درآمدهای ارزی نیم سال آینده پیش‌خور می‌شود

اعلام موجودی ذخیره ارزی با توجه به شرایط فعلی و تحریم‌‏های بین‌‏المللی به صلاح نیست.

دکتر رضا راعی، معاون ارزی بانک مرکزی در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب، ضمن تایید رقم ۲۵‌میلیارد دلار موجودی ذخیره ارزی به تشریح دلایل عدم اعلام موجودی توسط دولت پرداخت و ملاحظات دیپلماتیک را مهم‌‏ترین دلیل اعلام نشدن آمار موجودی ذخیره ارزی در دولت دانست.

حساب‌‏سازی نکردیم

وی در پاسخ به این سوال که آیا رقم اعلام شده برای موجودی ذخیره ارزی رقمی واقعی است، گفت: این رقم درست است و هیچ‌‏گونه آمارسازی در این خصوص صورت نگرفته، چرا که در تمام مدتی که قیمت نفت در بازارهای جهانی روند صعودی داشته است، مازاد درآمدهای نفتی ذخیره شده و هم‌اکنون ۲۵‌میلیارد دلار موجودی ذخیره ارزی داریم.

راعی در پاسخ به این سؤال که آمارهای اعلامی از سوی سایرین رقمی بسیار ناچیز و متفاوت است، اظهار داشت: آمارهای بانک مرکزی درست و واقعی است و ممکن است آمار دیگران اشتباه باشد، چراکه با توجه به گرانی‌‏های اخیر نفت این رقم غیرطبیعی نیست. معاون ارزی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که چرا در آغاز فصل بودجه‌‏نویسی دولت رقم نهایی موجودی اعلام شده، آیا دولت در صدد ارائه بودجه انبساطی است؟ تصریح کرد: همین نمایندگانی که انتقاد می‌‏کردند چرا دولت برداشت‌‏ها را کنترل نمی‌‏کند، موجودی ذخیره ارزی را اعلام کردند. اگر دولت نیت بودجه انبساطی و حساب‌‏سازی را داشت، خود رقم موجودی را اعلام می‌‏کرد و نیاز نبود این موجودی توسط نمایندگان مجلس اعلام شود.

موجودی، دماسنجی برای سنجش آستانه تحمل

وی افزود: ما نمی‌‏خواستیم موجودی ذخیره ارزی را اعلام کنیم. بسیاری از کشورها حتی کشورهایی که در کنار ما و در حاشیه خلیج‌فارس هستند، موجودی ذخیره ارزی خود را اعلام نمی‌‏کنند.

راعی تصریح کرد: اعلام آمارها سبب می‌‏شود تا ظرفیت واردات افزایش یابد و میل به مصرف‌‏گرایی زیاد شود. از طرف دیگر موجودی ذخیره ارزی دماسنجی است برای سنجش آستانه تحمل کشورها در شرایط نامناسب اقتصادی؛ لذا بهتر است موجودی ذخیره ارزی اعلام عمومی نشود.

معاون ارزی بانک مرکزی ابراز داشت: ما در شرایط تحریم تحمیلی به سر می‌‏بریم و داشتن این موجودی در موقعیت فعلی با توجه به شرایط جهانی رقم قابل توجهی است و ممکن است حساسیت ایجاد کند.

احتمال استفاده از درآمدهای نیمه اول سال ۸۸ در سال جاری

معاون ارزی بانک مرکزی در خصوص آثار بحران مالی جهان بر اقتصاد ایران ابراز داشت: با توجه به اینکه سیر نزولی قیمت نفت ادامه دارد، طبیعی است که بسیاری از بازارهای مشتقه از جمله بازارهای فیوچر تعطیل شود و فعالیت سفته‌‏بازان بازار نفت مسکوت بماند، چراکه با توجه به شرایط فعلی که روند نزولی ادامه دارد ریسک بازارهای فیوچر افزایش یافته و خرید برای ماه‌‏های آینده کار عقلانی نیست.

