انحراف در نحوه نظارت بانک‌ها بر طرح‌های زودبازده

عکس: حمید جانی‌پور

رییس کل بانک مرکزی گفت: انحراف در نحوه نظارت بانک‌‏ها در موضوع بنگاه‌‏های زودبازده را رد نمی‌‏کنم.

محمود بهمنی در گفت‌وگو با ایلنا در پاسخ به این سوال که آیا موضوع انحراف در بنگاه‌‏های زودبازده که در دوره مدیریت پیشین بانک مرکزی به محل اختلاف وزارت کار و امور اجتماعی و بانک مرکزی مطرح شد را دنبال کرده است، اظهار داشت: مهم این است که به هر دلیل چه طرح زودبازده و چه پروژه‌‏های بلندمدت از این به بعد دیگر انحراف نداشته باشند، بنابراین اینکه بانک‌‏ها نظارت نداشتند و این انحراف ایجاد شده را اصلا رد نمی‌‏کنیم.

وی افزود: همه بانک‌‏های ما شعب تخصصی هستند اما عملکرد بانک‌‏ها درست شبیه یک استخر است که اگر یک راه آب داشته باشد، کافی است که همه آب را با خود ببرد، چون شبکه به هم متصل است.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان ساخت: ما باید به گونه‌‏ای عمل کنیم که حتی یک ایراد هم در شعبه خود نداشته باشیم، زیرا بانک‌‏ها به اندازه‌‏ای حساس هستند که زیر ذره‌‏بین یک بیست هزارم قرار دارند و عملکرد آنها را همه می‌‏بینند. اشتباه بانک‌‏ها برعکس سایر سازمان‌‏ها قابل رویت است. اگر پنج دقیقه متصدی پشت باجه نباشد، سر و صدای همه بلند می‌‏‌‏شود.

بهمنی در پاسخ به این سوال که گفته می‌‏شود بخشی از افزایش نقدینگی ناشی از انحراف در بنگاه‌‏های زودبازده است که منجر به تورم شده، عنوان کرد: اصلا بحث ما بنگاه‌‏های زودبازده نیست؛ هر طرح دیگری هم اگر انحراف داشته باشد، تورم همین است. این پول اگر به جای آنکه به سوی تولید برود در جای دیگری هزینه شود، مسلم است که مثلا قیمت مسکن بالا می‌‏رود و تولید می‌‏خوابد.وی تاکید کرد: نقدینگی در هر شرایطی موجب تورم نمی‌‏شود. تزریق نقدینگی زمانی موجب تورم می‌‏شود که تقاضایی را ایجاد کنید یا عرضه را به جای تقاضا افزایش دهید.

رییس کل بانک مرکزی ابراز داشت: تورم ابعاد مختلف دارد؛ بخشی مربوط به سیاست‌‏های پولی، سیاست‌‏های مالی یا ارزی است. اگر عرضه و تقاضا را نادیده بگیریم و بگوییم فقط نقدینگی عامل تورم است، حرف غلطی است. وی ادامه داد: بهتر است راجع به مسائل بانک مرکزی سازمان دیگری صحبت نکند، بگذاریم بحث‌‏ها تخصصی شود؛ همه بخش‌‏ها استاد هستند اما بانک مرکزی روی مسائل پولی و بانکی کار کارشناسی کرده و دلیل بهتری دارد.

بهمنی همچنین با اشاره به اینکه مبنای کار او در بانک مرکزی این است که تا زمانی که تصمیمی محقق نشده آن را اعلام نمی‏کند، گفت: بنای من این است که تصمیمات را تا نهایی نشده، نگویم. بانک مرکزی هم باید استقلال داشته باشد تا بتواند کار کارشناسی خود را انجام بدهد.وی اضافه کرد: من سیاسی نیستم و اگر بخواهم سخنان دیگران را خنثی کنم باید روزی سه ساعت وقتم را صرف این حرف‌‏ها بکنم.