مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر کشور برقراری بانکداری متحرک و ایجاد شعبه در روستاهای کم جمعیت به‌صورت یک روز یا چند روز در هفته و انتشار بانکداری قرض‌الحسنه به سایر نقاط جهان و خصوصا در کشورهای اسلامی را از برنامه‌های آتی این بانک عنوان کرد. به گزارش ایسنا، غلامرضا مصطفی‌پور در کرمانشاه در جمع خبرنگاران، تعداد شعب موجود این بانک در سطح کشور را۲۳۰ شعبه اعلام کرد و افزود: تا پایان امسال شعب بانک قرض‌الحسنه مهر در کشور به۲۴۰ شعبه می‌رسد. مصطفی‌پور با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر تنها بانک قرض‌الحسنه کشور و یک بانک تخصصی خصوصی است، عنوان کرد: گرایش اساسی این بانک بر فعالیت‌های قرض‌الحسنه به عنوان یک فعالیت ارزشی و اعتقادی است، اگرچه در کنار این فعالیت، حساب‌های جاری نیز داریم که فعالان بخش‌های تجاری، بازرگانی، صنعتی و خدماتی می‌توانند از این خدمات استفاده کنند. وی ادامه داد: در واقع در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران تمام فعالیت‌های بانک‌های تجاری و تخصصی به‌جز سپرده گذاری سودآور در بخش منابع و عقود سودآور در بخش تسهیلات انجام می‌شود.

او مبلغ تسهیلات اعطایی از سوی این بانک از آغاز تاسیس تاکنون را حدود ۶۰۰میلیارد ریال و تعداد افرادی که از این تسهیلات بهره‌مند شده‌اند را حدود۳۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: این تسهیلات در بخش‌های کمک هزینه ازدواج، کمک هزینه درمان، کمک هزینه تامین یا تعمیر مسکن و همچنین به واحدهای کوچک اقتصادی و صنوف اعطا شده است.

وی افزود: از محل تسهیلاتی که توسط این بانک به واحدهای کوچک اقتصادی یا صنوف پرداخت شده، حداقل۱۰هزار شغل ایجاد شده است. مصطفی‌پور ادامه داد: تلاش ما کاهش بوروکراسی موجود در بانک‌ها جهت دریافت تسهیلات و ایجاد یک رفاه نسبی برای مشتریان است. مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر در ادامه با بیان اینکه رشد منابع این بانک در مقایسه با تمام بانک‌های دولتی و خصوصی کشور بی‌نظیر بوده، گفت: منابع این بانک در پایان دی‌ماه امسال نسبت به اسفند سال گذشته بیش از۲۰۰‌درصد رشد داشته است.

وی افزود: رقم منابع این بانک در پایان دی‌ماه به حدود۱۱۰۰میلیارد تومان رسیده است. مصطفی‌پور با بیان اینکه بانک قرض‌الحسنه مهر یک بانک سودآور است، گفت: درآمد این بانک تنها از کارمزد قرض‌الحسنه حاصل نمی‌شود، بلکه ما درآمدمان را بر درآمد ناشی از کارمزد خدمات بانکی متمرکز کرده‌ایم که در دنیا نیز مرسوم است.

وی در خصوص انتقال منابع پس‌انداز قرض‌الحسنه بانک‌ها به بانک قرض‌الحسنه مهر که صحبت آن مطرح شده بود، نیز گفت: متاسفانه تاکنون حتی یک‌ریال از منابع پس‌انداز قرض‌الحسنه بانک‌ها به این بانک منتقل نشده و تمام منابع این بانک از محل اعتماد عمومی مردم و همچنین با تلاش مدیران و کارکنان این بانک حاصل شده است. مصطفی‌پور با اشاره به تقاضای زیاد برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا به‌دلیل محدودیت منابع، تصریح کرد: البته در جامعه‌ای که مبتنی بر ارزش‌های اعتقادی است، به‌جز قیمت، عامل دیگری هم به‌نام اعتقادات مردم دخیل است، بنابراین جذب سرمایه‌مان براساس اعتقادات مردمی است، هر چند که از طریق محدود کردن اعطای تسهیلات در بخش‌های خاص نیز نوعی مدیریت اعمال کرده‌ایم. وی در خصوص برنامه‌های این بانک برای گسترش شعب گفت: با توجه به اینکه تمرکز فعالیت‌های این بانک بر محور قرض‌الحسنه است و مدیریت هزینه اهمیت زیادی دارد، ولی برآورد ما این است که تا پایان سال آینده تعداد شعب ما به ۳۰۰ شعبه در کشور برسد. مصطفی‌پور سقف تسهیلات این بانک بر اساس قانون را ۱۰۰میلیون‌ریال اعلام و افزود: برای جذب مخاطبان در حال حاضر سقف تسهیلات در بخش‌های ازدواج، درمان و تعمیر و تامین مسکن را ۲۰میلیون ریال و در بخش بنگاه‌های کوچک اقتصادی و صنوف۵۰میلیون ریال تعیین کرده‌ایم، البته با افزایش منابع، این سقف‌ها نیز افزایش می‌یابد. وی در ادامه به برنامه‌های آتی این بانک اشاره کرد و گفت: به‌دنبال آن هستیم که یک نظام بانکداری یکپارچه متمرکز را اجرایی کنیم تا از این رهگذر، بانکداری قرض‌الحسنه در جای جای کشور در اختیار مردم قرار گیرد. مصطفی‌پور افزود: بر اساس دستورالعمل‌های موجود، این بانک قصد دارد در تمام مساجد، نهادها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و کارخانجات که از استانداردهای لازم برخوردارند و از نظر امنیتی مورد تایید نیروی انتظامی هستند، شعب خود را تاسیس کند و هدف از این کار این است که هزینه‌های اموال غیرمنقول بانک افزایش پیدا نکند. وی ادامه داد: به این منظور با استانداری‌ها مکاتباتی داشته‌ایم تا ظرفیت‌های موجود یا متقاضیان را به ما معرفی کنند.