وزیر تعاون دیروز از تصویب اساسنامه بانک توسعه تعاون در راستای سیاست‌های اصل ۴۴ در هیات دولت خبر داد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد عباسی در جمع خبرنگاران در محل این وزارتخانه گفت:‌ اساسنامه بانک توسعه تعاون در دولت تصویب شده و به زودی براساس مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید بانک مرکزی سرمایه ۵۰۰میلیارد تومانی آن از حساب ذخیره ارزی تامین می‌شود.

وی اظهار امیدواری کرد تا پایان سال بانک توسعه تعاون از محل صندوق تعاون ایجاد شود.

وزیر تعاون در مورد مسکن مهر گفت: تاکنون ۳‌میلیون و ۸۵۰‌هزار نفر در مسکن مهر ثبت‌نام کرده‌اند که از این رقم ۲/۲‌میلیون نفر پالایش شده و تا ۲‌میلیون و ۵۰۰‌هزار نفر قابل پالایش است.

عباسی افزود: یک‌میلیون و ۴۰۰‌هزار نفر برای دریافت زمین به وزارت مسکن و شهرسازی معرفی شده‌اند.

وی افزود: هفته گذشته در جریان بازدید از استان سیستان و بلوچستان ۲۰۰ واحد مسکن مهر آماده افتتاح بود که به صورت مجتمع دو طبقه در یک جا ساخته شده بودند. وزیر تعاون گفت:‌تعدادی از این واحدها به صورت زمین، اختلافی بود که با حضور وزیر تعاون این اختلاف رفع شد. عباسی افزود: تعداد اعضای تعاونی از یک‌میلیون و ۲۰۰‌هزار نفر قبل از انقلاب اکنون به ۲۵‌میلیون نفر یعنی ۲۴برابر افزایش یافته است.

وزیر تعاون از راه‌اندازی ۹۰۰ پروژه در دهه فجر با اشتغالزایی ۳۸‌هزار نفر و ۱۶‌هزار شغل جدید و نیز ایجاد ۱۹‌هزار شغل به صورت غیرمستقیم در کشور خبر داد. وی گفت: از ۳‌هزار‌میلیارد ریال سرمایه کل تعاونی‌ها ۱۸۰۰‌میلیارد ریال توسط مردم و اعضای تعاونی‌ها تهیه شده است.

عباسی افزود: در حالی که در بنگاه‌های دیگر به طور متوسط ۲/۲ نفر اشتغال ایجاد می‌شود، اما در شرکت‌های تعاونی میانگین ۱۹ شغل جدید ایجاد می‌شود. وی افزود: ۵۶‌درصد شرکت‌های تعاونی مربوط به کشاورزی، صنعتی و صنایع فرش دستی، ۲درصد تعاونی‌های عمرانی، ۱۰‌درصد در مسکن و ۳۰‌درصد تعاونی‌‌های خدمات فعالیت می‌کنند.

وزیر تعاون همچنین از ایجاد ۴۵‌هزار شرکت تعاونی با اشتغالزایی ۴۵۰‌هزار نفر و ۵/۳‌میلیون نفر عضو در دولت نهم خبر داد و گفت:‌ در ۳۰ استان کشور بنیادهای تعاون و توسعه کارآفرینی برای ایجاد اشتغال شکل گرفته است. عباسی با بیان اینکه بین ۲۰ تا ۳۰‌درصد حجم اقتصاد در اختیار مردم است، گفت: براساس سیاست‌های اصل ۴۴ تا پایان برنامه چهارم سهم تعاون به ۲۵‌درصد از اقتصاد ملی افزایش می‌یابد. وی گفت: در شرایطی که آمارهای روشن از بخش‌های اقتصادی، تعاونی و خصوصی در کشور وجود ندارد سهم تعاون را بین ۶ تا ۷‌درصد اعلام می‌کنند در حالی که مقرر شده از این پس آمارهای تعاون، در بانک مرکزی مرکز آمار ایران و گمرک به صورت جداگانه محاسبه شود.

