بانک‌ها نه پول می‌دهند نه چک‌پول

در حالی که بانک مرکزی توزیع ایران چک را از یک هفته پیش آغاز نموده و اعلام کرده است که شبکه بانکی برای توزیع مناسب ایران چک‌‏های بانک مرکزی بسیج شده است، در شعب بانکی، ایران چک نایاب شده و مردم در تبادلات پولی خود دچار مشکل شده‌‏اند. به گزارش ایلنا، دردو روز گذشته در اکثر شعب بانکی، ایران چک نایاب بود و در مقابل نارضایتی مردم روسای شعب استفاده از خدمات ار.تی.جی.اس را توصیه می‌‏کنند تا به واسطه آن از جابه‌‏جایی پول تا سقف یک میلیون تومان برخوردار شوند.

توصیه دیگر روسای شعب بانک‌‏های دولتی استفاده از چک رمزدار است. اگرچه استفاده از این خدمت بانکی در بانک‌‏های خصوصی ظرف ۱۰ دقیقه قابل انجام است، اما در بانک‌‏های دولتی استفاده از این خدمات بیش از ۳۰ دقیقه زمان می‌‏خواهد.

اقدام بانک مرکزی برای صدور ایران چک در میان ابزارهای تامین نقدینگی شعب به نوعی مقاومت آنها را در پی داشته است. یک منبع آگاه در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: با وجود اینکه مقدار زیادی ایران چک در خزانه بانک مرکزی به چاپ رسیده و موجود است، اما بانک‌‏ها حاضربه خریداری این ایران چک‌‏ها نیستند و از ارائه آن به مردم خودداری می‌‏کنند.

براساس گفته این مقام آگاه، بانک‌‏ها می‌‏توانند تا ۴۰درصد ارزش سپرده‌‏های خود ایران چک منتشر کرده و از این ابزار در نبود نقدینگی استفاده کنند، اما به دلیل اتخاذ سیاست‌‏هایی در جهت کنترل نقدینگی و تورم ناشی از آن، بانک مرکزی کلیه بانک‌‏ها را از چاپ هرگونه چک پول منع کرد تا با در اختیار گرفتن انتشار چک پول، از سوء استفاده برخی بانک‌‏ها خودداری نماید.

در این خصوص رییس جمهور سال گذشته در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و پرده از ماهیت تورم‌‏زای چک پول‌‏ها در اقتصاد ایران برداشت که تا چه اندازه در افزایش نقدینگی و تاثیر آن در تورم نقش داشته است.

یک کارشناس امور بانکی در این خصوص گفت: وقتی بانک‌‏ها اقدام به ارائه چک پول به مردم می‌‏کردند آن را از حساب افراد کسر نمی‌‏کردند وآن را درحساب سایر دارایی‌‏های خود منظور می‌‏نمودند. این اقدام بانک‌‏ها در حالی تورم‌‏زا شد که در ازای چاپ چک پول هیچ دارایی از بانک‌‏ها کسر نمی‌شد در حالی که طبق قانون گردش چک پول در سطح جامعه ممنوع است.

بر پایه اعلام بانک مرکزی انواع چک پول و ایران چک‌‏هایی که قبل از تاریخ بیست و پنجم مرداد ماه سال جاری توسط بانک‌‏ها فروخته شده‌‏اند کماکان معتبر هستند. این چک پول‌‏ها با توجه به تاریخ مندرج بر آنها، شش ماه یا یک سال پس از تاریخ فروش در هر شعبه بانک و بعد از آن در بانک فروشنده چک قابل استفاده می‌‏باشند.

نارضایتی مردم

به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد با آغاز توزیع چک‌پول‌های جدید بانک مرکزی از تاریخ شنبه ۲۶ مرداد ماه در بانک‌ها مواردی از نارضایتی مردم مشاهده شده است.

از آنجا که بانک‌ها باید کل مبلغ چک‌پول‌های جدید را قبل از تحویل آنها از بانک مرکزی بپردازند و عملا در جهت کنترل نقدینگی ما به ازای چک‌پول‌ها را در بانک مرکزی بلوکه کنند، نقدینگی مورد نیاز شعب به صورت اسکناس و چک پول با محدودیت مواجه شده است.

آنچنان که برخی شعب برای پرداخت حتی ۱۲میلیون ریال نه چک‌پول دارند و نه اسکناس. بنابراین گزارش در برخی شعب نیز درگیری لفظی بین مشتریان و کارکنان شعبه رخ داده است.