مخبر کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ریشه اصلی مشکل کنونی بانک‌ها را فشار بی‌رویه دولت به بانک‌ها توصیف کرد. محمدرضا خباز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: از ۴-۳ سال قبل فشار زایدالوصفی از طرف دولت به بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات و وام وارد شد و طوری شد که هر استانداری که به بانک‌های استان خودش بیشتر فشار می‌آورد، منزلت و جای بهتری در دولت پیدا می‌کرد.

وی افزود: نتیجه این فشارها آن شد که بانک‌ها علاوه بر صرف منابع خودشان، به بانک مرکزی نیز بدهکار شدند؛ به طوری که اکنون حساب برخی بانک‌ها نزد بانک مرکزی «قرمز» شده است که اتفاقی کم سابقه در ایران است.

خباز تصریح کرد: البته اخیرا بانک مرکزی در حرکتی تفریطی و در مقابل آن افراط انجام شده، مانع از پرداخت هرگونه تسهیلات شده است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وضعیت فعلی باعث نارضایتی شدید مردم خواهد شد، خاطرنشان کرد: ما فعلا در کشور تورم داریم، ولی تداوم وضعیت موجود به رکود شدید هم منجر می‌شود، برای جلوگیری از این وضعیت باید بانک‌ها را تقویت کرد و باید دولت بدهی‌های خود به بانک‌ها را پرداخت کند، دولت هم در یک حرکت دیرهنگام لایحه پرداخت بدهی دولت به بانک‌ها را به مجلس آورد، ولی آنچه که مانع تصویب فوریت این لایحه شد، رقم بالای درخواستی دولت بود.

خباز با ذکر این نکته که ناهماهنگی مجلس و دولت یکی از دلایل رد فوریت لایحه فوق بود، گفت: دلیل دیگر رد فوریت این طرح، عدم پاسخگویی دولت در زمینه موجودی حساب ذخیره ارزی بود که معلوم نبود واقعا این مقدار در صندوق ذخیره ارزی هست یا می‌خواهند به اصطلاح پیش‌خور کنند.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی اظهار داشت: اگر دولت این موارد را شفاف‌سازی کند، مجلس آماده است که برای لایحه فوق تقاضای اولویت کند.

وی همچنین در مورد عملکرد کمیسیون ویژه اقتصادی مجلس گفت: قرار نیست که این کمیسیون هر روز از عملکرد خویش گزارش بدهد، باید به این کمیسیون مهلت داد تا بعد از گذشت ۴-۳ ماه فعالیت‌های خود را اطلاع‌ دهد.