تورم به 3 /24 درصد رسید

گروه بازار پول- نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به مهر ماه سال ۱۳۸۷ معادل ۳/۲۴درصد اعلام شد. این خبر را خبرگزاری مهر به نقل از بانک مرکزی اعلام کرده است. این در حالی است که مسوولان بانک مرکزی با اظهار بی‌اطلاعی از خبر این خبرگزاری، طبق معمول از تایید یا تکذیب این نرخ امتناع کردند و از ارائه اطلاعات طفره رفتند.

به این ترتیب بر خلاف اظهارات رییس کل بانک مرکزی مبنی بر کاهش نرخ تورم تا پایان سال و کاهش رشد نقدینگی به ۲۱درصد رشد نرخ تورم همچنان فزاینده است.

نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به شهریور ماه سال جاری ۳/۲۳درصد اعلام شده بود.

شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران نیز در شهریور ماه ۱۳۸۷ نسبت به ماه قبل از آن ۹/۳درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/۲۹درصد افزایش یافت.

آمار فوق در خصوص مهر ماه هنوز از سوی بانک مرکزی اعلام نشده است. نرخ تورم در فروردین ماه ۱۳۸۶ معادل ۸/۱۲درصد، اردیبهشت ۶/۱۳درصد، در خرداد ۲/۱۴درصد، در تیر ۸/۱۴درصد، در مرداد ماه ۴/۱۵درصد، در شهریور ۴/۱۵درصد، در مهر ماه ۲/۱۶درصد، در آبان ماه ۸/۱۶درصد، در آذر ماه ۲/۱۷درصد، در دی ماه ۵/۱۷درصد، در بهمن ماه ۸/۱۷درصد و در اسفند سال گذشته معادل ۴/۱۸درصد بوده است.

آمارهای بانک مرکزی برای سال جاری نیز نشان می‌دهد که شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران شش ماه اول امسال به ترتیب ۱/۱۹، ۸/۱۹، ۷/۲۰، ۵/۲۱، ۳/۲۲ و ۳/۲۳درصد بوده است. معاون اقتصادی بانک مرکزی ۸۰درصد تورم موجود در کشور را متاثر از نقدینگی دانسته است. رامین پاشایی فام معاون اقتصادی بانک مرکزی گفته است: ۱۷درصد تورم موجود کشور ناشی از قیمت‌های جهانی و بقیه نیز متاثر از عوامل داخلی و سایر عوامل خارجی است.

به گفته پاشایی فام، به رغم مشکلات موجود، حجم نقدینگی در کشور در سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است. معاون اقتصادی بانک مرکزی تاکید کرد: اگر نقدینگی کنترل شود پیش‌بینی می‌شود نرخ تورم به ۱۶درصد کاهش یابد.

معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز مانند رییس کل این بانک پیش‌بینی کرده که با توجه به تلاش‌های این بانک برای مهار تورم، نرخ تورم پایان سال جاری کاهش و در سطح ۲۰درصد باقی بماند. از این رو انتظار می‌رود با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی در راستای کنترل رشد نقدینگی، نرخ تورم کاهش داشته باشد، اما تاثیر روند رشد نقدینگی بر نرخ تورم طی سال‌های اخیر، به امسال منتقل شده است. نرخ رشد سالانه نقدینگی در خرداد و شهریور سال ۸۶ به ترتیب به ۵/۳۹ و ۹/۳۶درصد بالغ شد.

در پی مجموعه سیاست‌ها و اقدامات بانک مرکزی، رشد نقدینگی در پایان سال ۸۶ به۷/۲۷درصد کاهش یافت که نشان‌دهنده تاثیر سیاست‌های سه قفله کردن خزانه بانک مرکزی یا به عبارت بهتر مدیریت مالی بانک‌ها است.

این سیاست‌ها همچنین باعث شد تا رشد نقدینگی در تیرماه ۸۷ در مقایسه با دوره مشابه سال قبل به ۱/۱۸درصد برسد.

سبقت گرفتن رشد و حجم تسهیلات از مانده سپرده‌های بانکی در پی سیاست‌های انبساطی از جمله کاهش نرخ سود تسهیلات و منفی بودن نرخ سود سپرده‌های بانکی مولفه‌های موثر بر افزایش نقدینگی در سه سال گذشته بوده است.

مکانیزم افزایش عرضه برای کنترل تورم

محمود بهمنی رییس‌کل جدید بانک مرکزی مکانیزم افزایش عرضه را یکی از تدابیر اندیشیده برای کنترل تورم تا پایان سال‌ اعلام کرده که براساس آن نرخ تورم قطعا کاهش می‌یابد.

وی در عین حال در پاسخ به سوالی درخصوص افزایش نرخ تورم تصریح کرده که ما دو تورم داریم یکی شاخص و دیگری میانگین که امیدواریم با تمهیداتی که اندیشیده‌ایم، آن را کاهش دهیم.وی اظهار داشت: برنامه‌های بانک مرکزی همگی در جهت کنترل تورم است.

این درحالی است که برخی اظهارنظرها درخصوص یکسان‌سازی نرخ سود بدون توجه به نرخ تورم سپرده‌های بانکی حاکی از آن است که نرخ‌های تعیین‌شده (مانند ۱۹درصد برای سپرده‌های پنج ساله) موجب خروج سپرده‌های مردم و افزایش حجم نقدینگی و به تبع آن افزایش نرخ تورم می‌شود.

در عین حال بهمنی ابراز امیدواری کرده که قطعا ظرف سه ماه آینده آثار کاهش نرخ تورم را مشاهده خواهیم کرد. البته نمی‌توان نرخ تورم را ناگهان از ۲۳درصد به طور چشمگیری کاهش داد، این فرآیند قطعا زمان‌بر است.

رییس‌کل بانک مرکزی تاکید کرده که ما به جای توقف ارائه تسهیلات، از محل وصولی و فروش دارایی‌های مازاد بانک‌ها منابع مورد نیاز تولید را تامین می‌کنیم.

وی اظهار داشت: نرخ تورم متاثر از سیاست‌های درونی و بیرونی است.