عضو هیات علمی‌دانشگاه آزاد گفت: نبودن بانک در اقتصاد سبب می‌شود تا اجزای مختلف اقتصاد در تعامل با یکدیگر دچار صدمه و شکنندگی شوند.

محمدرضا عاطفی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشت: حکم بانک در اقتصاد همانند روغنی است که بین چرخ دنده‌ها باعث روانی حرکت دنده‌ها در تعامل با هم می‌شود.

وی افزود: نبودن بانک در اقتصاد سبب می‌شود تا اجزای مختلف اقتصاد در تعامل با یکدیگر دچار صدمه و شکنندگی شوند.

عضو هیات علمی‌دانشگاه آزاد اسلامی‌ ادامه داد: نظام بانکی به عنوان اجزای تامین‌کننده‌، مهم‌ترین منبع سرمایه‌گذاری محسوب شده و در افزایش تولید ناخالص ملی، اشتغال و... از نقش تعیین‌کننده برخوردار است.

وی اضافه کرد: بانک از یک سو تامین‌کننده منابع مالی است و از سوی دیگر، موجبات به جریان انداختن دادوستد را در کشور فراهم می‌سازد.

عاطفی تصریح کرد: بانک حکم یک چاقو را دارد، همانطور که یک چاقو در دست یک جراح به نجات جان یک بیمار منجر می‌شود، در دست یک فرد غیرمتخصص می‌تواند منجر به مرگ شود.

وی افزود: لذا بانک از یک سو می‌تواند عامل رشد یک اقتصاد باشد و از سویی می‌تواند مانع رشد محسوب شود؛ اگر بانک بتواند منابع لازم را در اختیار تولید دانش، فناوری، اشتغال و... قرار دهد با افزایش رشد سرمایه‌گذاری به تولید ثروت ملی منجر خواهد شد.

این اقتصاددان ادامه داد: اگر بانک منابع را در اختیار دلالی و بخش بازرگانی قرار دهد، نتیجه آن چیزی جز افزایش بدهی‌ها و تورم نخواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه بانک‌ها از نقش کاملا کلیدی در اقتصاد برخوردارند، افزود: عده بسیاری مقصر اصلی در رکود اقتصادی آمریکا را نظام بانکی این کشور می‌دانند که نتوانسته نسبت به تغییرات پیرامون واکنش سریع و به جا انجام دهد لذا با رفتار ناکافی و نادرست خود موجبات رکود آمریکا فراهم کرده است.

عضو هیات علمی‌ دانشگاه آزاد اسلامی ‌به جایگاه بانک در اقتصاد ایران اشاره کرد و افزود: نرخ بهره بانکی، امنیت سرمایه‌گذاری، فضای رقابت، سیاست‌های تکلیفی و... متغیرهایی هستند که در نظام بانکی کشور تاثیرگذارند.

وی افزود: اگر تصمیمات مربوط به این متغیرها درست اتخاذ شود، نظام بانکی می‌تواند نقش خود را در روان کردن چرخ دنده‌های اقتصادی درست ایفا کند. عاطفی با اشاره به تفاوت دیدگاه‌های موجود در خصوص نرخ سود بانکی گفت: دو گروه دیدگاه در این خصوص وجود دارد، گروه اول معتقدند که نرخ بهره یک معلول است و علت‌های دیگر وجود دارد که با تنظیم آنها می‌توان نرخ بهره را به درستی تعیین کرد، این عده نرخ بهره را متغیر وابسته می‌دانند.