معاون پارلمانی سابق بانک مرکزی با بیان اینکه نرخ سود بانکی ممکن است برای سال آینده افزایش یابد، گفت: نرخ سود بانکی باید متناسب با نرخ تورم باشد. حیدر مستخدمین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: نرخ سود بانکی ممکن است در سال آینده با توجه به نرخ تورم افزایش یابد و با در نظر گرفتن تمام زمینه‌ها به نظر می‌رسد که نرخ سود در سال آینده باید افزایش پیدا کند.

معاون پارلمانی سابق بانک مرکزی با تاکید بر اینکه کاهش نرخ سود مورد اشاره رییس کل بانک مرکزی نیز هست، اظهار داشت: شرایط به نحوی نیست که نرخ سود کاهش یابد.

به گفته وی این موضوعات به عنوان کارهای کارشناسی در بانک مرکزی در حال بررسی است و نرخ تورم هم‌اکنون در وضعیتی نیست که بتوان نرخ سود بانکی را کاهش داد.

مستخدمین حسینی با تاکیدبر اینکه یک رابطه معنا داری بین نرخ تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد، گفت: نرخ سود بانکی باید زمینه افزایش را به خود بگیرد.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت در برخی مواقع برای افزایش نرخ سود بانکی بیان کرد: اگر دولت علاقه‌مند به کاهش نرخ سود بانکی است، می‌تواند برای برخی فعالیت‌هایی که خود تمایل دارد، یارانه در نظر بگیرد؛ یعنی سیاست‌های جبرانی بر روی نرخ سود بانکی اعمال کند. معاون پارلمانی سابق بانک مرکزی گفت: معتقدم که نرخ سود بانکی باید حداقل یک درصد از نرخ تورم بالاتر باشد. وی از فشار وارد شده به سیستم بانکی با اتخاذ سیاست کاهش نرخ سود گلایه کرد و با بیان اینکه وضعیت بانک‌ها به لحاظ منابع و مصارف مناسب نیست، افزود: نارضایتی مردم در عدم دریافت تسهیلات بانکی و عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها به دلیل نبود منابع در اختیار بانک‌ها است.

مستخدمین حسینی بر تجهیز و افزایش منابع بانک‌ها تاکید کرد و گفت: کاهش نرخ سود جذابیتی را برای بانک‌ها ایجاد نمی‌کند.

پیوند نرخ سود و تورم، محور سیاست‌های پولی سال آینده

کاهش قیمت‌های جهانی، کنترل نرخ رشد نقدینگی و تدوین سیاست‌های پولی مناسب در سال آینده مجموعه عواملی است که رییس کل بانک مرکزی با توجه به آنها امیدوار است نرخ تورم باز هم کاهش یابد.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با «ایسنا» تصریح کرد: جهت‌گیری‌های جدیدی در قالب بسته سیاستی ـ‌ نظارتی سال آینده بانک مرکزی در نظر گرفته شده که تا پایان ماه جاری نهایی و اعلام می‌شود.

وی عنوان کرد: پیوند زدن نرخ سود تسهیلات بانکی با تورم و اعمال نظارتی دقیق بر مصارف تسهیلات بانکی از مهمترین محورهای سیاست‌های بانک مرکزی در سال آینده است.

وی با اشاره به آثار هدایت صحیح تسهیلات به حوزه‌های تولیدی و همچنین استفاده صحیح از منابع بانکی در دیگر حوزه‌ها اظهار کرد: کمبود منابع مالی باعث شده که حجم بالایی از ظرفیت بسیاری از صنایع کشور بدون استفاده باقی بماند، بنابراین تزریق نقدینگی به این صنایع ظرفیت خالی آنها را وارد مدار می‌کند و به این ترتیب تولید و عرضه افزایش می‌یابد که به کاهش تورم کمک می‌کند. رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: کاهش قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی، تامین این موارد را برای صنایع داخلی تسهیل کرده و این مساله در صورتی که با تامین منابع مالی برای این واحدها همراه شود، به افزایش تولید و عرضه می‌انجامد. وی خاطرنشان کرد: دو عنصر افزایش تولید و کاهش قیمت‌ تمام شده محصولات به کاهش قیمت‌ها منجر می‌شود و البته این کاهش با تاخیر زمانی کوتاهی در خرده فروشی‌ها مشخص خواهد شد.