دنیای اقتصاد - به گفته قائم مقام بانک مرکزی، ستاد ویژه‌ای در این بانک به‌منظور تدوین مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف صفر از اسکناس تشکیل شده است؛ به اعتقاد حسین قضاوی، اقتصاد کشور ما از سال‌های گذشته همواره از تورم دو رقمی رنج برده است و همین مساله باعث شده اسکناس 1000‌تومانی امروز معادل 25‌ریال 30 سال پیش قدرت خرید دارد. بانک مرکزی در‌حال‌حاضر انتشار اسکناس‌‌های 10 و 50 هزار تومانی را در برنامه خود دارد؛ ضمن اینکه ایران چک‌های جدید را هم در تعریف اسکناس به ‌بازار روانه کرده است. همچنین برای آماده‌سازی اذهان عمومی برای حذف چهار صفر از پول ملی در ایران چک‌های 50 هزار تومانی عدد 50 و در ایران چک‌های 100هزار تومانی عدد 100 در دونقطه مختلف حک و بزرگنمایی شده است. یک مقام دیگر نیز از طرح کوچک‌سازی ابعاد اسکناس خبر داده است.

قائم‌مقام بانک مرکزی خبر داد:
ستاد ویژه کاهش صفر اسکناس تشکیل شد
ستاد ویژه‌ای در بانک مرکزی به منظور تدوین مراحل مختلف اصلاحات پولی و حذف صفر از اسکناس تشکیل شده است.
دکتر حسین قضاوی، قائم‌مقام بانک مرکزی، در گفت‌وگو با (ایسنا) اظهار کرد: یکی از ابعاد طرح ارزشگذاری پول ملی که در حال حاضر در دولت و بانک‌ مرکزی مراحل بررسی‌های کارشناسی را می‌گذراند، معرفی ابزارهای مبادلاتی جدیدی است که بر مبنای آن مبادلات مالی با سهولت بیشتری انجام شود.
وی افزود: اقتصاد کشور ما از سال‌های گذشته همواره از تورم دو رقمی رنج برده است و همین مساله باعث شده که بزرگ‌ترین اسکناس‌های منتشر شده طی سه دهه پیش و اسکناس ۱۰‌هزار‌ریالی در حال حاضر فقط حدود ۲۵‌ریال ارزش داشته باشد، به عبارت دیگر اسکناس ۱۰۰۰‌تومانی امروز معادل ۲۵‌ریال ۳۰ سال پیش قدرت خرید دارد.
وی گفت: در شرایط فعلی اسکناسی که در یک معامله متوسط رد و بدل می‌شود دارای حجم قابل‌ملاحظه‌ای است؛ در حالی که در حال حاضر بزرگ‌ترین اسکناسی که در اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد، دارای رقم اسمی 500‌یورو است.
قائم‌مقام بانک مرکزی تصریح کرد: همین اسکناس ۵۰۰ یورویی در بازارهای جهانی حدود ۷۰۰‌هزار تومان ارزش دارد و یک اسکناس ۱۰۰۰‌دلاری حدود ۹۵۰‌هزار تومان ارزش دارد.
وی با استناد به این نمونه‌ها توضیح داد: زمان آن رسیده است که بانک مرکزی به یکی از وظایف اصلی خود که در قانون پولی، بانکی مصوب سال 1351به صراحت به آن اشاره شده عمل کند و با انتشار اسکناس‌هایی با رقم اسمی درشت‌تر، زمینه تسهیل در مبادلات پولی و مالی را فراهم آورد.
قائم‌مقام بانک مرکزی گفت: انتشار این ایران‌چک‌های ۵۰ و ۱۰۰‌هزار تومانی از سوی بانک مرکزی هم با همین هدف صورت گرفته است که در آینده نزدیک با انتشار چک پول‌های ۲۰۰‌هزار تومانی ادامه می‌یابد.
وی یادآور شد: البته استفاده از راهکار انتشار چک پول‌ها با هدف آماده‌سازی فضای جامعه و تطبیق مبادلات اقتصادی با به کارگیری ابزارهای مالی جدید مانند اسکناس‌های با ارقام اسمی بزرگ‌تر صورت می‌گیرد تا در نهایت پس از طی مراحل قانونی لازم اسکناس‌های درشت‌تر جایگزین چک پول‌ها شود.
قضاوی همچنین از تلاش بانک مرکزی برای ترویج و بسترسازی لازم برای استفاده بیشتر از ابزارهای مبادلات الکترونیکی و بانکداری الکترونیکی خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی برای گسترش استفاده از کارت‌های اعتباری و سایر کارت‌های بانکی هستیم تا به این ترتیب حجم مبادله پول نقد را کاهش دهیم.
این مقام مسوول در بانک مرکزی تاکید کرد: ما به این اقدامات به عنوان راهکارهای کوتاه‌مدت و میان‌مدت نگاه می‌کنیم تا به تدریج بسترهای لازم برای تغییر واحد پول ملی یا ایجاد تغییراتی در آن فراهم شود؛ به همین منظور با تشکیل ستاد ویژه‌ای جدول زمانی مراحل مختلف اصلاحات پولی تشکیل شده است تا آمادگی سازمانی، تجهیزاتی و قانونی لازم برای این رفرم بزرگ فراهم شود.
قائم‌مقام بانک مرکزی اضافه کرد: تشکیل این ستاد به هیچ وجه به این مفهوم نیست که در آینده‌ای نزدیک شاهد اقدامات اجرایی برای حذف صفرهای اسکناس و تغییر واحد پولی باشیم بلکه به مفهوم کسب آمادگی بانک مرکزی است تا در میان‌مدت پس از فراهم آمدن اجماع سیاسی در خصوص اصلاحات پولی بتوان به این مهم جامعه عمل پوشاند.
وی با اشاره به اینکه دو الزام اساسی برای انجام اصلاحات پولی در قالب تغییر واحد پولی و حذف صفرها وجود دارد، توضیح داد: مادامی که این دو الزام فراهم نباشد، انجام اصلاحات پولی در قالب تغییر واحد پولی و حذف صفرها غیر‌عملی و دشوار خواهد بود.
وی گفت: این دو الزام عبارتند از اجماع سیاسی در مجموعه دولت و مجلس به طوری که به اتکای آن بتوان اعتماد عمومی را به سیاست‌ اصلاحات پولی جذب کرد و از تاثیر منفی ابهام انگیزی‌های متفرقه بر فرآیند اجرای این سیاست‌ کاست و الزام دوم نیز آن است که روند نرخ تورم در کشور حالت کاهنده‌ای به خود بگیرد.
عکس:حمید جانی‌پور