مسعود رضا طاهری

مقامات پولی و مالی کشورهای آسیایی باید تورم را به عنوان یک نگرانی عمده در نظر داشته باشند. در این راستا افزایش نرخ بهره بانکی یکی از مهم‌ترین راه‌حل‌های مقابله با تورم است. Rajat M Nag مدیرعامل بانک توسعه آسیایی (ADB) با بیان مطلب فوق تورم را نگرانی و تهدید عمده منطقه آسیا برشمرد و افزود: تورم، تمامی تلاش‌های ۲۰ سال گذشته را در این منطقه ضایع خواهد کرد.

وی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: نرخ متوسط تورم سالانه در سال ۲۰۰۸ در ماه آوریل آسیا ۱/۵درصد پیش‌بینی می‌شود. افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی بزرگترین تهدیدهای حامی تورم هستند که روند رشد خوب اقتصادی این قاره را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: تورم همچنین می‌تواند به درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها و فعالیت‌های تعاونی منطقه آسیب برساند و دولت‌ها را ناکارآمد کند.

روز جمعه گذشته کشورهای هندوستان و کره جنوبی از افزایش نرخ تورم به حد بی‌سابقه ۷ سال گذشته خود خبر داده‌اند و افزایش قیمت انرژی و غذا را دلیل آن اعلام کرده‌اند. نرخ تورم در بخش عمده‌فروشی هندوستان در ۱۲ماه منتهی به ۳۱ماه مه ۲۰۰۸ به ۷۵/۸درصد رسیده است. بنا بر این گزارش در ویتنام نرخ تورم به ۲۵درصد رسیده و دولت این کشور اعلام کرده که تورم بزرگترین چالش فرآروی این کشور است.

کشورهای سنگاپور، تایلند، فیلیپین و اندونزی نیز با نرخ تورم ۵/۷ الی ۱۱درصدی دست به گریبانند.

بانک توسعه آسیایی (ADB) پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۰۸ در منطقه آسیا نرخ رشد اقتصادی به ۶/۷درصد برسد که از حد ۷/۸درصد سال ۲۰۰۷ که طی ۲۰ سال گذشته بالاترین حد خود بوده است، پایین‌تر آمده است.

وی از افزایش نرخ بهره بانکی (Interest Rate) به عنوان راه حل عمده مقابله با تورم یاد کرد و افزود: تورم رشد اقتصادی منطقه آسیا را با خطر مواجه می‌کند، لذا بانک‌های مرکزی باید تجربه هندوستان را در برداشتن گام جدی در افزایش مناسب نرخ بهره مورد توجه قرار دهند.

روز چهارشنبه هفته گذشته هندوستان نرخ بهره خود را با ۲۵صدم درصد افزایش به ۸درصد رسانده است.

در گزارش (ADB) با توجه به فشار شدید افزایش قیمت سوخت و مواد غذایی و حمل‌و‌نقل آمده است: همه کشورهای آسیایی باید یارانه‌های نقدی هدفمند را برای قشر مفید خود در مقابل افزایش قیمت‌ها در پیش بگیرند.