کاهش رشد نقدینگی به 18‌درصد

جدیدترین آمار بانک مرکزی از کاهش رشد نقدینگی از ۳۵‌درصد یک سال منتهی به دی ماه سال گذشته به ۱/۱۸‌درصد در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری حکایت دارد.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم نقدینگی در یک سال منتهی به تیرماه سال جاری به بیش از ۱۶۴‌هزار‌میلیارد تومان رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با ۱/۱۸‌درصد رشد مواجه شده است.

از سال ۱۳۸۳ تاکنون کاهش رشد نقدینگی به ۱/۱۸‌درصد بی‌سابقه بوده و نشان‌دهنده جهت‌گیری‌ها و سیاست‌های صحیح در کنترل نقدینگی بوده است.

پیش از این بانک مرکزی از سیاست ۴گانه این بانک برای هدایت درست نقدینگی به اقتصاد کشور خبر داده بود.

در همین حال، طهماسب مظاهری رییس کل سابق بانک مرکزی گفته بود: اگر قرار باشد تمثیلی به کار گیرم نقدینگی در اقتصاد همانند خون برای بدن است.

کاهش یا افزایش بیش از حد آن موجب ضعف و بیماری می‌شود؛ بنابراین باید تلاش کرد در حد متعادلی حفظ شود. نقدینگی هم همین طور است، از طرفی کیفیت آن هم مهم است.

طهماسب مظاهری معتقد است نسبت پایه پولی در ترکیب نقدینگی یکی از شاخص‌های نشان دهنده سلامت است. این شاخص در کشور ما حدود ۱۴‌درصد است، این‌درصد در مقایسه با شاخص نرمال و همچنین در مقایسه با سایر کشورها بسیار بالا است.

جدیدترین فهرست تسهیلات اعطایی بانک‌ها

فهرست تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری به تفکیک عقود اسلامی در یکسال منتهی به تیرماه سال جاری مورد تایید بانک مرکزی منتشر شد. به گزارش خبرگزاری مهر، تسهیلات اعطایی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یکسال منتهی به تیرماه سال‌جاری به بیش از ۱۶۷‌هزار و ۲۲۱میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این رقم در یکسال منتهی به اسفند سال ۸۶ معادل ۱۶۱‌هزار و ۵۷۹‌میلیارد تومان بود.

برهمین اساس، تسهیلات پرداختی بانک‌ها و موسسات اعتباری در یکسال منتهی به تیر ۸۷ نسبت به مدت مشابه در اسفند ۸۶ معادل ۵/۳درصد افزایش نشان می‌دهد.

۷/۴۷‌درصد از وام‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری فروش اقساطی، ۱/۱۵‌درصد مشارکت مدنی، ۷/۸درصد مضاربه، ۴‌درصد جعاله، ۷/۳‌درصد سلف، ۲/۳‌درصد قرض الحسنه، ۷/۱‌درصد اجاره به شرط تملیک، ۵/۱‌درصد مشارکت حقوقی، ۹/۰‌درصد سرمایه‌گذاری مستقیم و ۶/۱۳‌درصد سایر بوده است.

بانک‌های تجاری در همین مدت معادل ۱۰۳‌هزار و ۳۳۰‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند ۸۶ حدود یک‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

همچنین تسهیلات پرداختی بانک‌های تخصصی در یکسال منتهی به تیرماه ۸۷ به ۳۶‌هزار و ۲۲۱‌میلیارد تومان رسید که نسبت به مدت مشابه در اسفند ۸۶ معادل ۴/۵‌درصد افزایش یافته است.

در همین حال بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری در همین مدت بیش از ۲۷‌هزار و ۶۷۰‌میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کردند که نسبت به پایان اسفند ۸۶ معادل ۱۱‌درصد افزایش نشان می‌دهد.

دارایی‌های خارجی بانک‌ها از ۱۳۰‌هزار‌میلیارد تومان گذشت

همچنین براساس جدیدترین گزارش بانک مرکزی، دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در پایان تیر ماه سال‌جاری به ۱۳۰‌هزار و ۳۳۱‌میلیارد تومان رسید.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد دارایی‌های خارجی سیستم بانکی از ۹۸‌هزار و ۴۲۵‌میلیارد تومان پایان تیر ماه ۸۶ به ۱۳۰‌هزار و ۳۳۱‌میلیارد تومان در پایان خردادماه سال جاری رسید.

به عبارت دیگر، دارایی‌های خارجی سیستم بانکی در پایان تیر ماه ۸۷ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴/۳۲‌درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین میزان بدهی بخش دولتی به سیستم بانکی در این مدت به ۲۷‌هزار و ۲۹۹‌میلیارد تومان رسید، این در حالی است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۲۸‌هزار و ۴۰‌میلیارد تومان بود.

گزارش بانک مرکزی می‌افزاید: بدهی بخش

غیر دولتی هم از ۱۳۳‌هزار و ۸۶۸‌میلیارد تومان در پایان تیرماه ۸۶ به ۱۷۲‌هزار و ۶۵۵‌میلیارد تومان در پایان تیر ماه ۸۷ رسید.