50درصد صنعت بیمه فریز شده است

با توجه به اینکه ۵۰درصد فروش صنعت بیمه، بیمه نامه شخص ثالث است بنابراین می‌توان گفت ۵۰درصد صنعت بیمه فریز شده و افزایش درآمدی را برای این صنعت ایجاد نمی‌کند.

محمد ابراهیم امین، مدیرعامل بیمه البرز، در گفت‌وگو با (ایسنا) با بیان اینکه در سال ۱۳۸۶ حدود ۲۷۰ میلیارد تومان حق بیمه کسب کرده‌ایم، تصریح کرد: میزان خسارت پرداختی ما در حدود ۱۲۵ میلیارد تومان و سود شرکت نیز در حدود ۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است. وی ادامه داد: در طی پنج ماه امسال در حدود ۱۰۵ میلیارد تومان فروش داشته‌ایم و ۵۰ میلیارد تومان نیز خسارت پرداخت کرده‌ایم. وی با ابراز تاسف از اینکه در سال ۸۷ بازار بیمه از رونق خوبی برخوردار نخواهد بود، تصریح کرد: رشد‌هایی که در سه سال گذشته در بازار بیمه وجود داشت متاسفانه در سال ۱۳۸۷ وجود نخواهد داشت؛ چرا که حق بیمه‌های باربری واردات و صادرات به شدت کاهش پیدا کرده و رقابت شدیدی به وجود آمده که منجر به کاهش شدید نرخ‌ها شده و به دنبال آن‌ حق بیمه‌ها نیز پایین آمده است. به گفته وی به‌رغم افزایش تعداد بیمه‌نامه‌ها، رشدی را که صنعت بیمه در سال‌های قبل داشته در سال جاری نخواهد داشت و قطعا در این زمینه تحریم‌ها اثر خود را بر روی صادرات و واردات به جا گذاشته است.

صنعت بیمه نمی‌تواند بیمه‌ شخص ثالث را مدیریت کند

مدیرعامل بیمه البرز درباره بیمه‌های شخص ثالث توضیح داد: مهم‌ترین مشکلی که در مورد بیمه‌ شخص ثالث وجود دارد این است که حق بیمه آن توسط شرکت‌های بیمه تعیین نمی‌شود در نتیجه صنعت بیمه نمی‌تواند این پرتفوی را مدیریت بیمه‌ای کند، بنابراین شخص ثالث یک امر بیمه‌ای نیست و امر بیمه‌ای این است که ما این ریسک را بر اساس آمار و احتمالات برایش نرخ تعیین کنیم و خسارت‌ها را نیز در چارچوب تعهدات سرمایه پذیرفته شده در نظر بگیریم.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های بیمه اگر زیان دیده شوند مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار نمی‌گیرند، توضیح داد: اگر سرمایه‌گذاری در این صنعت نشود رشد و توسعه‌ای به وجود نمی‌آید، بنابراین در عین اینکه اقتصاد ملی به یک صنعت توانمند و گسترده نیاز دارد، ولی به دلیل یکسری تصمیمات از جمله بیمه شخص ثالث که بیش از ۵۰درصد پرتفوی صنعت بیمه‌را تشکیل می‌دهد این صنعت امکان رشد و توسعه‌اش را از دست داده است. امین با بیان اینکه بیمه‌های شخص ثالث با شرایط خاصی در کشور روبه رو هستند، گفت: در سایر کشورها سقف خسارت در حوزه شخص ثالث بر حسب توافق بیمه‌گذاران و بیمه‌گران و با توجه به ریسک‌پذیری فرد انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: برای پرداخت خسارت نیز از قبل سقف تعیین نشده است و بازماندگان به همراه وکیل با سپری کردن مراحل دادرسی، خسارت تعیین شده از سوی دادگاه را از مقصر حادثه دریافت می‌کنند که مکلف است پوشش بیمه‌ای وی با خسارت تناسب داشته یا نداشته باشد اما در ایران این موضوع نمود دیگری نیز دارد زیرا هم سقف خسارت از قبل بر اساس قانون مجازات اسلامی و قانون دیات تعیین می‌شود و هم حق بیمه توسط دولت، بنابراین ربطی به محاسبات بیمه‌گری ندارد. به گفته او بیمه گران در زمینه بیمه شخص ثالث یک مسوولیت اجتماعی را که از سوی دولت به آنها محول شده، انجام می‌دهند یعنی دولت برای حمایت از دارندگان خودرو چنین ساز و کاری را فراهم کرده است. امین تاکید کرد: در حال حاضر هیچ شرکت بیمه‌ای وجود ندارد که از عملیات بیمه‌گری خود سود ببرد و به طور کلی نتیجه مالی عملیات بیمه‌گری در تمام شرکت‌های بیمه کشور منفی است و یا اگر شرکتی به زعم خودش از وضعیت مطلوبی برخوردار و ضریب خسارت پایینی در صنعت بیمه داشته باشد حداکثر می‌توان گفت در حالت موازنه قرار دارد.

