شکاف منابع و مصارف بانک‌ها40هزار میلیارد تومان اعلام شد

عکس: حمید جانی‌پور

قائم‌مقام بانک مرکزی توقف تسهیلات بانکی را شایعه بی اساس دانست و گفت: بانک‌ها در سه ماه ابتدای امسال بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات در بخش مسکن پرداخت کرده‌اند.

«حسین قضاوی» در گفت‌و‌گو با «برنا» انتشار خبر توقف تسهیلات بانکی را شایعه‌ای بی‌اساس دانست و با اشاره به اینکه بانک‌ها در سال جاری به ارائه تسهیلات پرداختند، گفت: در طول ۳ ماه اول سال جاری بانک‌ها در بخش مسکن بیش از ۱۵۰۰میلیارد تومان تسهیلات پرداخت کرده‌اند.

قائم مقام بانک مرکزی افزود: مانده تسهیلات بانکی در پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری نسبت به پایان سال ۸۶ حدود یک درصد افزایش یافته است؛ در حالی که این رقم در پایان اردیبهشت سال ۸۶ حدود ۵/۲درصد بود.

وی کاهشی را که در نرخ رشد مانده تسهیلات رخ داده است، تحت تاثیر عوامل متعددی دانست، اما مهمترین عامل را وجود شکاف قابل ملاحظه بین منابع و مصارف بانکی اعلام کرد.

قضاوی اظهار داشت: شکاف منابع و مصارف بانکی در طول سال ۸۶ افزایش یافت؛ به نحوی که در پایان اردیبهشت ۸۷ تسهیلات اعطایی عموم بانک‌ها اعم از دولتی و غیردولتی شامل تسهیلات ریالی، ارزی و مانده تسهیلات مرتبط با حساب ذخیره ارزی اعم از جاری و غیرجاری بالغ بر ۱۸۷هزار میلیارد تومان است.

قضاوی گفت: این در حالی است که نظام بانکی کشور تا پایان اردیبهشت‌ماه امسال تنها ۱۳۰هزار میلیارد تومان منابع سپرده‌ای آزاد در اختیار داشت.

وی مانده سپرده بانک‌ها پس از کسر الزامات قانونی را حدود ۱۳۰هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: این در حالی است که مانده تسهیلات اعطایی بعد از کسر سود سال‌های آتی بالغ بر ۱۸۷هزار میلیارد تومان است.

قائم مقام بانک مرکزی با مقایسه اعداد فوق، تفاوت بین مانده تسهیلات و مانده سپرده‌ها را حدود ۵۷هزار میلیارد تومان اعلام کرد.

وی گفت: با توجه به اینکه حدود ۴هزار میلیارد تومان به مشارکت حقوقی و سرمایه‌گذاری بانک‌ها اختصاص یافته، مانده تسیهلات اعطایی از محل حساب ذخیره ارزی نیز حدود ۹هزار میلیارد تومان (۱۰میلیارد دلار) بوده و ۴هزار میلیارد تومان مرتبط با سرمایه نقدی بانک‌ها بوده است، شکاف منابع و مصارف بانک‌ها حدود ۴۰هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود.

قضاوی اظهار داشت: بنابراین کسری منابع عمدتا از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی و انتشار انواع چک بانک تامین شده است.

قائم مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: فزونی رشد تسهیلات نسبت به رشد سپرده‌ها در بانک‌ها وضعیتی را به وجود آورده است که موجب شده قدرت وام دهی بانک‌ها در ۳ ماه اول سال ۸۷ در مقایسه با ۳ ماه اول سال ۸۶ کاهش یابد.

وی این پدیده را عمده ترین عامل کاهش نرخ رشد مانده تسهیلات اعطایی در ۳ ماه ابتدای سال جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل دانست.

قائم مقام بانک مرکزی دومین علت کاهش قدرت وام دهی بانک‌ها را خالص مانده انواع چک بانک‌های فروخته شده توسط بانک‌ها دانست و افزود: این رقم در پایان سال ۸۶ حدود ۱۳۶هزار میلیارد ریال بود که خوشبختانه اکنون به ۸۶هزار میلیارد ریال کاهش یافته است.

قضاوی گفت: طبیعی است که بخشی از منابع مجانی در اختیار بانک‌ها کاهش یابد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در ۳ ماه دوم سال جاری ارزهای نفتی مرتبط با بودجه دولت با روند بیش‌تری در بازار به فروش می‌رسد، انتظار می‌رود پیرو هزینه‌های دولتی، سپرده‌های بخش غیردولتی نیز افزایش یابد.

قائم‌مقام بانک مرکزی اظهار داشت: بدیهی است بهبود روند وام دهی خود بر رشد سپرده‌ها اثر مثبت دارد و این تعامل هم افزای متقابل بین وام دهی و سپرده‌گذاری موجب می شود روند وام‌دهی بانک‌ها وضعیت مناسب‌تری را به خود بگیرد.

قضاوی تسویه بدهی دولت به بانک‌ها و تصویب افزایش سرمایه بانک‌های دولتی از سوی مجلس را از جمله عواملی دانست که می‌تواند به صورت تدریجی قدرت وام‌دهی بانک‌ها را افزایش دهد.

وی نرخ رشد تسهیلات در سال گذشته را حدود ۳۳درصد اعلام کرد و افزود: در سال‌جاری نیز نرخ رشد تسهیلات رقم قابل ملاحظه‌ای خواهد بود؛ اما نکته مهم این است که بتوان مکانیزم‌های اقتصادی را اتخاذ کرد که تسهیلات بانکی به بخش‌های مولد اختصاص یابد.