اضافه برداشت از خزانه سه قفله ادامه دارد

دنیای‌اقتصاد- تازه‌ترین آمار رسمی بانک‌ مرکزی حاکی از رسیدن نرخ تورم به رقم ۷/۲۰درصدی در یک سال منتهی به خرداد است. ضمن اینکه تورم نقطه به نقطه نیز به ۴/۲۶درصد رسیده است.در حالی که در اکثر کشورها به ویژه اروپا افزایش بهره‌ برای مهار تورم در دستور کار است، در ایران هنوز این راهکار به رسمیت شناخته نمی‌شود. نرخ تورم ۲۰درصد را هم پشت‌سر گذاشت

بانک مرکزی، میزان تورم را در ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه سال ۸۷ نسبت به ۱۲ ماهه منتهی به خردادماه سال ۸۶ معادل ۷/۲۰درصد اعلام کرد، این در حالی است که بانک مرکزی نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت امسال را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸/۱۹درصد اعلام کرده بود.

براساس این گزارش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خردادماه امسال نسبت به ماه قبل ۲/۲درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۴/۲۶درصد افزایش یافت. این در حالی است که سیاست‌های انبساطی دولت نهم حجم نقدینگی را نزدیک به دو برابر افزایش داد و مظاهری، رییس کل بانک مرکزی برای مهار نقدینگی به بانک‌ها اعلام کرد، درب منابع بانک مرکزی بر روی آنها بسته است.

برخی کارشناسان اقتصادی نیز رشد نرخ تورم را ناشی از هجوم نقدینگی می‌دانند. یک استاد دانشگاه در این خصوص گفت: افزایش شدید قیمت برخی از ارزاق عمومی طی ۳ ماهه اخیر به سبب به حرکت درآمدن نقدینگی مازاد در جامعه است. محمدحسین ادیب افزود: اکنون ۸۲درصد پس‌انداز مردم در بانک‌ها طول عمری یک ساله یا کمتر دارند، این نشان می‌دهد ۸۲درصد از ۱۵۶هزار میلیارد تومان پس‌انداز مردم در کمتر از یک سال به مردم بازمی‌گردد و این سرعت گردش پول در کشور را به شدت افزایش می‌دهد. او ادامه داد: رشد نرخ تورم به ترکیب پس‌اندازها مربوط می‌شود، پس‌انداز مردم از پس‌اندازهای بلندمدت تبدیل به کوتاه‌مدت شده و این مورد موجب سرعت رشد نقدینگی شده است. ادیب یادآور شد: اکنون حجم اسکناس ثابت است، اما سرعت گردش پول افزایش یافته است که در چنین شرایطی تورم حاصل چاپ اسکناس جدید نیست بلکه سرعت گردش پول نرخ تورم ۷/۲۰درصدی را رقم زده است. در عین حال واحد اطلاعات اکونومیست در ماه گذشته پیش‌بینی کرده بود: امسال نرخ تورم در ایران به ۲۵درصد خواهد رسید.

این واحد اطلاع‌رسانی در گزارش خود آورده بود: نرخ تورم سال گذشته در ایران ۱/۱۷درصد بود که این نرخ امسال به ۲۵درصد افزایش می‌یابد. گزارش‌های مختلف نشان می‌دهد قیمت اقلام و خدمات ضروری در ایران افزایش زیادی دارد و هزینه‌های وارداتی هم در حال رشد است. اکونومیست در گزارش خود آورده بود: تداوم روند نزولی نرخ تورم ایران در سال ۸۹ را به ۲۱درصد خواهد رساند که این شاخص طی سال‌های ۱۳۹۰ معادل ۵/۱۹درصد خواهد بود. بانک مرکزی ایران نیز به دنبال گزارش واحد اطلاعات اکونومیست نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت سال ۸۷ را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸/۱۹درصد اعلام کرد.