دنیای اقتصاد- امروز ۵درصد سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی مشمول اصل ۴۴ به میزان ۶۵۵میلیون سهم روی تابلوی بورس عرضه می‌شود. مدیرعامل بانک ملت روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی، نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات پرداختی در بانک ملت را ۸ درصد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بانک ملت با بررسی درست طرح‌های پیشنهادی کمترین انحراف را در پرداخت تسهیلات دارد و در حال حاضر عمده تسهیلات پرداختی بر اساس عقود مبادله‌ای با نرخ مصوب بانک مرکزی انجام گرفته که طبیعی است پس از خصوصی‌سازی، به تدریج به سوی عقود مشارکتی حرکت خواهد کرد تا شاخص‌های عملکردی بانک ارتقا یابد.ازسوی دیگر معاون سازمان خصوصی‌سازی ارزش دفتری هر سهم ملت را ۱۳۵تومان عنوان کرده است. وی در عین حال این بحث را هم مطرح کرده که تصمیم‌گیری در مورد قیمت سهام این بانک به عهده سرمایه‌گذاران است. به نظر می‌رسد سازمان خصوصی‌سازی به عنوان وکیل دولت در فروش بانک ملت، تمایل به فروش سهام مزبور در بالاترین قیمت ممکن دارد و براساس آن معاون سازمان خصوصی‌سازی فعالان بازار را به ارزش دفتری «ملت» توجه داده است. ۵درصد سهام بانک ملت امروز عرضه می‌شود

بازار سرمایه، میزبان سهام اولین بانک دولتی

لیلا اکبرپور

امروز ۵درصد سهام بانک ملت به عنوان اولین بانک دولتی مشمول اصل ۴۴ به میزان ۶۵۵میلیون سهم روی تابلوی بورس عرضه می‌شود.

دکتر علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت روز گذشته در یک نشست مطبوعاتی، EPS این بانک را برای عملکرد منتهی به اسفند سال ۸۷ معادل ۱۸۵ ریال اعلام کرد و گفت: بانک ملت ۸۰درصد سود سهام را تقسیم خواهد کرد.

او با بیان اینکه صورت‌های مالی ۹ ماهه امسال بانک ملت نشان می‌دهد ۱۲۸ ریال معادل ۶۹درصد از این سود محقق شده است، EPS سال ۸۸ را ۲۳۹ریال اعلام کرد و یادآور شد: سود هر سهم بانک ملت در سال ۸۴ معادل ۴۵ریال، در سال ۸۵ معادل ۵۴ریال و در سال ۸۶ به ۱۴۹ریال رسید که از روند روبه رشدی برخوردار است.

مدیرعامل بانک ملت نسبت کفایت سرمایه این بانک را ۴۲/۸درصد عنوان کرد و گفت: منابع بانک ملت در پایان سال ۸۵ معادل ۲۱۱هزار میلیارد ریال بود که در پایان سال ۸۶ به ۲۷۵هزار میلیارد ریال افزایش یافت.

دیواندری ادامه داد: بانک ملت در پایان سال ۸۵ معادل ۱۶۱هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرد که این رقم در پایان سال ۸۶ به ۲۲۴هزار میلیارد ریال و تا ۱۰ ماهه اول سال ۸۷ به ۲۷۵هزار میلیارد ریال رسید.

وی نسبت مطالبات معوق به کل تسهیلات پرداختی در بانک ملت را ۸درصد عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: بانک ملت با بررسی درست طرح‌های پیشنهادی کمترین انحراف را در پرداخت تسهیلات دارد و در حال حاضر عمده تسهیلات پرداختی بر اساس عقود مبادله‌ای با نرخ مصوب بانک مرکزی انجام گرفته که طبیعی است پس از خصوصی‌سازی، به تدریج به سوی عقود مشارکتی حرکت خواهیم کرد تا شاخص‌های عملکردی بانک ارتقا یابد.

دیواندری تاکید کرد: توجه به شاخص‌های سودآوری در اولویت اول بانک ملت قرار دارد.

به گفته دیوانداری، سرانه جذب سپرده در شعب بانک ملت معادل ۱۴۰میلیارد ریال است که در مقایسه با سایر بانک‌های دولتی رقم بالاتری است.

مدیرعامل بانک ملت سرمایه این بانک را ۱۳هزارو ۱۰۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این بانک دارای یک هزار و ۹۰۹ شعبه است که یک‌هزارو ۸۹۸ شعبه در اقصی نقاط ایران، ۷ شعبه در مناطق آزاد و ۴ شعبه در خارج از کشور مستقر است.

دیواندری در خصوص شعب بانک ملت پس از واگذاری گفت: یک بنگاه اقتصادی در شرایط پویایی قرار دارد و طبیعی است بانک ملت با رویکرد افزایش بهره‌وری شعب درصدد جابه‌جایی شعبه‌ها بر خواهد آمد.

مدیرعامل بانک ملت یادآور شد: بانک ملت در سال‌جاری هیچ اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشت و حساب آن نزد بانک مرکزی مثبت بوده و مازاد منابع نیز دارد و برداشت‌های سال‌های قبل در امیدنامه بانک به‌طور شفاف لحاظ شده است.

دیواندری ادامه داد: بانک ملت در جذب سپرده در میان بانک‌های تجاری کشور در جایگاه دوم قرار دارد، اما از نظر پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های زودبازده دارای رتبه پنجم است که نشانگر انتخاب درست مشتریان و ارزیابی طرح‌هاست.

دیواندری با یادآوری اینکه بانک ملت هیچ مشکلی در خصوص تحریم و محدودیت‌ها ندارد، گفت: منابع ارزی و ریالی بانک ملت با رشد متوسط سالانه ۹/۲۹درصد از ۲۱۱هزار و ۴۶۰میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۵۶۷هزار و ۷۱۳میلیارد ریال در سال ۸۹ افزایش خواهد یافت.

مدیرعامل بانک ملت با اشاره به برنامه کسب‌وکار این بانک برای سال‌های ۸۶ تا ۸۹، براساس رشد متوسط سالانه ۲۷درصد نقدینگی کشور طی ۱۰ سال گذشته گفت: طبق عملکرد سال ۸۶ سهم منابع ریالی بانک از کل نقدینگی کشور حدود ۹/۱۳درصد بود که این سهم در سال ۸۷ بالغ بر ۱/۱۴درصد برآورد شده است پیش‌بینی می‌شود در سنوات منتهی به ۸۹ سهم مذکور کماکان حفظ شود.

علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت در خاتمه از سیاست‌های کلی اصل ۴۴ به‌عنوان انقلاب اقتصادی ایران یاد کرد و گفت: اجرای درست اصل ۴۴ بدون تردید منشاء تحول بزرگ و آثار ارزشمند در کشور خواهد بود.

او افزود: ایجاد بنگاه‌های بزرگ موجب رونق اقتصادی کشور است و نقش بانک‌ها در شکل‌گیری این شرکت‌ها انکارناپذیر است.

عکس: حمید جانی‌پور