در اثر افزایش قیمت مواد غذایی و به رغم پنج بار افزایش نرخ بهره از ابتدای سال جاری میلادی، نرخ تورم در مصر از مرز ۲۵‌درصد گذشت. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از گلف نیوز، رشد تورم موجب افزایش فشار بر بانک مرکزی مصر برای افزایش نرخ بهره بانکی شده است. بانک مرکزی مصر از ابتدای امسال تاکنون ۵ بار نرخ بهره بانکی را افزایش داده است.

این در حالی است که نرخ تورم مصر به بالاترین رقم خود طی ۱۶ سال اخیر رسیده است. موسسه آمارهای دولتی مصر موسوم به کاپماس اعلام کرد، قیمت‌ها در مناطق شهری طی ماه اوت بیش از ۴/۲‌درصد رشد داشته است. این رقم طی ماه جولای نیز بیش از ۲/۲‌درصد بوده است. نرخ تورم در کل مناطق شهری و روستایی مصر نیز در این مدت بیش از ۶/۲۵‌درصد افزایش داشته است.

دوروت گاسر کارشناس ارشد اقتصادی موسسه آی.ان.جی لندن در این باره گفت: ادامه روند صعودی تورم در مصر ناامیدکننده است. به نظر من نرخ تورم در مصر تا پایان امسال در حد ۲۲‌درصد تثبیت خواهد شد. مهم‌ترین مشکل این است که تورم مصر تا پایان امسال به کمتر از ۲۰‌درصد نخواهد رسید و تا ژوئن ۲۰۰۹ این نرخ باید به کمتر از ۱۳ تا ۱۴‌درصد برسد، هر چند این رقم نیز بسیار بالا است.

اگرچه مصر بالاترین رشد اقتصادی طی دهه‌های اخیر را تجربه کرده، ولی رشد چشمگیر تورم اقتصاد این کشور را با چالش‌های زیادی روبه‌رو کرده است. درآمد سرانه مصر نسبت به سایر کشورهای خاورمیانه پایین است و میزان فقر نیز در این کشور نسبت به سایر کشورهای منطقه بسیار بالا است.

افزایش قیمت مواد غذایی پیش از این موجب تنش‌های اجتماعی در برخی از مناطق این کشور شده است. این مساله موجب شد تا دولت مجبور به افزایش ۳۰‌درصدی حقوق کارمندان شود. در مناطق شهری، قیمت مواد غذایی بیش از ۹/۳۰‌درصد رشد داشته و هزینه آموزش ۳۸‌درصد و هزینه‌های مربوط به هتل‌ها و رستوران‌ها نیز بیش از ۴۵‌درصد رشد یافته است.

به اعتقاد برخی کارشناسان، بانک مرکزی مصر می‌تواند تا پایان امسال دو بار دیگر نرخ بهره بانکی را افزایش دهد. کارشناسان بر این باورند که سیاست‌های پولی به تنهایی قادر به کنترل تورم بالای مصر نخواهد بود.