چطور بانک شدیم؟

لیلا اکبرپور

از روزی که موسسه مالی و اعتباری بنیاد با هدف تاسیس بانک نام خود را به موسسه مالی و اعتباری سینا تغییر داد، گمان می‌رفت که این موسسه قدیمی دستخوش تحولات گسترده فیزیکی و ساختاری شود.

خود دکتر عبدالناصر همتی مدیرعامل سینا در این خصوص می‌گوید: تحولات و اقدامات اساسی با هدف اصلاح و جبران عقب‌ماندگی‌ها در این موسسه صورت گرفت و بتدریج رخ نشان داد.

از بهینه‌سازی شعب موسسه، تجهیز شعب به آخرین دستاوردهای نظام بانکداری الکترونیک نظیر سیستم یکپارچه و پیوستن به شتاب، اصلاح ساختاری مالی، آموزش و بهینه‌سازی ترکیب نیروی انسانی و برداشتن گام‌های اساسی جهت تامین نظر بانک مرکزی و دریافت مجوز بانک سینا می‌توان به عنوان اقدامات انجام شده نام برد.

این در حالی است که به رغم تمامی اقدمات هزینه‌بر، موسسه مالی اعتباری سینا نه تنها سهم بازار خود را حفظ کرد بلکه از وضعیت عملکرد و درآمدی مثبتی نیز برخوردار بوده و توانست در پایان ۸ ماهه اول امسال ۷۵درصد پیش‌بینی سود هر سهم سال جاری را تامین کند. در خصوص عملکرد موسسه مالی و اعتباری سینا گفت‌وگویی با دکتر عبدالناصر همتی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید:

آقای دکتر،‌ لطفا از اقدامات صورت گرفته در جهت مجوز قطعی بانک سینا بگویید؟

تغییر رسمی نام موسسه به سینا که در تاریخ ۲۲مرداد سال ۸۶ صورت گرفت، در واقع اولین گام برای اجرای برنامه‌های اصلاحی موسسه تا مرز بانک سینا بود.

همچنین در گام بعدی و در راستای حرکت با سیاست‌ها و برنامه‌های بانک مرکزی که در قالب طرح ساماندهی موسسه مالی و اعتباری به اجرا درآمد، شرایط مورد نظر این بانک را یک یک تحقق بخشید و از منظر همین اقدامات مجوز قطعی و نهایی فعالیت را در شانزدهمین روز اردیبهشت سال ۸۷ کسب کرد.

توجه داشته باشید برای دریافت این مجوز ۵سال زمان صرف شد واقدامات گسترده و طاقت فرسایی مانند آماده‌سازی مقدمات ورود به بورس و عرضه بخشی از سهام موسسه در بورس اوراق بهادار تهران، سهامی عام شدن موسسه، کفایت سرمایه‌، تودیع تمام سپرده قانونی نزد بانک‌مرکزی، افزایش سرمایه‌ به مبلغ یک هزار و ۵۰۰میلیارد ریال و اقدام برای افزایش سرمایه به مبلغ ۲هزار میلیارد ریال جهت دریافت مجوز بانک سینا انجام شد.

در برنامه‌های موسسه بحث بانکداری مدرن یا الکترونیک چه جایگاهی داشت؟

با توجه به رقابت شدیدی که در سال‌های اخیر در عرصه بانکی کشور آغاز شده لزوم ورود قدیمی‌ترین موسسه مالی و اعتباری کشور به این میدان برای عقب نماندن از رقبا ضروری شناخته شد و زمینه پیاده‌سازی بانکداری الکترونیک در موسسه کلید خورد و پروژه بزرگ

core banking به اجرا درآمد.

مهمترین بحث در این زمینه را می‌توان ورود موسسه به شبکه شتاب دانست که با سرعت قابل توجهی حتی زودتر از برخی موسسات مالی و اعتباری که درخواست ورود به این شبکه را داشتند به اجرا رسید. این امر نتایج مثبتی را در بعد افزایش حساب‌های موسسه، سودآوری و تسهیل در خدمات رسانی شبانه‌روزی به هموطنان به همراه داشته و دارد. با پیوستن موسسه به شبکه شتاب امکان انتقال وجه از طریق دستگاه‌های خودپرداز و پایانه فروش به حساب کارت اشخاص در سایر بانک‌ها و بالعکس فراهم شده و شعبه هم امکان صدور یک کارت با چند حساب را دارا شده است.

همچنین این موسسه با هدف ایجاد تنوع در خدمات الکترونیک قابل ارائه به هموطنان به سامانه بانکی ساتنا پیوست. این سامانه امکان انتقال وجوه بین بانکی بدون محدودیت در مبلغ را برای مشتریان فراهم می‌سازد.

