نسبت مطالبات معوق بانک‌های خصوصی از دولتی‌ها پیشی گرفت

نسبت مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک‌‏الوصول بانک‌‏ها به ۵/۱۶درصد افزایش یافت.

به گزارش ایلنا، درحالی که دستگاه‌‏های اقتصادی دولت از جمله وزارت کار و امور اجتماعی و وزارت صنایع نسبت به سیاست‌‏های انقباضی بانک مرکزی هجمه‌‏های جدیدی را آغاز کرده‌‏اند، هنوز درصد قابل توجهی از منابع بانک‌‏ها که در اختیار بنگاه‌‏های زودبازده و صنایع کوچک و بزرگ قرار گرفته، لاوصول مانده است.

این در حالی است که بانک مرکزی در جهت بهبود اوضاع و به گردش در آوردن چرخ‌‏های تولید سعی در تزریق منابع داشته که هنوز نتیجه خاصی از آن حاصل نشده است. نسبت مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک‌‏الوصول به کل تسهیلات ارزی و ریالی در شبکه بانکی تا پایان سال ۸۶ در حدود ۴/۱۱‌درصد بوده است که در پایان مهرماه سال ۸۷ به ۵/۱۶‌درصد رسید.

نکته قابل توجه، ابراز نگرانی بانک مرکزی از وضعیت مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک‌‏الوصول بانک‌‏های غیر دولتی است به طوری که اعلام کرده است نسبت مزبور با ۹/۷واحد درصد افزایش از ۳/۱۱درصد در پایان سال ۸۶ به ۲/۱۹درصد در پایان سال ۸۷ رسیده است. براین اساس افزایش نسبت مطالبات سر رسید گذشته، معوق و مشکوک‌‏الوصول به تسهیلات اعطایی مربوط به بانک‌‏های غیر دولتی ۹/۷ واحد درصد و بانک‌‏های تجاری ۸/۴ ‌واحد درصد بوده است. گزارش ایلنا حاکی از تمهیدات جدید بانک مرکزی دارد به طوری که بر اساس آسیب‌‏شناسی صورت گرفته از ادامه روند افزایش مطالبات معوق، بانک مرکزی اعلام کرده لازم است علاوه بر بهبود ارزیابی پروژه‌‏های متقاضی تسهیلات، ترتیبی اتخاذ شود که اشخاص دارای بدهی سررسید گذشته و معوق علاوه بر پرداخت وجه التزام، مشمول جریمه‌‏های غیر مالی نیز بشوند.

عدم توجه به نیروهای بازار در تعیین نرخ سود بانکی و فشار فزاینده تقاضا برای تسهیلات بانکی (غیر منطقی بودن نرخ سود تسهیلات)، فشار به سیستم بانکی برای اعطای تسهیلات بدون اخذ وثیقه لازم، تمایل به رفع مشکلات ساختاری اقتصاد کشور از طریق استفاده از منابع بانک‌ها و سیاست دولت در بخشودگی جرایم و نیز عدم برقراری جرایم دیرکرد لازم و کافی در مورد مطالبات سررسید گذشته و معوق از جمله دلایلی است که بر افزایش مطالبات معوق بانک‌‏ها تاثیر گذاشته است. بر پایه این گزارش، از آنجا که بانک‌‏ها از دریافت جرایم دیرکرد به صورت نقدی منع شده‌‏اند، بانک مرکزی به دنبال تدابیری است تا زیان ناشی از عدم باز پرداخت منابع بانک‌‏ها را به صورت غیرمالی دریافت کند.

حضور موثر بانک‌های خصوصی نشانه نیاز جامعه

مدیر امور شعب بانک پارسیان گفت: در اختیار گرفتن بیش از ۲۰درصد سهم بازار بانکی کشور توسط بانک‌های خصوصی در کمتر از یک دهه فعالیت بهترین نشانه نیاز جامعه به حضور این بانک‌ها و اعتماد گسترده مردم به آن‌ها است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک پارسیان، سیدآقایی در مراسم افتتاح یکصد و هشتاد و سومین شعبه بانک پارسیان، ترویج فرهنگ مشتری‌مداری و حذف بسیاری از موانع بوروکراتیک در ارائه خدمات اعتباری و بانکی را ازجمله کارکردها و تاثیرات فعالیت بانک‌های خصوصی دانست و گفت: بانک‌های خصوصی توانستند با این رویکرد و بسیاری از اقدامات نو و سازنده دیگر، سطح بانکداری کشور را ارتقا بخشند. وی در همین راستا افزود: ارائه سیستم‌ جامع و یکپارچه بانکی، ترویج بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات متنوع و نوین در کنار مدیریت علمی و به روز و استفاده از دانش روز بانکی و دستاوردهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدرن از سوی بانک‌های خصوصی، فضای کلی فعالیت بانکی در کشور را تحت تاثیر قرار داد و امروز در اثر همین فعالیت‌ها شاهد ایجاد رقابتی تنگاتنگ، سالم و سازنده در میان بانک‌ها- اعم از دولتی و خصوصی-هستیم و منفعت این فضای رقابتی بی‌تردید نصیب هموطنان خواهد شد.مدیر امور شعب بانک پارسیان در ادامه با ارائه آمار و ارقامی درخصوص متوسط جذب سپرده، صدور کارت‌های الکترونیکی، نصب پایانه‌های فروش، خودپردازها و تسهیلات اعطا شده از سوی بانک‌های خصوصی، برنیت و تلاش این بانک‌ها برای کمک به دستیابی به اهداف کلان اقتصادی کشور در کنار ارزش‌آفرینی برای سپرده‌گذاران و دیگر ذی‌نفعان تاکید کرد. مدیر امور شعب بانک‌ پارسیان سپس به ارائه آماری اجمالی درخصوص عملکرد بانک پارسیان به عنوان یکی از موفق‌ترین بانک‌های خصوصی کشور پرداخت.

پارسیان ، بانک چهارم کشور

وی با بیان اینکه بانک پارسیان هم‌اکنون با ۷هزار و ۵۰۰میلیارد ریال سرمایه بزرگ‌ترین بانک خصوصی کشور به لحاظ سرمایه است گفت: سهم بانک پارسیان از بازار بانکی کشور تا پایان آبان ماه سال جاری بیش از ۱۰درصد بوده است و این بانک به تنهایی نزدیک به نیمی از سهم بازار بانک‌های خصوصی کشور را در اختیار دارد.

مدیر امور شعب پارسیان در همین چارچوب افزود: حجم منابع سپرده‌ای بانک پارسیان تا پایان آبان ماه ۱۶۸هزار میلیارد ریال بوده و این بانک در این شاخص بعد از سه بانک بزرگ دولتی در رتبه چهارم قرار دارد. سیدآقایی همچنین با اشاره به چندهزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط بانک‌های خصوصی گفت: این فرصت‌ها بدون اتکا به منابع دولتی ایجاد شده و بانک‌های خصوصی توانسته‌اند از تخصص و دانش هزاران نفر از جوانان تحصیل‌کرده دانشگاهی در مقاطع کارشناسی و بالاتر بهره‌مند شوند و برای جوانان جامعه زمینه خدمت و شکوفایی را فراهم کنند.