برش یک ماهه از بازار طلا و ارز

دنیای اقتصاد - رشد نسبی بازارهای سهام در ساعات اول روز گذشته باعث رشد اندک قیمت طلا در بازار جهانی و به تبع آن بازار تهران شد، اما در ساعات پایانی روز گذشته، بازگشت قیمت به نقطه اول آغاز شد. این سردرگمی باعث رشد اندک قیمت سکه و نوسانات جزیی در بازار ارز تهران شد. پوند ۵ تومان دیگر ارزان شد

رشد بازارهای سهام، طلا را ۲۰ دلار گران کرد

گروه بازار پول- بهای جهانی طلا با ۲۰ دلار افزایش از ۷۴۴ دلار فراتر رفت.

قیمت طلا با سقوط به محدوده ۷۰۰ دلار طی ۴۰ روز گذشته تقریبا ۲۰۰ دلار از ارزش خود را از دست داده است. روز گذشته با رشد شاخص بازارهای سهام نرخ طلا نیز قدری (۲۰ دلار) رشد کرد. رشد بازارهای سهام در دنیا موجب افزایش نرخ طلا شد. این شرایط که از جمله مهم‌ترین وضعیت‌های متناقض بازارهای مالی دنیا است، پدید آمدن آن امروزه و در شرایط فعلی قابل قبول است.

تا پیش از بروز بحران مالی در غرب، هرگاه بازارهای سهام با افت قیمت و کاهش شاخص‌های مالی و صنعتی روبه‌رو ‌شدند، ترس از ناامنی‌ها همه سرمایه‌گذاران را به سوی خرید طلا سوق می‌داد که خود به خود افت ارزش دلار بدیهی‌ترین پیام اولیه در این شرایط بود. با جابه‌جا شدن اولویت‌های سفته‌بازی در شرایط بحران مالی و اعتباری در دنیا، بازارهای مالی و بانک‌های بزرگ با زیان‌های فراوانی مواجه شده‌اند. ارزش سهام آنها در بورس‌ها سقوط کرده و شاخص‌های تمامی بورس‌های درگیر با آنها در سراسر جهان سقوط کرد. با سقوط بازارهای سهام که پیامد بحران وام‌های اعتباری بخش مسکن آمریکا بود، نرخ رشد اقتصادی کشورها و پدیده رکود اقتصادی برون آمده از متن این حادثه موجب کاهش شدید تقاضا برای نفت و سایر کالاها در سراسر جهان شد. بهای نفت و طلا پایین آمد و در مقابل ارز معتبری که تاکنون نقش معامله این کالاها را برعهده داشت روز به روز تقویت شد. یعنی هم شاخص‌های بورس آمریکا افت کرد و هم ارزش دلار بالا رفت.

در مقابل ارزهایی همچون یورو، پوند به دلیل سرایت بحران مالی آمریکا به اروپا با افت چشمگیر مواجه بوده‌اند. این شرایط به دلیل افت شاخص‌های سهام در این کشورها است. اما چون پول آنها ارز مبادله‌ای کالاهای استراتژیک نیست؛ لذا از این بابت با ارزش معکوس ناشی از کاهش تقاضای کالاهای استراتژیک روبه‌رو نمی‌شوند. ارزهایی همچون دلار کانادا، دلار استرالیا، راند آفریقای جنوبی و برخی دیگر از ارزهایی که کشور متبوع آنها مواد اولیه معدنی و نفتی صادر می‌کنند نیز با سقوط قیمت کالاها ارزش خود را از دست می‌دهند.

دارندگان برخی دیگر از ارزها همچون ین ژاپن نیز از مابه‌التفاوت نرخ بازده ارز سود می‌برند. آنها گاهی با افت بازارهای سهام (همچون این روزها) برای جمع کردن نقدینگی، دلار آمریکا می‌فروشند و ین می‌خرند اینگونه نیز نرخ ارز خود را بالا می‌برند. روز گذشته حرکت کوچکی در بازارهای سهام پدید آمد. یورو و پوند قدری در مقابل دلار آمریکا تقویت شدند. قیمت نفت نیز یکی دو دلار بالا رفت و طلا ۲۰ دلار گران شد. حراج شمش‌های طلا در سطح دنیا نیز فعلا متوقف شده است. هنوز دلار در بازار تهران ۱۰۲۰ تومان است و سکه بهار آزادی نسبت به روزهای پیشین تغییری نداشته است.