سودآوری بیمه‌ها در جاهای دیگر است!

به گفته وی اگر حساب‌های سالانه شرکتی از سودآوری حکایت داشته باشد نیز آن سود، ناشی از سرمایه‌گذاری ذخایر و اندوخته‌هایی است که در حوزه‌هایی مانند املاک، بورس، بانک و اوراق مشارکت عاید آن شرکت شده است. مدیرعامل بیمه البرز به تاثیر شتاب تورمی بر صنعت بیمه اشاره کرد و افزود: خود تورم به تنهایی مضر نیست بلکه تصمیماتی که برای کنترل قیمت‌ها گرفته می‌شود کشور را دچار مشکل می‌کند و یکی از بخش‌های آسیب دیده صنعت بیمه است.

اثر تورم بر بازار بیمه

وی گفت: دیات به تناسب تورم افزایش پیدا می‌کند، ولی حق بیمه دریافت شده از مردم متناسب با تورم افزایش پیدا نمی‌کند در نتیجه تعادل از بین می‌رود. مدیرعامل بیمه البرز با بیان اینکه اثر دیگر تورم در بیمه‌های عمر و پس انداز است تصریح کرد: ما بر اساس یک نرخ فنی بیمه‌نامه می‌فروشیم و چون از چشم‌انداز آینده تصویر درستی را نداریم. نرخ‌های ۱۲ و ۱۳درصدی برای مردم جاذبه لازم ندارند؛ چرا که تورم موجب عدم جاذبه لازم بیمه‌های عمر برای مردم شده است. به گفته وی بیمه‌های عمر و پس انداز نیز بازار گسترده‌ای نداشته و همین بازار محدود نیز به دلیل تورم بسیار کاهش پیدا کرده است. امین تصریح کرد: اصولا افزایش نرخ تورم،‌ کاهش قدرت خرید افرادی را به دنبال دارد که حقوق بگیر ثابت هستند و مزدشان مطابق با نرخ تورم افزایش پیدا نکرده است، بنابراین برخی از کالاها و خدمات در سبد مصرفی، خانوارهای با درآمد ثابت با کاهش تقاضا مواجه می‌شوند. به اعتقاد وی پوشش‌های بیمه‌ای نیز از جمله‌ این خدمات است که با پایین آمدن درآمد و قدرت خرید خانوار و به دلیل پایین بودن ضریب نفوذ بیمه در اقتصاد ایران با عدم استقبال روبه رو شده است. وی اضافه کرد: چون ارزش اسمی کالاها و خدمات متناسب با رشد تورم افزایش پیدا می‌کند بنابراین حق بیمه‌های بازرگانی نیز به تناسب سرمایه‌ها با افزایش بها مواجه می‌شوند و این مسائل بر رشته‌های مهم بیمه‌ اثری منفی دارد و آن بیمه‌نامه عمر است چرا که بیمه‌های عمر و زیرمجموعه‌های آن مانند بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری یا عمر و پس انداز تابع نرخ فنی هستند و نرخ فنی نیز بر اساس پیش بینی کارشناسان از تحولات آینده نرخ تورم تعیین می‌شود.

تبعات منفی نظام تعرفه‌ای برای بیمه

مدیرعامل بیمه البرز در ادامه به آثار و تبعات نظام تعرفه‌ای در صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: نظام تعرفه تبعات منفی را به دنبال دارد به طوری که بیمه‌گران را از انجام فعالیت‌ حرفه‌ای که در سایر کشورها رایج است دور می‌کند. وی با اشاره به اینکه اکثر بیمه گران از عملیات بیمه گریشان سود نمی‌برند، توضیح داد: در ایران بیمه‌گران از عملیات بیمه‌‌گریشان سود آنچنانی را دریافت نمی‌کنند برای اینکه در بازار رقابتی قیمت‌ها به کف می‌رسند و به جایی می‌رسد که حاشیه سود ناچیزی را برای خودشان منظور می‌کنند.