سرمایه بانک اقتصاد نوین به 4500‌میلیارد ریال می‌رسد

گروه بازارپول- بر اساس تصمیم اعضای مجمع عمومی فوق‌العاده بانک اقتصاد نوین، سرمایه این بانک افزایش می‌‌یابد. به گزارش روابط عمومی بانک اقتصاد نوین، با تایید سهامداران بانک اقتصادنوین در مجمع عمومی فوق‌‌العاده، سرمایه این بانک در مدت دو سال از ۲۵۰۰‌میلیارد ریال به ۴۵۰۰‌میلیارد ریال افزایش می‌یابد. دکتر جلال رسول‌اف مدیر عامل بانک اقتصاد نوین در گزارشی به سهامداران با اشاره به اهمیت افزایش سرمایه در موسسات مالی گفت: وجود سرمایه متناسب یکی از شروط لازم برای گسترش فعالیت بانک‌‌ها است.

وی افزود: یک راه برای برقراری نسبت کفایت سرمایه، کنترل دارایی‌های دارای ریسک در بانک می‌باشد علاوه بر این، مهمترین راه کنترل کفایت سرمایه به عنوان یک شاخص موثر، بهبود سرمایه پایه از طریق افزایش سرمایه متناسب با فعالیت بانک است.بر اساس این گزارش دکتر رسول‌اف همچنین در مجمع عمومی عادی سالانه بانک اقتصاد نوین که قبل از مجمع عمومی فوق‌العاده برگزار شد در گزارشی عملکرد بانک را در سال ۱۳۸۶ در حوزه‌های مختلف تشریح کرد.

وی میزان تسهیلات اعطایی بانک اقتصادنوین را در پایان سال گذشته بیش از ۵۳ (پنجاه و سه‌هزار)‌هزار‌میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: این رقم در پایان سال ۱۳۸۵ حدود ۲۸‌هزار و ۵۱۲ (بیست و هشت‌هزار و پانصد و دوازده)‌ میلیارد ریال بود که در سال ۱۳۸۶ رشدی ۸۸‌درصدی را نشان می‌دهد.

وی گفت: مانده تسهیلات اعطایی بانک تا اول تیر ماه به رقم ۵۸ (پنجاه‌وهشت)‌ هزار‌میلیارد ریال رسید که طبق برنامه این رقم تا پایان سال ۱۳۸۷باید به ۹۰(نود)‌هزار‌میلیارد ریال برسد.

دکتر رسول‌اف درباره سپرده‌های جذب شده توسط شعب این بانک نیز گفت: شعب بانک در پایان سال گذشته ۶۲ (شصت و دو)‌هزار‌میلیارد ریال انواع سپرده جذب کردند که این رقم در پایان سال ۱۳۸۵برابر ۳۴‌هزار و ۸۳۲ (سی وچهار‌هزار و هشتصد و سی و دو)‌میلیارد ریال بود.

وی افزود: سپرده‌های جذب شده در سال ۱۳۸۶ نسبت به سال قبل از آن ۸۰‌درصد رشد نشان می‌دهد. بر اساس برنامه، مانده سپرده‌های بانک در پایان سال جاری به ۱۲۲(یکصد و بیست و دو)‌هزار‌میلیارد ریال خواهد رسید.مدیرعامل بانک اقتصادنوین گفت: بانک اقتصاد نوین در بین ۴ بانک خصوصی اصلی ۱۵‌درصد سرمایه را در اختیار دارد، در حالی که سهم این بانک از تسهیلات اعطایی در بین این بانک‌ها ۲۶ و در بخش سپرده‌ها ۲۳‌درصد است.وی به رشد تعداد مشتریان، سپرده‌ها و تسهیلات بانک در سال ۱۳۸۶ اشاره کرد و گفت: تعداد مشتریان بانک در سال گذشته از مرز ۳(سه)‌میلیون نفر گذشت که در مقایسه با سال ۱۳۸۵ بیش از یک‌میلیون نفر رشد نشان می‌دهد. تعداد سپرده‌ها نیز با رشد دو برابری از مرز ۴(چهار)‌میلیون و ۳۰۰(سیصد)‌هزار گذشت.دکتر رسول‌اف ادامه داد: تعداد تسهیلات اعطایی بانک اقتصاد نوین نیز در سال ۱۳۸۶ به رقم ۶۰ (شصت)‌هزار و ۱۵ (پانزده) فقره رسید که در مقایسه با سال قبل از آن بیش از ۱۸ (هجده)‌هزار فقره رشد نشان می‌دهد. مدیرعامل بانک اقتصادنوین درباره ارائه خدمات ارزی نیز در شعب این بانک گفت: در سال گذشته ۷۲۷ اعتبار اسنادی به ارزش ۱۲(دوازده)‌هزار و ۱۳۰(یکصد و سی)‌‌میلیارد گشایش شد که از نظر رقم در مقایسه با سال ۱۳۸۵ بیش از ۱۰۰‌درصد رشد نشان می‌دهد.وی درباره برقراری اصل حاکمیت شرکتی در بانک اقتصاد نوین نیز گفت: در حوزه حاکمیت شرکتی در سال ۱۳۸۶ اقدامات کم نظیری در بانک اجرا شد که طراحی و اجرای نظام کنترل داخلی، طراحی و پیاده نمودن نرم‌افزار مدیریت ریسک، اجرای نظارت و بازرسی‌های ادواری و موردی، برقراری سیستم کنترل پروژه، حسابرسی عملکرد مدیریت، استقرار سیستم مدیریت کیفیت ۲۰۰۰-۹۰۰۱ ISO و راه‌اندازی طرح ناظرین امین از آن جمله است.

