تقویت اقتصاد ملی بهترین راه برای تقویت ارزش پول ملی است و تقویت اقتصاد ملی در گرو بهره‌برداری درست از منابع موجود در کشور است. دکتر محمدباقر صدری، عضو هیات اجرایی انجمن اقتصاددانان ایران، در گفت‌وگو با ایسنا درباره نظام ارزش‌گذاری پول ملی اظهار کرد: منابع نفتی که یک ثروت ملی به شمار می‌رود پشتوانه عظیمی برای پول ملی است.

وی افزود: اگر اجرای طرح تحول اقتصادی آغاز شود و دولت تورم را مهار کرده و نرخ آن را به میزان پیش‌بینی شده در برنامه چهارم برساند خود به خود پول ملی ارزشمند می‌شود.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: ظرفیت اقتصاد ملی را بشناسیم و اگر از منابع موجود حداکثر بهره‌برداری را کرده و طرح‌های عمرانی و تولیدی را به نتیجه برسانیم به نقطه پایداری و توازن در اقتصاد می‌رسیم. صدری ادامه داد: ممکن است حذف صفر به تسهیل در مبادلات منجر شود، اما بر تقویت ارزش پول ملی تاثیر ندارد.

عضو هیات اجرای انجمن اقتصاددانان ایران افزایش حجم نقدینگی و تورم را از عوارض درآمدهای کلان نفتی دانست و گفت: به جای فکر کردن به حذف صفر باید به فکر آغاز اجرای طرح تحول و اصلاحات اقتصادی باشیم و ساختار تولیدی کشور را اصلاح کنیم.

وی اضافه کرد: اقدامات بانک مرکزی اگرچه رشد نقدینگی را مهار کرده اما میزان آن را کاهش نداده است. بنابراین باید بخش اعظمی از این نقدینگی را که در بخش مسکن سرمایه‌گذاری شده است به سمت تولید و بهره‌وری هدایت کنیم.

صدری با اشاره به اینکه افزایش بهره‌وری نیاز به آموزش دارد، تصریح کرد: در دنیا انفجار اطلاعات رخ داده است و بخش اعظم این انفجار مربوط به الکترونیک است اما ما هنوز در این بخش درجا می‌زنیم و بانک‌های ما به صورت سنتی اداره می‌شود به طوری که تجارت الکترونیک در کشور ما در مرحله صفر قرار دارد در حالی که توفیق کشورهای آسیای جنوب شرقی، از حوزه توجه به صنعت الکترونیک محقق شده است.

این اقتصاددان در ادامه اظهار کرد: با وجود برنامه چشم‌انداز بیست ساله و برنامه چهارم توسعه هنوز راهبرد توسعه صنعتی، کشاورزی، آموزش و ... نداریم به طور مثال با وجود اینکه سالانه حدود سه‌میلیون دانشجو و ۷۵۰هزار فارغ‌التحصیل داریم، هنوز نمی‌دانیم این افراد در چه شاخه‌هایی باید مشغول به کار شوند. این امر نشانگر این است که اولین گام برای اجرای طرح تحول اقتصادی باید ایجاد طرح جامع برای کلیه شاخه‌های اقتصادی باشد.