عباسی افزود: از کل ثبت‌نام شدگان مسکن مهر برای دریافت زمین اجاره ۹۹ ساله تاکنون حدود ۷۰۰‌هزار نفر سهم یک‌میلیون تومان برای آماده‌سازی زمین را پرداخت کرده‌اند و بانک‌ها نیز سرعت تسهیلات‌دهی به مسکن مهر را آغاز کرده‌اند. وی با اشاره به سیاست دولت در کاهش هزینه‌های جاری گفت: اعتبارات بخش تعاون در پیشنهاد وزارت تعاون برای لایحه بودجه دو برابر شده که در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ خواستار افزایش آن هستیم.

وزیر تعاون با اشاره به واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در قالب تعاونی عدالت گفت: از ۸۰‌درصد سهام قابل واگذاری به مردم ۴۰‌درصد باید به بخش تعاون واگذار شود. عباسی افزود: ۴‌هزار‌میلیارد تومان سهام شرکت‌های بزرگ دولتی پیش‌بینی برای واگذاری شده‌اند که ابتدا شرکت‌هایی واگذار می‌شود که در ۳ سال تراز مثبت داشته باشد و سهام شرکت‌های زیان‌ده به مردم واگذار نخواهد شد. وی با اشاره به اینکه براساس سیاست‌های اصل ۴۴، ۴۲‌میلیون نفر در قالب شش دهک جامعه سهام عدالت دریافت خواهند کرد، افزود: تاکنون ۲۲‌میلیون نفر این سهام را دریافت کرده‌اند. عباسی در مورد نخستین شرکت بیمه تعاونی گفت: براساس سیاست‌های اجرایی اصل ۴۴ نخستین شرکت تعاونی سهامی عام در بخش بیمه به زودی راه‌اندازی می‌شود و تقاضای آن توسط هیات موسس به بیمه مرکزی ارائه شده و بیمه مرکزی نیز این تقاضا را اعلام وصول کرده و در مرحله بررسی صلاحیت اعضای هیات موسس بیمه قرار دارد. وزیر تعاون گفت:‌ شرکت‌های دیگر تعاونی قادر خواهند بود شرکت بیمه تاسیس کنند. عباسی در مورد طرح کارورزی در بخش تعاون گفت: با توجه به نقش تعاون در ایجاد اشتغال سهمیه ۲۰‌هزار نفری برای کارورزی در بخش تعاون با همکاری وزارت کار در نظر گرفته شده که برای سال‌جاری ۵‌هزار نفر در بخش تعاون دوره کارورزی را خواهند دید. وی گفت: نصف هزینه دوره کارورزی برعهده دولت و مابقی آن نیز توسط بنگاه تقاضاکننده پرداخت خواهد شد. عباسی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر ساماندهی تعاونی‌های اعتبار گفت: یکی از بخش‌های ۱۳ گانه شکل تعاونی، تعاونی اعتبار است که در قانون تعاونی برای هر صنف و مجموعه تعاونی اعتبار برای پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به خود اعضای آن مجموعه شکل می‌گیرد که اگر این شرکت‌ها بخواهند کار بانکی انجام دهند و به سایر افراد تسهیلات پرداخت کنند باید از بانک مرکزی و نظام پولی کشور مجوز بگیرند.

وی گفت: براساس قانون تشکیل بانک با سرمایه ۲۰۰‌میلیارد تومان و مؤسسه مالی اعتباری براساس قواعد بانک مرکزی امکانپذیر است، اما تا زمانی که تعاونی اعتبار در قالب وزارت تعاون فعالیت می‌کند باید همان فعالیت صنفی به اعضای آن مجموعه ارائه دهد. وزیر تعاون گفت: صندوق تعاون در ۱۴ سال قبل از دولت نهم ۴۴۰‌میلیارد تومان و در ۳ سال اخیر ۱۱۰۰‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده است.