وی گفت: بانک اقتصاد نوین، امسال ۴۰ خدمت و محصول جدید را عرضه می‌کند که پیاده‌سازی آزمایشی تعدادی از این خدمات و محصولات آغاز شده که به زودی در تمام شعب اجرایی خواهد شد.دکتر رسول‌اف در ادامه به دریافت جایزه بهترین بانک جمهوری اسلامی ایران از نشریه معتبر یورو مانی در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط بانک اقتصاد نوین اشاره کرد و گفت: در سال مذکور نشریه یورو مانی بانک های مختلف را در ۱۱۰ کشور جهان برای رقابت جایزه انتخاب بانک‌های کشوری و منطقه‌ای مورد ارزیابی قرار داد که جایزه بهترین بانک در ایران به بانک اقتصاد نوین تعلق گرفت.

وی افزود: انتخاب بانک بر اساس ارزیابی نشریه یورو مانی از شاخص‌های مختلف کم‌نظیر: رشد دارایی‌ها، رشد سپرده‌ها، رشد پرداخت‌ها، رشد درآمد و سودآوری، سهم از بازار و مشتریان، توسعه بانکداری الکترونیکی، گسترش داخلی و بین‌المللی و توجه به پاره‌ای شاخص‌های کیفی مرتبط با محصولات و خدمات، صورت می‌گیرد.

وی یاد آور شد: علاوه بر این بانک اقتصاد نوین برای اولین بار در تاریخ بانکداری خصوصی کشور ازسوی نشریه معتبر بنکر به عنوان نخستین بانک کشور در سال ۲۰۰۷ میلادی معرفی شد.

وی گفت: در سال ۱۳۸۶در حوزه بانکداری الکترونیکی نیز بانک به موفقیت‌های چشمگیری دست یافت به طوری که در این حوزه، بانک به دفعات مختلف در سال ۱۳۸۶ توسط وزارت امور اقتصادی و دارائی مورد قدردانی قرار گرفت.

دکتر رسول‌‌اف در تشریح دستاوردهای این حوزه گفت: در حال حاضر بانک اقتصاد نوین بیش از ۱۱۳‌هزار پایانه فروش فروشگاهی در اختیار دارد که بیشترین تعداد در شبکه بانکی است. این تعداد در پایان سال جاری حداقل به ۱۵۰‌هزار دستگاه می‌رسد. تعداد خودپردازهای بانک نیز در پایان سال گذشته به ۵۲۲ دستگاه رسید که بیشترین تعداد در بین بانک‌های خصوصی است. این تعداد نیز در پایان سال به ۹۰۰ دستگاه می‌رسد. همچنین بانک تا پایان سال گذشته بیش از ۳‌میلیون انواع کارت برای متقاضیان صادر کرده که این عدد در پایان سال جاری از تعداد ۵/۴‌میلیون کارت نیز عبور خواهد کرد. علاوه بر این موارد، تعداد ۱۱۰۰ کیوسک خودگردان الکترونیکی نیز در مناطق مختلف کشور راه‌اندازی و بهره‌برداری می‌گردد.

وی گفت: بانک اقتصاد نوین به منظور ارزش‌آفرینی برای مشتریان خود و دارندگان انواع کارت‌های شبکه بانکی تاکنون ۴ خودروی مجهز به خودپرداز را وارد شبکه خودپرداز بانک اقتصاد نوین کرده است که این تعداد به ۱۰دستگاه خواهد رسید.مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در ادامه به گسترش شبکه شعب بانک اقتصاد نوین در سال جاری اشاره کرد و گفت: بانک در حال حاضر گسترده‌ترین شبکه شعب را در بین بانک‌های خصوصی کشور در اختیار دارد. با راه‌اندازی شعبه مولانا تعداد شعب بانک به ۱۸۳ شعبه رسید. این تعداد شعب در پایان سال به ۲۳۰ شعبه خواهد رسید.

مدیرعامل بانک اقتصاد نوین همچنین در تشریح وضعیت بانک همکاری‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری منطقه‌ای اسلامی عراق گفت: بانک اقتصادنوین به عنوان نخستین بانک خصوصی ایرانی توانست بانک مستقل خارجی راه‌اندازی کند که تاکنون سه شعبه این بانک در شهرهای بغداد، نجف و کربلا راه‌اندازی شده است. امسال پنج شعبه جدید این بانک نیز راه‌اندازی خواهد شد.

دکتر رسول‌‌اف در ادامه به اهمیت سرمایه انسانی در پیشبرد اهداف سازمان اشاره کرد و گفت: نیروی انسانی مهم‌ترین مزیت استراتژیک هر مجموعه است که قابل کپی‌برداری نیست.

وی گفت در حال حاضر یک‌هزار و ۷۶۴ نفر در بانک اقتصادنوین مشغول به فعالیت هستند که ۸۷‌درصد این افراد دارای تحصیلات دانشگاهی هستند. به گفته مدیرعامل بانک اقتصاد نوین در سال گذشته بیش از ۱۰۷‌هزار نفر ساعت دوره‌های مختلف آموزشی برای همکاران بانک اقتصاد نوین برگزار شد.