بانک توسعه، شهریورماه سال آینده راه‌اندازی می‌شود

عکس:‌نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - در صورت موافقت سهامداران، موسسه مالی و اعتباری توسعه در شهریورماه سال آینده به بانک تبدیل خواهد شد.

حیدر مستخدمین حسینی، مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری توسعه با بیان این مطلب گفت: هفت کارگروه تخصصی در موسسه تشکیل شده که زمینه تبدیل موسسه به بانک را فراهم خواهد کرد. این کارگروه‌ها تحت عنوان اصلاح ساختار مالی اداری و بهره‌گیری از ابزار نوین مالی مدیریت ریسک، کمیته اصلاح اعتباری، کمیته بازاریابی و جامع بانکداری الکترونیکی مشغول به کار هستند.

وی با بیان اینکه برنامه ساختار واحد بین‌المللی با ارائه برنامه‌های نو و جدیدی که در عرصه بین‌المللی و شرایط حاکم بر روابط بین‌المللی به ارائه راهکار می‌پردازد، افزود: تا ۲۵ اسفندماه سال جاری گزارش نهایی کارگروه‌ها ارائه خواهد شد. وی ادامه داد: کارگروه اصلاح ساختار مالی برای افزایش سرمایه و تبدیل به بانک و پذیره‌نویسی برای عموم مردم برنامه‌ای خواهد داشت که پیگیری شده و با رعایت بخشنامه‌ها دنبال خواهد شد.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه مجوز صدور چک‌های رمزدار و گواهی سپرده از سوی بانک مرکزی دریافت شده است، تصریح کرد: این مجوز برای اولین بار توسط یک موسسه اعتباری دریافت شده است.

وی افزود: بحث پیوستن موسسه به شبکه شتاب نیز ظرف دو هفته آینده اجرا می‌شود. تجهیزات پیوستن موسسه به این شبکه خریداری و مجوزهای مربوط نیز از بانک مرکزی اخذ شده است. به گفته مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری توسعه، بحث پیوستن این موسسه به ساتنا نیز همزمان با شبکه شتاب عملیاتی خواهد شد. وی با بیان اینکه در وهله اول باید موسسه را از انزوا خارج می‌کردیم و در مرحله دوم در جریان فعالیت‌های بانک‌ها قرار می‌گرفتیم، گفت: صدور چک‌های رمزدار توانسته مشتریان جدید موسسه را جذب کند و تا پایان سال نیز هفت شعبه در تهران، تبریز، کرج، مشهد و شیراز راه‌اندازی می‌شود که برنامه‌ای برای تجهیز منابع هم هست.

وی ادامه داد: از ۱۰ روز دیگر فعالیت‌های شعب موسسه توسعه به اینترنت متصل می‌شوند. وی با تاکید بر اینکه چندی پیش مجمع سال ۸۵ موسسه با حضور ۹۱درصد از صاحبان سهام تشکیل شد افزود: مجمع سال ۸۶ نیز به زودی تشکیل خواهد شد. در عین اینکه در تیر ماه سال آینده نیز مجمع سال ۸۷ برای تصویب صورت‌های مالی و تعیین هیات مدیره برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه چندی قبل نامه‌ای تحت عنوان نامه اعتراض‌آمیز جمعی از سهامداران به بانک مرکزی و سایر مقامات درج شد که هیچ اشاره‌ای به تاریخ مورد استناد این سهامداران نشده بود، گفت: این نامه مربوط به وضعیت دوران مدیریت بنده بر این موسسه نبوده است.

مستخدمین حسینی با اشاره به نامه مذکور که مربوط به گلایه برخی از سهامداران در مورد وضعیت موسسه به لحاظ برگزار نشدن مجامع آن در طول ۲۷ ماه بوده است، گفت: نامه فوق در مرداد ماه سال جاری تهیه و گلایه‌هایی در خصوص وضعیت آن زمان موسسه به لحاظ عدم تعیین تکلیف و عدم حضور در سه سال مجامع بود که نقطه عطفی شد تا سایر مقامات ذی‌صلاح به این موضوع دقت نظر داشته باشند.

مستخدمین حسینی با تاکید بر اینکه در ۲۶ تیر ماه سال ۸۵، سهامداران یک گروه اعضای هیات مدیره جدید انتخاب کردند که این مدیران منتخب توسط بانک مرکزی تایید صلاحیت شده بودند و در روزنامه رسمی نیز منتشر شد، اعلام کرد: بدون شروع به کار هیات مدیره منتخب سهامداران، بانک مرکزی تیمی را برای سرپرستی به موسسه فرستاد که تا دی ماه امسال مشغول به کار بود. وی ادامه داد: این هیات‌مدیره تا مدتی قبل که دیوان عدالت اداری به برگشتن هیات‌مدیره منتخب اصرار داشت، فعالیت می‌کرد و در نتیجه این موسسه ۲۷ ماه توسط هیات‌ سرپرستی اداره شد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: در مدت حضور هیات سرپرستی هیچ گونه مجمعی در بانک تشکیل نشده و حتی بازرس و حسابرس موسسه برای سال ۸۷ نیز تعیین نشده بود.

وی با بیان اینکه بحث مربوط به خدمات ارزی و بین‌المللی و صرافی نیز از برنامه‌های آینده موسسه است، افزود: مجوز این فعالیت‌ها از بانک‌ مرکزی اخذ شده و تشکیلات سازمانی برای تطبیق با شرایط جدید نیز مدنظر قرار گرفته است.

به گفته وی، حسابرسی داخلی نیز برای تطبیق با قوانین و مقررات و تشکیل حسابرسی نیز از دیگر برنامه‌ها است. همچنین فعالیت‌های ارزی‌ از ۱۵ اسفندماه آغاز می‌شود و از طریق سایت نیز نیروی کار برای فعالیت در موسسه جذب خواهد شد.

وی در خصوص افزایش سرمایه برای تبدیل شدن موسسه به بانک اظهار داشت: سهامداران می‌توانند تا ۱۰درصد از سهام را داشته باشند مابقی به صورت پذیره‌نویسی خواهد بود.

به گفته وی، بیش از ۹۵درصد از سهامداران موسسه حقیقی و ۱۳ شرکت نیز از سهامداران هستند.

وی با بیان اینکه در جلسه‌ای در پاییز امسال در بانک مرکزی اعلام کرده که در صورت تشکیل نشدن شورای پول و اعتبار از بانک مرکزی خواهد رفت، گفت: تاریخ اتمام قراردادم با بانک مرکزی و تصمیم‌ام برای رفتن از بانک مرکزی با برگشتن به موسسه همراه شد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: قرار دادن سرپرستی در یک موسسه مالی بر اساس ماده ۳۹ قانون پولی و بانکی سه بار در طول تاریخ اتفاق افتاد که دو بار قبل از انقلاب در خصوص دو بانک و بیمه و بازرگانی و اصناف و در مورد موسسه توسعه بی‌نظیر بود.

به گفته وی یکی از پروژه‌های سرمایه‌گذاری موسسه بیمه است که به این لحاظ در شعب موسسه از خدمات بیمه‌ای شرکت بیمه توسعه استفاده خواهد شد.

وی درخصوص وضعیت موجودی نقدی موسسه در طول ۲۷ ماه سرپرستی اعلام کرد: زمان تحویل گرفتن موسسه یک ریال اوراق مشارکت در آن موجود نبود و وضعیت موسسه در آن زمان در حال بررسی است.