیز هنوز نتوانسته مشکلات این سیستم را به خوبی مرتفع نماید.

برخورداری شهروندان از حداقل امکانات بانکداری الکترونیکی توسط بانک‌ها باید رعایت شود. با توجه به اینکه بیش از ۸۵‌درصد دارندگان کارت‌های الکترونیکی بانکی از این کارت‌ها برای برداشت وجه از دستگاه‌های خودپرداز استفاده می‌کنند، بنابراین رعایت حقوق شهروندان در این بحث نیز الزامی است.

مدیران سیستم بانکی و مسوولان بانک‌ها باید تدابیر مورد نیاز در مورد نحوه ارائه خدمات مناسب توسط دستگاه‌های خودپرداز را اتخاذ نمایند، زیرا در غیر این صورت نمی‌توان انتظار حرکت به سوی تکنولوژی‌های مدرن‌تر را داشت، بنابراین پیشرفت و توسعه بانکداری الکترونیکی نیز با کندی پیش خواهد رفت.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مهمترین فعالیت دستگاه‌های خودپرداز را پرداخت اسکناس عنوان می‌کند و می‌گوید: دارندگان کارت‌های عابر بانک‌ها، دارای هر کارتی که باشند، می‌توانند از تمامی خودپردازها استفاده کنند.