پیاده‌سازی سامانه یکپارچه بانکی و الکترونیک (core banking) در راستای دسترسی سریع مشتریان به حساب‌های خود در هر یک از شعب موسسه به عنوان یکی از راهبردهای اساسی در دستور کار قرار گرفت که در کمترین زمان ممکن و حداقل خطا در انتقال اطلاعات به سامانه جدید همزمان با اعیاد قربان و غدیر امسال به مرحله اجرا رسید. اکنون مشتریان این موسسه قادرند بدون مراجعه به شعبه محل افتتاح حساب (مبدا) از وضعیت حساب خود آگاهی پیدا کرده و نسبت به انجام سایر عملیات مورد نیاز بانکی اقدام کنند.

شعب به دستگاه‌های خودپرداز و پایانه فروش تجهیز شدند که با توجه به ورود موسسه به شبکه شتاب و ضرورت ارائه خدمات بانکداری الکترونیک به هموطنان در ساعات مختلف شبانه روز، برنامه افزایش دستگاه‌های خودپرداز موسسه به طور جدی در دستور کار قرار گرفته به طوری که اکنون ۱۶۰ شعبه دارای دستگاه خودپرداز فعال هستند و ۵ دستگاه خودپرداز سالنی نیز در ایستگاه‌های مترو امام خمینی(ره)، دروازه دولت، آزادی، خیام و شهید بهشتی تهران و یک دستگاه نیز در پالایشگاه نفت بهران نصب و راه‌اندازی شده است. تمامی شعب موسسه هم صاحب دستگاه پایانه فروش شده‌اند و برنامه‌ای در دست اجراست که طی آن در مراکز تجاری و توریستی دارای توجیه دستگاه‌های خودپرداز و پایانه فروش نصب شد.

توسعه خدمات کارت موسسه پس از پیوستن به شبکه بانکی شتاب، با جدیت بیشتری در دستور کار قرار گرفت. سیناکارت از جمله خدماتی است که این موسسه در این راستا به هموطنان ارائه می‌کند. دارندگان سیناکارت علاوه بر دریافت سود روزشمار، امکان استفاده از خدمات شبکه شتاب نظیر پرداخت قبوض، انتقال وجه و نظایر آن را دارند. کارت هدیه سینا، بن کارت و کارت‌های اعتباری از دیگر خدمات این بخش است که به زودی نهایی و اجرایی خواهد شد. در این بخش می توان از امکاناتی نظیر اینترنت بانک، تلفنبانک، موبایل بانک و sms بانکی نیز از دیگر خدمات الکترونیکی است که در حال حاضر در برخی موارد به‌ویژه اینترنت بانک و تلفنبانک، اقدامات نهایی صورت گرفته و به مرحله اجرا رسیده است.

آقای دکتر شعب سینا در مرحله پایانی بهینه‌سازی است لطفا دراین خصوص هم توضیح دهید؟

با توجه به گسترش روزافزون بانک‌های برخوردار از ساختمان‌های مدرن و پیشرفته برای جذب مشتریان و به تبع آن کسب درآمد که جزو لاینفک یک بنگاه اقتصادی به شمار می‌رود، موسسه مالی و اعتباری سینا نیز بهینه‌سازی شعب را به عنوان یک راهبرد اساسی در دستور کار قرار داد که در حال حاضر ۱۸۰ شعبه این موسسه بهینه‌سازی شده‌اند و با روند فعلی امید می‌رود موضوع بهینه‌سازی تا پایان سال برای تمامی شعب اجرایی شد.

در این بخش باید افزایش بازدهی شعب را نیز مورد توجه قرار داد که در سال گذشته تعدادی از شعب کم بازده در شعب مجاور ادغام و تعدادی نیز جابجا شدند که اثرات مثبتی را به همراه داشته است.

برای تربیت نیروی انسانی چه اقداماتی انجام شد؟

آموزش و اصلاح ترکیب نیروی انسانی شاغل در موسسه با هدف افزایش کارایی و بازدهی موسسه به صورت یک پروژه میان مدت در حال اجرا است. علاوه بر آموزش نیروی انسانی، موسسه مالی و اعتباری سینا شاکله و اساس کار خود را بر فعالیت نیروی جوان برنامه‌ریزی کرده است به طوری که اکنون غالب نیروی انسانی فعال در موسسه را نیروهای جوان تشکیل می‌دهند.

در خاتمه از وضعیت منابع و مصارف موسسه در ۹ ماهه امسال بگویید؟

کل مانده تسهیلات اعطایی بالغ بر ۲۳هزار و ۵۰۰‌میلیارد ریال است که مانده تسهیلات عقود مبادله‌ای در پایان آذر ۸۷ مبلغ ۹‌هزار و ۶۸۳‌میلیارد ریال و مانده تسهیلات عقود مشارکتی در پایان آذر ۸۷ بالغ بر ۱۴هزار میلیارد ریال می‌باشد. مانده سپرده مشتریان در پایان آذر ماه بالغ بر ۲۴هزار و ۲۰۰میلیارد ریال که سرانه جذب سپرده‌ها به ازای هر شعبه ۹۸‌میلیارد ریال، شاخص سرانه جذب منابع به ازای هر کارمند ۱۳‌میلیارد ریال و تعداد حساب‌های فعال موسسه بیش از ۲ میلیون نفر حساب است.