راعی با بیان اینکه با ادامه روند کاهش قیمت نفت، کاهش درآمدهای ارزی امری طبیعی است، افزود: اگر افزایش قیمت نفت ادامه داشت می‌‏توانستیم از درآمدهای آتی استفاده کنیم و ۲۵‌میلیارد دلار همچنان به صورت ذخیره ارزی نگهداری می‌‏شد، اما با توجه به شرایط فعلی ممکن است مجبور باشیم از درآمدهای شش ماهه اول سال آتی نیز استفاده کنیم. وی کاهش درآمدهای نفتی را امری طبیعی دانست و گفت: با ارائه راهکارهای مناسب می‌‏توان با این شرایط به راحتی کنار آمد.

ارز، حلقه اتصال ما و بازارهای جهانی

معاون ارزی بانک مرکزی حلقه اتصال ایران با بازارهای جهانی را ارز دانست و گفت: ما هیچ رابطه‌‏ای با نظام مالی جهانی نداریم مگر با حلقه اتصال ارز؛ لذا باید در این خصوص مباحث کلیدی را مورد توجه داشت تا به مشکل بر نخوریم.

راعی اظهار داشت: دو بحث کلیدی در خصوص درآمدهای ارزی و منابع و مصارف ارز مطرح است که باید به آن توجه ویژه داشت. در این میان لازم است تا درآمدهای ارزی غیروابسته به نفت تقویت شود و با حفظ منابع، حساسیت‌‏ها را برای هزینه کرد آن افزایش داد تا مصارف هدایت شده باشد.

وی افزود: ما همه نوع کالا اعم از سرمایه‌‏ای، مصرفی و لوکس را وارد می‌‏کنیم، درحالی که بخشی از این واردات مثل لوازم آرایش غیرضروری است و می‌‏توان از آن صرف‌نظر کرد.

معاون ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: باید بتوانیم بازار صادرات غیرنفتی را تقویت کنیم و از این جهت به تقویت درآمدهای ارزی کمک کنیم؛ در غیر این صورت اقتصاد ایران خسارت خواهد دید.

راعی اظهار داشت: اکثر بانک‌‏های خارجی از آنجایی که از یکدیگر برداشت مالی داشتند، در جریان بروز بحران مالی به مشکل برخوردند اما بانک‌‏های ایرانی از آنجا که در شرایط تحریم به سر می‌‏برند حتی یک سنت هم از بانک‌‏های خارجی استفاده نکردند و به همین دلیل هم به مشکل برنخوردند.

ارزهای صادراتی بیمه می‌شوند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران از برنامه این صندوق برای بیمه کردن ارز حاصل از صادرات خبر داد و گفت: برهمین اساس، صادرکنندگان نگران بازگشت پول خود از طریق سیستم بانکی خارج از کشور نباشند.

سیدکمال سیدعلی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به تحریم سیستم بانکی کشور از جمله بانک توسعه صادرات از سوی برخی کشورهای غربی گفت: صندوق ضمانت صادرات در اقدامی‌حمایتی، هر نوع عدم ورود ارز ناشی از اعمال تحریم‌ها به داخل کشور را تحت پوشش قرار داده و آنها را بیمه می‌کند.

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران افزود: صندوق برای بیمه ارز صادرکنندگان به داخل کشور محدودیتی ندارد و تا هر سقفی که مد نظر صادرکنندگان باشد، پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: با این اقدام صندوق ضمانت صادرات ایران، هر صادرکننده ای که نگران بازگشت پول خود از طریق سیستم بانکی خارج از کشور باشد، تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات ایران قرار می‌گیرد و چنانچه بانک‌های خارجی اقدام به بازگشت پول نکردند، می‌تواند از صندوق خسارت بگیرد.

وزارت دارایى آمریکا هفته گذشته با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرد که بانک توسعه صادرات ایران را تحریم و تاکید کرد که حساب‌هاى بانکى و دارایی‌های احتمالی این بانک ایرانی در آمریکا بلوکه خواهد شد.