جهان به تعریف سبد پولی جدید نیاز دارد

تعریف سبد پولی جدید به عنوان واحد ارزیابی دادوستدهای جهانی می‌تواند مانع موج‌های بی‌رویه ارزهای خارجی مانند دلار ‌شود.

پرفسور حسین باهر، دبیرکل آکادمی مدیریت ایران، در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به این سوال رییس‌جمهور که آیا بحران فعلی بیشتر ریشه‌های نظری دارد یا برآمده از شیوه‌ کاربرد آنهاست یا هر دو؟ اظهار کرد: بحران به وجود آمده علاوه بر ریشه‌های نظری به شیوه‌های عملی نیز بستگی دارد، زیرا نظام اقتصاد سرمایه‌داری ناچار به فروپاشی است و عملکردهایی که خلاف قوانین این نظام انجام شد بحران را تشدید کرد.

وی ادامه داد: دولت آمریکا از طریق ارائه وام به بانک‌ها و خرید سهام از بورس که امری متناقض با قوانین اقتصاد آزاد است به مهار بحران کمک کرد.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به این سوال که چه رابطه‌ای میان بحران‌های مختلف جهان با رسوب‌گذاری دلار در اقتصاد ملی وجود دارد و تا چه زمانی ملت‌ها و دولت‌های دیگر باید هزینه کسری بودجه آمریکا را بپردازند؟ تصریح کرد: تا زمانی که داد و ستد با دلار انجام شود، دولت‌ها باید آثار نوسان‌های دلار را تحمل کنند.

وی ادامه داد: باید بین نفت و کالاهای صنعتی رابطه برقرار کرده و صادرات و واردات با یک واحد پولی تعیین کنیم تا آثار ناشی از تحولات در قیمت‌ها بتوانند یکدیگر را خنثی کنند.

باهر درباره ورود گسترده بخش دولتی و سیاست‌های اتخاذ شده در غرب برای مهار بحران خاطرنشان کرد: بودجه‌های دولتی برای خرید سهام بانک‌ها یا اوراق بهادار بورس‌ها محدود است و تا جایی این روند ادامه دارد که بودجه وجود داشته باشد. وی افزود: با ایجاد کسری بودجه در آینده، دولت مجبور می‌شود از مردم مالیات بگیرد؛ بنابراین مردم آمریکا در آینده معترض خواهند شد.

این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر انتخاب «اوباما» در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا محرز شده، زیرا دولت‌ بوش نتوانست مشکلات اقتصادی آمریکا را حل کند و سیاست‌های اقتصادی مک کین نیز مانند سیاست‌های بوش است.

دبیرکل آکادمی مدیریت ایران درباره نقش و توان نهادهای بین‌المللی مانند بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در ایجاد یا مهار بحران تصریح کرد: بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول تاسیس شدند تا به کشورهای کم‌بضاعت کمک کنند. به عبارت دیگر بخشی از سهام دولت‌ها و ملت‌های مختلف در بانک‌ جهانی و صندوق بین‌المللی پول سرمایه‌گذاری شد تا این نهادها ضمن ارائه طرح‌های مفید برای کشورهای عقب افتاده، در صورت لزوم از نظر مالی نیز به آنها کمک کنند.

باهر افزود: اگر این نهادها بخواهند از ورشکستگی بانک‌های کشورهای آمریکایی و اروپایی جلوگیری کنند بر خلاف اساسنامه بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول است و اگر این کار انجام شود نشانگر آن است که سازمان‌های بین‌المللی در خدمت قدرت‌های بزرگ هستند.

عضو انجمن اقتصاددانان ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به ظرفیت بالای اقتصادی کشور، چگونه می‌توان شرایط به وجود آمده را به فرصت طراحی و اجرای سیاست‌ها و روش‌های اقتصادی پویا و پایدار تبدیل کرد و مبانی نظری یک اقتصاد انسانی و عادلانه را تبیین کرد؟ چنین ابراز کرد: با طراحی یک نظام نوین اقتصادی که جهانی بیندیشد و ملی عمل کند می‌توان از شرایط موجود درس گرفت و در ساختارهای اقتصادی تجدیدنظر کرده و استراتژی‌های متفاوتی

تعریف کرد.

وی اضافه کرد: اگر به جای فروش نفت فرآورده‌های نفتی را بفروشیم و به جای واردات بنزین اقدام به ایجاد پالایشگاه کنیم آن‌گاه به خود اتکایی و خودکفایی دست می‌یابیم.

این استاد دانشگاه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه صیانت از منافع ملی و ثروت ایرانیان خارج از کشور و باز کردن مسیر ورود سرمایه‌های فراری از حوزه نظام سرمایه‌داری به عرصه سرمایه‌گذاری سالم در کشور از کدام راه ممکن است؟ اظهار کرد: اگر بانک‌ها قدرت خرید سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور را تضمین کنند و دولت سود عادلانه‌ای را برای آنها در نظر بگیرد آنگاه اکثر ایرانیان خارج از کشور سرمایه‌های خود را وارد کشور می‌کنند.

دبیرکل آکادمی مدیریت ایران ادامه داد: به دلیل عدم امنیت سرمایه‌گذاری، بسیاری از ایرانیان در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ بنابراین باید حمایت و ایجاد و امنیت این روند را تغییر داد. باهر درباره تقویت نقش نظریه‌پردازی بومی و فرهنگ سازی در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌های اقتصاد و مدیریت کشور خاطرنشان کرد: باید سازمان‌های مردمی کار از اندیشه‌ورزان اقتصادی و جهان ایجاد شود تا طرح‌های دولت را اجرا کنند. این کارشناس اقتصادی در پایان گفت: در همه زمینه‌ها به متخصصان و اندیشمندان نیاز داریم تا برای نظامی که خود را نه شرقی و نه غربی می‌داند به تعریف استراتژی‌های مناسب برای طراحی نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بپردازند.