غلامرضا کیامهر

جای نهایت خوش‌وقتی است که یادداشت‌های مکرر صاحب این قلم در دنیای اقتصاد در خصوص ضرورت آموزش خدمات بانکی الکترونیکی به مردم سرانجام به نتیجه رسید و... بانک پاسارگاد در اقدامی خردمندانه پیشگامی انجام این رسالت مهم را با برگزاری دوره‌های آموزش حضوری رایگان به علاقه‌مندان بر عهده گرفت.

اقدام بانک مزبور ضمن آنکه نشانه بذل توجه مدیریت آن به توصیه‌های خیرخواهانه و کارشناسی نویسندگان مطبوعات است، نمایانگر احساس وظیفه‌ای است که یک بانک خصوصی نسبت به انجام بخش مهمی از مسوولیت‌های اجتماعی خود می‌کند و سهمی از حاشیه سود خود را به صرف هزینه برای تحقق این مسوولیت اجتماعی اختصاص می‌دهد. از این بابت باید به گردانندگان بانک پاسارگاد دست مریزاد گفت.

دادن آموزش به مردم در خصوص نحوه استفاده از خدمات بانکی الکترونیکی که می‌تواند تاثیرات بسزایی در کاهش ازدحام شعب بانک‌ها، سرعت بخشیدن به امور بانکی مردم و از همه مهم‌تر کاهش تعداد سفرهای شخصی روزانه شهروندان و کمک به حل بخشی از معضل ترافیک و آلودگی‌ هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای کشور داشته باشد. در واقع مسوولیتی مشترک بر عهده کلیه بانک‌های دولتی و خصوصی است که می‌بایست هزینه‌های مربوط به آن هم میان کلیه بانک‌ها سرشکن شود. اما شاهد هستیم که یک بانک خصوصی با احساس وظیفه‌ای بیشتر از سایر بانک‌ها و با درک حساسیت مساله قدم پیش گذاشته و یک‌تنه بار سنگین این مسوولیت را بر عهده گرفته است.

از یک منظر، تصمیم به برگزاری دوره‌های آموزش حضوری خدمات بانکی الکترونیکی بزرگ‌ترین تبلیغی است که در شرایط نه چندان مساعد اقتصادی کنونی کشور یک بانک خصوصی می‌تواند به منظور اثبات عملی تعهدی که نسبت به مسوولیت‌های اجتماعی خود در قبال جامعه احساس می‌کند، در جهت تامین منافع درازمدت خود انجام دهد.

این اقدام در عین حال به مدیران دیگر بنگاه‌های اقتصادی ما که تنها به کسب سود و درآمد بیشتر می‌اندیشند و برخلاف رسم معمول در میان بنگاه‌های اقتصادی کشورهای پیشرفته جهان، تاکنون گامی در جهت عمل به مسوولیت‌های اجتماعی خود برنداشته‌اند، یادآوری خواهد کرد که دوران این نوع بنگاه‌‌داری‌های صرفا درآمد محور دیرزمانی است به سر آمده و هر بنگاه اقتصادی که در محیط کسب و کار پرتلاطم امروز سودای رقابت و در صحنه باقی ماندن در سر دارد، باید با تاسی به اقدام بانک خصوصی مورد بحث، بخشی از سود حاصله را به مسوولیت‌های اجتماعی خود اختصاص دهد.

در حال حاضر یکی از بانک‌های خصوصی کشور گوی سبقت را در انجام یک مسوولیت اجتماعی مهم از دیگر بانک‌ها ربوده است، اما هنوز فرصت از دست نرفته و دیگر بانک‌های ما نیز می‌توانند در عرصه‌های دیگری که جامعه از آنها انتظار دارد، به مسوولیت‌های اجتماعی خود عمل کنند، ضمن آنکه باید امیدوار بود بانک خصوصی پیشتاز در دادن آموزش خدمات بانکی الکترونیکی به مردم، رویکرد این آموزش را صرفا به آموزش‌های حضوری محدود نکرده و با بهره‌گیری از انواع وسایل الکترونیکی کمک آموزشی که امروزه به وفور موجود است، دامنه آن را به سطح مدارس و خانه‌ها و محل کسب و کار مردم گسترش دهد.

بدون تردید، با فراگیر شدن خدمات الکترونیکی در سطح جامعه، روزی خواهد رسید که بانک‌های ما دیگر نیازی نخواهند داشت تا مانند امروز با صرف هزینه‌های سنگین اقدام به دایر کردن شعب بزرگ و افزایش پی‌در پی نیروی انسانی خود جهت ارائه خدمات به مشتریان کنند.

kiamehr@hotmail.com