ساختار صندوق تامین خسارات بدنی تقویت می‌شود

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول - رییس کل بیمه مرکزی ایران روز بیست و دوم دی طی مراسمی محمود امراللهی، مدیر «صندوق تامین خسارت‌های بدنی» را به اعضای هیات عامل و مدیران بیمه مرکزی و همچنین... کارکنان صندوق تامین خسارت‌های بدنی معرفی کرد و از تلاش شایسته رامین علا که طی دو سال مدیریت او، خدمت‌رسانی صندوق به چند برابر افزایش یافته است، قدردانی نمود.

به گزارش روابط عمومی بیمه مرکزی ایران دکتر فرشباف ماهریان با اشاره به اجرایی شدن قانون اصلاح شده بیمه شخص ثالث از بیستم شهریور ۱۳۸۷، یادآور شد که این قانون تقویت ساختار صندوق را نیز مدنظر قرار داده است. وی از «تصریح قانون در زمینه عضویت چهار وزیر و رییس کل بیمه مرکزی ایران در مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی» و «انتصاب مدیر صندوق با پیشنهاد رییس کل بیمه مرکزی، تصویب مجمع عمومی و حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی»، به عنوان عواملی نام برد که موجب ارتقای نقش صندوق و توانمندتر شدن آن شده است.

رییس کل بیمه مرکزی ایران اضافه کرد: صندوق تامین خسارت‌های بدنی از این پس باید بتواند با اقدامات خود و طبق آیین‌نامه‌ای که بیمه مرکزی ایران طراحی می‌کند و به تصویب دولت می‌رسد، با ماهیت جدید و ساختار تازه، مسوولیت‌های بیشتری را در تامین خسارت‌های مشمول مقررات صندوق بر عهده گیرد و پاسخگوی انتظارات باشد؛ به نحوی که حقوق افراد جامعه ضایع نشود و بیت‌المال نیز هدر نرود.

دکتر فرشباف ماهریان یادآور شد که از صندوق تامین خسارت‌های بدنی انتظار سرمایه‌گذاری و سودآوری نداریم، اما نباید صندوقی فقط هزینه ساز باشد؛ این صندوق باید از طریق منابع مالی مشخص شده در قانون، شامل دریافت ۵‌درصد از حق بیمه اجباری شخص ثالث، ۲۰‌درصد جریمه‌های وصولی راهنمایی و رانندگی و ۲۰‌درصد از هزینه‌های دادرسی و جزای نقدی وصولی قوه قضاییه و... خسارت‌های بدنی زیان‌دیدگان حوادث رانندگی را که خسارت بدنی آنها به عللی مانند شناخته نشدن مقصر حادثه یا نداشتن بیمه‌نامه، از جانب شرکت‌های بیمه قابل پرداخت نباشد، پرداخت کند و سپس این مبالغ را از مقصران حادثه بازیافت کند.

رییس کل بیمه مرکزی تصریح کرد: صندوق تامین خسارت‌های بدنی باید بتواند خسارت آن دسته از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی را که پرونده آنها از طرف صندوق بیت‌المال وزارت دادگستری فرستاده می‌شود بپردازد؛ دکتر فرشباف گفت: در پی نامه‌ای که به وزیر دادگستری فرستاده است مشخص شد که در این زمینه بیش از ۲۰۰۰ پرونده وجود ندارد و رسیدگی به آنها مشکل زیان‌دیدگان و دادگستری را حل می‌کند.

رییس کل بیمه مرکزی گفت: که طی دو سال آینده، هزینه‌های صندوق تامین خسارت‌های بدنی زیاد خواهد شد، اما پس از آنکه حداکثر افراد دارای وسیله نقلیه موتوری، با خرید بیمه‌نامه اجباری شخص ثالث، از پوشش این بیمه‌نامه برخوردار شوند، بار هزینه‌های این صندوق کاهش خواهد یافت و پس از خودگردانی وارد سرمایه‌گذاری نیز خواهد شد.

وی یادآور شد که صندوق تامین خسارت‌های بدنی هویتی مستقل دارد و از نظر کار و فعالیت مستقل بوده و در نظر است منابع مالی مقرر شده در قانون را برای انجام مسوولیت‌هایش پیگیری و دریافت کند.

رییس کل بیمه مرکزی درباره چگونگی و برخورداری استان‌ها از مقررات صندوق تامین خسارت‌های بدنی اظهار داشت: استفاده از انفورماتیک باید به نحوی عمل کنیم که افراد زیان‌دیده مشمول حمایت این صندوق از طریق ارتباطات انفورماتیک با صندوق مرتبط شوند، کارها به صورت ماشینی به صندوق ارجاع شود و پس از اقدامات نظارت شده صندوق، زیان‌دیدگان، صرفاً برای دریافت خسارت بدنی به محل صندوق مراجعه کنند یا به حسابشان واریز شود.

صندوق تامین خسارت‌های بدنی همچنین می‌تواند بخشی از کارهای خود را به بخش خصوصی واگذار کند؛ ارزیابان خسارت می‌توانند در این بخش فعال شوند؛ فقط رسیدگی به اصل مدارک و صحت و سقم آن در محل صندوق در تهران صورت گیرد.

در گام سوم یا گام نهایی، صندوق می‌تواند از شبکه شرکت بیمه ایران در استان‌ها برای کارهای مربوط به صندوق استفاده کند.

در این مراسم رامین علا، مدیرقبلی صندوق تامین خسارت‌های بدنی، گزارشی از فعالیت‌های آن ارائه کرد؛ آقای امراللهی مدیر جدید صندوق نیز بر تلاش خستگی‌ناپذیر برای خدمت به اهداف درنظر گرفته شده در قانون برای صندوق تامین خسارت‌های بدنی تاکید کرد و این خدمت را علاوه بر وظیفه، نوعی عبادت دانست.

رحیم مصدق رییس کمیته امور فنی بیمه مرکزی ایران از دیگر سخنرانان این مراسم، با یادآوری حساسیت دولت و قوه قضاییه برای حل مشکلات مردم گفت: هدف از تاسیس صندوق تامین خسارت‌های بدنی حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی است؛ اصل بر این است که همه دارندگان وسایل نقلیه، دارای بیمه‌نامه شخص ثالث نیز باشند؛ در موارد نادری که زیان‌دیده از طریق شرکت بیمه قادر به دریافت خسارت بدنی نباشد، پرداخت این خسارت، از طریق صندوق تامین خسارت‌های بدنی انجام شود.

در همین مراسم کارکنان صندوق تامین خسارت‌های بدنی دیدگاه‌های خود را درباره فعالیت‌های صندوق ابراز داشتند و رییس‌کل بیمه مرکزی ایران با اهدای لوح تقدیر، از فعالیت‌های مدیرپیشین صندوق تامین خسارت‌های بدنی قدردانی و از وی برای همکاری با این صندوق و انتقال تجربیات دعوت کرد.

در این مراسم حکم مدیر جدید این صندوق نیز که طبق قانون اصلاح شده بیمه شخص ثالث و ساختار جدید صندوق صادر شده است به امراللهی اهدا شد.

حکم انتصاب امراللهی، به پیشنهاد مورخ ۳/۱۰/۱۳۸۷ رییس کل بیمه مرکزی ایران و مصوبه مورخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۷ مجمع عمومی صندوق تامین خسارت‌های بدنی، در تاریخ ۱۹/۱۰/۱۳۸۷ با امضای دکتر سید شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی صادر شده است.