پرداخت کل منابع قرض‌الحسنه به تسهیلات قرض‌الحسنه

عکس: آکو سالمی

سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه «منابع بانک‌ها به درستی توزیع نمی‌شود و آنچه توزیع می‌شود دارای انحراف است»، خواستار نظارت دقیق تر بر روند اعطای تسهیلات بانکی و جلوگیری از اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، هدایت منابع قرض‌الحسنه به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه و برقراری عدالت تسهیلاتی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حسین صمصامی ‌در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل بانک سپه با اشاره به موضوع قرض‌الحسنه که مورد تاکید اسلام است، گفت: موضوع قرض‌الحسنه در آیات متعدد قرآن تکرار شده است و این در حالی است که نظام بانکی کشور در این بحث چندان وارد نشده و امسال سالی است که سیستم بانکی آن را امتحان خواهد کرد. سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی منابع قرض‌الحسنه بانک‌های کشور تا پایان سال ۸۶ را حدود ۱۵هزار و ۸۰۰میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این در حالی است که میزان تسهیلات قرض‌الحسنه ارائه شده از سوی بانک‌ها به مردم از میزان مذکور ۵هزار میلیارد تومان است.

وی با تاکید بر اینکه امسال به میزانی که منابع قرض‌الحسنه وارد بانک‌ها شده، تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت خواهد شد، خطاب به نظام بانکی گفت: «تراز قرض‌الحسنه خود را درست کنید و آن را در برنامه‌های خود قرار دهید که با این کار خیر و برکت وارد بانک شما خواهد شد؛ به عبارت دیگر روند اعطای تسهیلات باید به نحوی تنظیم شود که این اتفاق بیافتد.»

صمصامی ‌همچنین با اشاره به موضوع تسهیلات و نظارت بر آن گفت: بحث عدالت تسهیلاتی از مباحثی است که باید به آن توجه شود و این عدالت تسهیلاتی در ارائه وجوه به افراد، میزان و حرکت آن به نقطه مورد نظر است، به عبارت دیگر منابع به درستی توزیع نمی‌شود و آنچه توزیع می‌شود دارای انحراف است، بنابراین باید نظارت دقیق‌تر و قوی‌تری بر اعطای تسهیلات وجود داشته باشد.

کاهش اضافه برداشت بانک‌ها به ۹هزار میلیارد تومان

وی همچنین با اشاره به روند اضافه برداشت بانک‌ها طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ از منابع بانک مرکزی و افزایش رشد نقدینگی در کشور گفت: این اضافه برداشت‌ها به حدود ۱۳هزار میلیارد تومان بالغ شده بود که از یک ماه پیش سیر نزولی گرفته و به ۹هزار میلیارد تومان رسیده است.

سرپرست وزارت امور اقتصادی و دارایی خطاب به سیستم بانکی خاطرنشان کرد: وزارت اقتصاد به عنوان صاحب سهم دولت در منافع بانک‌ها راضی نخواهد شد که بانک‌ها منابع ۳۴‌درصدی از بانک مرکزی بگیرند و ۱۰ تا ۱۲‌درصدی به مردم بدهد؛ زیرا این امر به معنای اتلاف منابع است و باید جلوی آن گرفته شود.

وی همچنین با اشاره به تلاش‌های درخشنده، مدیرعامل سابق بانک سپه گفت: درخشنده توانست دوران تحریم این بانک را به خوبی مدیریت کند و با تجربه خود بانک را از این بحران نجات داد و الگویی برای مقابله با تحریم در برابر سایر بانک‌ها ترسیم کرد.

صمصامی ‌دلیل کناره‌‌گیری درخشنده را درخواست وی برای بازنشستگی عنوان کرد و گفت: از تجربیات وی در سایر بخش‌های کشور استفاده خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به سوابق و تجربیات حسنعلی قنبری، مدیرعامل جدید این بانک گفت: قنبری دارای دکترای مالی، عضو هیات علمی‌دانشگاه شهید بهشتی، عضو هیات مدیره پست بانک بود و امید است که وی بتواند از تجربیات مدیرعامل قبلی در هدایت بانک استفاده کند.

در این مراسم حسنعلی قنبری، مدیرعامل جدید بانک سپه با اشاره به پیشینه بانک اظهار امیدواری کرد که وضعیت فعلی بانک به زودی برطرف شود.

وی افزود: این بانک دارای ۲۰هزار نفر پرسنل بوده و سپرده‌های قابل توجه آن نقش بزرگی در تجهیز منابع و تخصیص آنها در توسعه کار، اشتغال، صنعت و خدمات رسانی به کشور دارد و هدایت این مجموع کار آسانی نیست.

حساب منفی بانک سپه در بانک مرکزی

در این مراسم احمد درخشنده، مدیرعامل سابق بانک سپه نیز بابیان اینکه در بدترین شرایط تحریم بانک سپه به من تحویل داده شد، به تلاش‌های مدیران عامل قبلی این بانک برای محکم کردن پایه‌های این بانک اشاره کرد و افزود: در سال ۸۵ به لحاظ آمادگی در بانک، شاهد رشد ارائه خدمات بانک و منابع و مصارف بودیم.

وی ادامه داد: در سال ۸۵ خزانه داری آمریکا بانک سپه را تحریم کرد و در فروردین ماه سال ۸۶ نیز مورد تحریم سازمان ملل واقع شدیم که این دوران برای بانک بسیار سخت بود؛ اما با حمایت همکاران بانک هیچ‌کس در بیرون از بانک احساس نکرد که این تحریم چه تاثیراتی بر روی بانک گذاشته است.

درخشنده تصریح کرد: ما بحران‌ها را شناسایی کرده و از وقوع آن جلوگیری کردیم و امروز پس از گذشت این مدت به نقطه با ثباتی در بانک رسیدیم و وضعیت بانک روبه بهبود است.

وی تنها نکته منفی بانک سپه را حساب منفی آن در بانک مرکزی ذکر کرد و گفت: از اینکه با بازنشستگی من موافقت شده و فرد دیگری جایگزین من در بانک می‌شود، خوشحال هستم.