زمینه از سرگیری پرداخت تسهیلات جدید فراهم شد

بانک مرکزی متناسب با شرایط اقتصادی در کشور سیاست‌های پولی را تنظیم می‌کند.

دکتر حسین قضاوی، قائم مقام بانک مرکزی، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در حالی که رشد نقدینگی در طی سال جاری نسبت به پایان سال گذشته به دلیل عدم رشد سپرده‌ها در بانک‌ها مثبت نبوده، ولی نظام بانکی کشور توانسته با وجود شرایط سخت و دشوار بیشتر از منابع مالی خود اقدام به پرداخت تسهیلات بانکی به متقاضیان کند.

وی ادامه داد: بانک‌ها در دو سال گذشته بیش از حجم منابع تجهیز شده، اقدام به پرداخت تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی کشور کرده‌اند که باعث افت قدرت وام دهی آنها در نیمه اول سال جاری شده‌اند.

قضاوی با بیان اینکه میزان رشد سپرده‌های بخش غیر دولتی در سال گذشته نزد بانک‌ها بسیار ناچیز بوده است، افزود: بر اساس آمارها تا پایان شهریور ماه سال جاری نرخ رشد نقدینگی صفر درصد بوده که این امر بیانگر شرایط نامطلوب روند رشد نقدینگی و در نهایت اتخاذ تصمیمات انقباضی و انعطافی از سوی بانک‌ مرکزی شده است.

وی با بیان اینکه حجم نقدینگی تا پایان شهریور ماه سال جاری برابر با میزان نقدینگی پایان اسفند سال ۸۶ بوده است، تصریح کرد: به همین منظور بانک مرکزی تدابیر کوتاه مدتی در قالب به وثیقه گرفتن اوراق مشارکت سررسید شده و نشده از سوی بانک مرکزی که در اختیار بانک‌ها بوده ، به منظور در اختیار قرار دادن خط اعتباری اختصاص یافته از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها است.

قائم مقام بانک مرکزی اضافه کرد: امیدواریم از محل این خط اعتباری بانک‌هایی را که مواجه با اضافه برداشت بوده‌اند، بتوانند اضافه برداشت خود با بانک‌ مرکزی را تسویه و مشمول جریمه نشوند.

وی تصریح کرد: ایجاد خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای تامین اعتبارات بانک‌ها می‌تواند زمینه‌ساز از سرگیری پرداخت‌ وام‌ها و حتی اعطای تسهیلات جدید بانکی از سوی بانک‌ها به مشتریان باشد که امیدواریم بانک‌ها بتوانند با استفاده بهینه از این خط اعتباری ۶۰هزار میلیارد ریالی نیاز بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را به خوبی تامین کنند.

به گفته وی، اتخاذ چنین سیاستی از سوی بانک مرکزی با توجه به بدهی بعضی از بانک‌ها به بانک‌ مرکزی می‌تواند زمینه‌ساز از بین رفتن بدهی‌ آنها به بانک مرکزی و کنترل و ایجاد انضباط مالی نزد بانک‌ها شود.

قضاوی ادامه داد: راهکار دوم بانک مرکزی وثیقه گذاردن دارایی‌ بانک‌ها نزد بانک مرکزی است که بدین وسیله بانک‌ها موظف به پیگیری مطالبات خود به ویژه وصول بدهی‌ دولت به نظام بانکی هستند.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی اعلام آمادگی کرده که در صورت عدم تامین نیازهای مالی بانک‌ها از محل وثیقه‌ گرفتن، فروش مازاد دارایی‌های بانک‌ها و حساب ذخیره ارزی بانک مرکزی، آمادگی کافی برای اعطای خط اعتباری به بانک‌ها را دارا است.

آغاز فاز جدید پرداخت وام‌های بانکی

مدیرعامل بانک ملت با بیان اینکه طی ۶ ماه اخیر هیچ طرح جدیدی برای پرداخت تسهیلات نپذیرفته‌ایم از رفع محدودیت نقدینگی بانک‌ها با تدابیر جدید رییس کل بانک مرکزی خبرداد.

«علی دیواندری» در گفت‌وگو با خبرگزاری برنا، با بیان مطلب فوق اظهارداشت: با تدابیر جدید رییس کل بانک مرکزی امکان تامین مالی طرح‌های نیمه تمام فراهم می‌شود.

مدیرعامل بانک ملت عمده‌ترین دلیل قفل شدن تسهیلات بانکی را افزایش تقاضا اعلام کرد و افزود: زمانی که تقاضا بیش از منابع بانکی باشد آنها ناگزیر از اولویت‌بندی طرح‌ها می‌شوند.

دیواندری رشد محدود منابع بانکی نسبت به سال‌های قبل به دلیل نرخ سود را از دیگر دلایل قفل شدن تسهیلات بانکی اعلام کرد و گفت: به دلیل رقابتی نبودن نرخ سود در بین بانک‌ها مردم علاقه‌ای به سپرده گذاری در بانک‌های دولتی ندارند.

وی فروش اوراق مشارکت را از جمله ابزارهای تامین مالی منابع بانک‌ها ذکر کرد که طی چند سال اخیر کارآیی خود را از دست داده‌اند و یادآورشد: این اوراق در گذشته به عنوان مکمل منابع نظام بانکی مطرح بودند که در سال‌های اخیر به دلیل تفاوت نرخ سود در بین بانک‌های دولتی و خصوصی کارآیی خود را از دست دادند.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: از طرفی برخی از سیاست‌های اقتصادی کشور از جمله فعالیت‌های توسعه‌ای که در برنامه‌ریزی بانک‌ها در نظر گرفته نشده بود‌، در مجموع باعث کمبود منابع آنها شد.

دیواندری با تاکید بر این که بانک‌ها هم اکنون به فعالیت روزمره خود می‌پردازند، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون عمده مشکلی که در این ارتباط وجود دارد در خصوص طرح‌های توسعه‌ای، جدید و نیمه تمامی است که قبلا شروع شده بود و باید اقساط بعدی آن پرداخت شود که با حمایت بانک مرکزی و تدابیر اتخاذ شده این مشکل نیز به زودی رفع می‌شود.

وی با بیان این که بانک ملت طی ۶ ماه اخیر طرح جدید برای پرداخت تسهیلات نپذیرفته است، اظهار داشت: البته این بانک اقساط تسهیلات طرح‌هایی را که طی دوسال اخیر تصویب کرده بود پرداخت کرده است.

دیواندری با بیان این که در شرایط فعلی کشور برای توسعه به نقدینگی نیاز دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه نقدینگی به صورت هدایت شده در اختیار تولیدکننده واقعی قرار گیرد، قطعا مشکلی برای اقتصاد کشور به وجود نمی‌آید.

مدیرعامل بانک ملت ادامه داد: اما چنانچه نقدینگی بدون برنامه در اختیار تولیدکننده واقعی قرار نگیرد، طبیعی است که ضربات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت؛ بنابراین باید مراقب باشیم تا در دام نقدینگی نیافتاده و رشد پایه پولی نیز افزایش نیابد.