مدیرعامل بانک ملت از واگذاری ۵درصد سهام این بانک معادل ۶۵ تا ۷۵میلیارد تومان تا اواخر بهمن ماه خبر داد.

به گزارش برنا، علی دیواندری در همایش بحران جهانی پیش رو، تولید اشتغال، حل مشکل مسکن و خصوصی سازی با بیان اینکه بانک ملت آمادگی خود را مبنی بر همکاری خود با شرکت‌های خصوصی در دوره جدید خود به عنوان بانک خصوصی اعلام می‌کند، گفت: بانک ملت از نظر میزان منابع به عنوان دومین بانک کشور مطرح است.

وی با بیان اینکه ۵۰درصد سهام بانک به عنوان بدهی دولت به بخش خصوصی عرضه می‌شود، افزود: سرمایه تحت مدیریت بانک رقمی بالغ بر بیش از ۲۸میلیارد دلار می‌باشد، ضمن اینکه کل سرمایه بانک ملت هزار و ۳۵۰میلیارد تومان است.

به گفته مدیرعامل بانک ملت، هم اکنون بیش از ۱۱درصد ضمانت نامه‌های پیمانکاری با ۱۶۰ شرکت برای بانک ملت صادر می‌شود که البته این رقم می‌تواند افزایش یابد.

دیواندری با اعلام اینکه بانک در آستانه واگذاری به بخش خصوصی است، افزود: ۵درصد سهام این بانک معادل حدود ۶۵ تا ۷۵میلیارد تومان اواخر بهمن‌ماه امسال واگذار می‌شود و اساسنامه بانک به عنوان سهام ثبت شده و به زودی سرمایه در بورس عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه این بانک سهم بالایی دراجرای پروژه‌های بین‌المللی دارد، افزود: این بانک در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی فعال است، به نحوی که پرتفوی بانک در زمینه شرکت‌های پتروشیمی قابل ملاحظه است.

به گفته دیواندری، عاملیت ساخت پالایشگاه‌ها با بانک ملت است و هم اکنون بالغ بر ۱۹ طرح سیمانی دردست انجام است.

وی اظهار داشت: در بخش پیمانکاری که به نسبت ساده تر از فاینانس پروژه‌ها است، بانک ملت به خوبی اقدام نکرده است ولی در بخش انرژی فعال بوده است.

دیواندری با اشاره به موفقیت بانک در زمینه نیروگاه آب شور در کشور، اظهار داشت: هم‌اکنون دو نیروگاه بزرگ دردست انجام است، ضمن اینکه بانک در زمینه ساخت سدها فعالیت دارد.

وی با اشاره به ضرورت تقویت شرکت‌های داخلی و ماموریت بانک ملت به عنوان بانک بزرگ از سوی دولت گفت: این بانک ماموریت دارد تا در خدمت بخش خصوصی باشد؛ لذا در آینده نزدیک برنامه داریم تا با بخش‌های خصوصی سالم که بدون رانت فعالیت دارند برای همکاری وارد مذاکره شویم.

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه تغییر پرتفوی منابع و تسهیلات بانک باید در خدمت بخش‌های خصوصی سالم باشد، افزود: اگر بتوانیم با یک سندیکای دارای شخصیت حقوقی وارد مذاکره شویم، انجام کارهای اقتصادی تسریع و تسهیل می‌شود.

وی با اشاره به نظرسنجی با ۱۶۰ شرکت رتبه یک عنوان کرد: نیازسنجی در مورد ضمانت نامه‌ها و اعطای تسهیلات انجام شده، ضمن اینکه مشکلات پیمانکاران در ارزیابی وثایق بررسی شده است.دیواندری با بیان اینکه تجربه بانک در اجرای یک پروژه ملی منتهی به نجات ۵/۱میلیون کشاورز شد، افزود: ۳۰ سال کشاورزان برای دریافت وجه گندم تحویلی به دولت مشکل داشته اند، اما هم‌اکنون ۲هزار و ۵۰۰میلیارد تومان در سال به محض تحویل گندم به آنان پرداخت می‌شود وامسال برای سومین سال متوالی این کار از سوی بانک انجام می‌شود.