استفاده از چک رمزدار بین بانکی از این پس ۳۰‌هزار ریال کارمزد خواهد داشت.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای چک‌ رمزدار بین بانکی تا پیش از این کارمزدی دریافت نمی‌شد، ولی از این به بعد استفاده از این نوع چک که به صورت سنتی وسیله‌ای برای انتقال وجوه از یک بانک به بانک دیگر بود، کارمزدی سه هزار تومانی خواهد داشت. او گفت: یکی از اهداف مورد نظر در تعیین این کارمزد، تشویق به استفاده از سامانه تسویه ناخالص آنی (سانتا) است که همان کار چک رمزدار بین بانکی را به صورت الکترونیکی انجام می‌دهد. وی در تشریح روش استفاده از سانتا توضیح داد: متقاضی با مراجعه به بانکی که در آن حساب دارد، وجه مورد نظر را به صورت الکترونیکی به هر حساب دیگری در هر بانک دیگر حواله می‌کند. مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی افزود: این امکان از ابتدای مهر ماه در تمامی بانک‌های کشور ارائه می‌شود و هیچ گونه کارمزدی هم ندارد. وی تصریح کرد: آمارهای موجود بیانگر افزایش حجم استفاده از سانتا است، هر چند که هنوز برخی شعب بانک‌ها مشکلاتی در این زمینه دارند که البته در حال کم شدن است. شریفی با اشاره به فواید استفاده از سامانه سانتا گفت: امنیت بیشتر، کاهش حجم استفاده از اسکناس و پول نقد و ... کاهش ترددهای غیرضروری و مراجعات حضوری به شعب از جمله فواید این سامانه است.

۲۰۰تومان کارمزد قبض تلفن همراه

کارمزد قبوض آب، برق، گاز و تلفن به عهده شرکت‌های خدماتی است. بانک مرکزی طی بخشنامه ای به بانک‌های کشور اعلام کرد، تمامی شعب بانک‌ها موظف به دریافت حضوری وجوه قبوض آب، برق، گاز، تلفن ثابت و تلفن همراه می‌باشند. براساس این بخشنامه، هیچ‌گونه کارمزدی بابت دریافت حضوری قبوض آب، برق، گاز و تلفن ثابت به عهده مشتری نبوده و تنها بابت دریافت حضوری قبض تلفن همراه در شهر تهران مبلغ ۲۰۰۰ ریال کارمزد از مشتری اخذ می‌شود.

به منظور تشویق و ترغیب عموم به پرداخت قبوض به روش‌های الکترونیکی، در پرداخت تمامی قبوض(همچنین قبض تلفن همراه در تهران) از طریق کارت‌خوان‌های فروشگاهی، اینترنتی، تلفن ثابت و تلفن همراه، هیچ‌گونه کارمزدی به عهده مشتری نمی‌باشد.