جداسازی تسهیلات مبادله‌ای و مشارکتی متناسب با ماهیت بانک‌ها

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا گفت: طرح جدا شدن عقود مبادله‌ای و مشارکتی در بانک‌ها بر اساس ماهیت آنهاست تا هر بانک با توجه به توانایی که دارد، تسهیلات خاص خود را ارائه دهد.

حجت‌الاسلام سید عباس موسویان در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: در حال حاضر بانک‌های کشور برای ارائه تسهیلات به مشتریان خود قراردادهای مختلفی را ملاک عمل قرار می‌دهند.

وی تصریح کرد: طرح جدا شدن عقود مشارکتی و مبادله‌ای در بانک‌ها، این امکان را به وجود می‌آورد تا بانک‌ها تسهیلات را

بر اساس توانایی و متناسب با ماهیت خود ارائه دهند.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا خاطرنشان کرد: قراردادهای قرض‌الحسنه، مبادله‌ای، مشارکتی و سرمایه‌گذاری مستقیم در بانک‌های کشور اجرا می‌شود که در قرارداد مبادله‌ای، بانک دارایی‌هایی را خریداری می‌کند و از طریق فروش یا اجاره در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

موسویان تصریح کرد: در عقود مشارکتی بانک در یک فعالیت یا طرح اقتصادی شریک می‌شود و تمام این قراردادها بر اساس قوانین موجود در نظام بانکی عملیاتی و اجرا می‌شود.

وی در ادامه افزود: تجربه چند سال گذشته نشان داد که تمام بانک‌ها در همه روش‌ها و قراردادها توانایی نداشته و همچنین تعدادی از این قراردادها در بعضی از بانک‌ها قابلیت اجرا ندارند.

عضو کارگروه بانکداری بدون ربا گفت: بر اساس قراردادهای نظام بانکی برای ارائه تسهیلات، بانک‌ها به سه گروه قرض‌الحسنه، تجاری و تخصصی، سرمایه‌گذاری و توسعه‌ای تقسیم شده‌اند.

موسویان اظهار داشت: بر اساس قرارداد قرض‌الحسنه، این بانک‌ها تنها سپرده و وام‌های قرض‌الحسنه‌ای اعطا می‌کنند و بانک‌های تجاری همه بخش‌های اقتصادی تسهیلات کوتاه مدت و میان مدت ارائه می‌دهند که بر این اساس اجرای قراردادهای مبادله‌ای بر عهده آنها است.

وی با اشاره به اینکه بانک‌هایی که عقود مشارکتی انجام می‌دهند می‌توانند از عقود مبادله‌ای به عنوان مکمل استفاده کنند، بیان کرد: بانک‌های تخصصی در یک حوزه مشخص با نیروهای متخصص و با هدف توسعه آن بخش تسهیلات بلند مدت خاصی را ارائه می‌دهند و با قراردادهای مشارکتی می‌پردازند.