بانک مرکزی باید مستقل باشد و بدون دخالت دولت تصمیم‌گیری کند. اتخاذ سیاست‌های پولی ساده از سوی دولت و ابلاغ دستوری آن به بانک مرکزی و در نتیجه اجرای آن توسط بانک مرکزی یکی از دلایل تورم در کشور است.

دکتر حمید دیهیم، دبیر انجمن اقتصاددانان ایران،‌ در گفت‌وگو با (ایسنا)، درباره تفکیک بازارهای پولی و مالی اظهار کرد: مشکل دخالت دولت‌ها در فعالیت‌های بانک مرکزی همیشه وجود داشته است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: سیاست‌های مالی که شامل بودجه، مخارج و درآمدهای دولت است از سوی دولت تعیین می‌شود به طور مثال دولت می‌تواند با افزایش هزینه‌های خود با بیکاری مبارزه کند یا با کاهش هزینه‌های خود با تورم به مقابله بپردازد.

دبیر انجمن اقتصاددانان ایران ادامه داد: تعیین سیاست‌های پولی از وظایف بانک مرکزی است که از جمله این سیاست‌ها می‌توان به نرخ سپرده‌ قانونی، عملیات بازار باز (خرید و فروش اوراق مشارکت) خرید و فروش سهام و نرخ تنزیل مجدد که متاسفانه این ابزار در ایران اجرا نمی‌شود، اشاره کرد.

دیهیم انحلال شورای پول و اعتبار را نادرست دانست و اظهار کرد: در بسیاری از مسائل سیاست‌هایی اتخاذ می‌شود که در آنها تناقض وجود دارد. بانک مرکزی هم باید منافع ملت و مملکت را در نظر بگیرد اما متاسفانه در ایران کلیه سیاست‌ها به نفع دولت است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در گذشته اعضای شورای پول و اعتبار را بیشتر افراد دولتی تشکیل می‌دادند در صورتی که این شورا باید شامل متخصصان پولی، کشاورزی، صنعتی و استادان اقتصاد باشد تا دولت نتواند آنها را پس از گذشت زمان کمی تغییر دهد. به طور مثال در آمریکا اعضای شورای پول و اعتبار مدت ۱۴ سال و در اروپا پنج تا هفت سال ثابت هستند.

به گفته او شورای پول و اعتبار باید مستقل و قوی باشد تا بتوان با نوسانات تورمی مقابله کرد.