متن کمیسیون اقتصادی دولت در مورد نرخ سود متضاد و متناقض است

رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: متن ارائه شده از سوی کمیسیون اقتصادی دولت در خصوص نرخ سود تسهیلات بانکی دارای تضاد، تناقض و مشکلات محتوایی است. طهماسب مظاهری دیروز در حاشیه هشتمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی در ایران در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: علاوه بر وجود مشکلات در متن ارائه شده، این متن تفاوت‌هایی نیز با گفته‌های رییس جمهور دارد.

وی تصریح کرد: بندهایی که توسط کمیسیون اقتصادی دولت جایگزین شورای پول و اعتبار تصویب شده دارای مشکلات محتوایی است، برخی از تغییرات ایجاد شده نیز تناقضاتی با بندهای دیگر داشته است.

به گفته وی، از آنجا که سیاست‌های پولی و بانکی در تمام دنیا توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، این سیاست‌ها نیز در ایران توسط این بانک اعلام خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی در حال حاضر تلاش دارد تا تفاوت‌ها و تناقضات را پس از انجام بحث‌های فنی و کارشناسی رفع و پس از نهایی شدن ابلاغ کند.

وی گفت: از آنجا که در حال حاضر شورای پول و اعتبار بنا به دلایلی تشکیل نمی‌شود، کمیسیون اقتصادی دولت به عنوان جایگزین در این خصوص تصمیم گرفته است.

وی در خصوص مخالفت با نرخ سود تسهیلات بانکی گفت: من با چیزی مخالفت نکردم.

وی درباره اجرایی شدن بسته سیاستی - نظارتی بانک مرکزی نیز گفت: ۴۵تا ۴۶بند از این بسته که در حوزه اختیارات بانک مرکزی بوده و نیاز به مصوبه شورای پول و اعتبار نداشته، اکنون در حال اجراست.

رییس کل بانک مرکزی افزود: بندهایی که باید توسط شورای پول و اعتبار تصویب شود در حال حاضر توسط کمیسیون اقتصادی دولت در حال بررسی است.

وی در خصوص وضعیت نقدینگی در کشور نیز گفت: در ماه‌های اسفند و فروردین نسبت به گذشته شاهد کاهش رشد نقدینگی بودیم. رشد نقدینگی در دی ماه سال گذشته بیش از ۳۵درصد بوده که این رقم در اسفند به ۷/۲۷درصد کاهش یافت.

مظاهری اظهار داشت: سیاست کاهش رشد نقدینگی در کشور باید با آرامش و همگام با سایر سیاست‌های توسعه اقتصادی انجام شود.

وی در خصوص برنامه‌های دولت برای کاهش نرخ تورم گفت: اگر این امر به تنهایی مورد توجه قرار گیرد با سرعت می‌توان نرخ را کاهش داد؛ اما در آن صورت به واحدهای در حال فعالیت، شرکت‌ها و حتی مزارع کشاورزی صدمه وارد خواهد شد، به همین دلیل و برای حفظ اشتغال موجود تورم را باید آرام و مستمر کاهش داد.

وی ایجاد اشتغال و اتمام طرح‌های نیمه تمام را از اولویت‌های اقتصادی کشور عنوان کرد.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل بانک توسعه صنعت نفت گفت: این ایده موضوعیت ندارد؛ زیرا بانکداری خدمتی است که سرمایه‌ها را جمع‌آوری می‌کند و سپس در اختیار سرمایه‌گذاران قرار

می دهد.

به گفته وی، امکان ایجاد صندوق توسعه نفت در کشور وجود دارد؛ اما بانک نفت را نمی‌توان تشکیل داد.

مظاهری با بیان آنکه صنعت نفت موتور محرک اقتصاد کشور است و سهم بزرگی در منابع ارزی و ریالی دارد، افزود: تاکنون بانک‌ها از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده کرده‌اند.

رییس کل بانک مرکزی در خصوص انتشار اوراق مشارکت نیز گفت: با وجودی که انتشار اوراق مشارکت در بودجه دیده شده، اما انتشار آن در آینده ویژگی های متفاوتی خواهد داشت.

وی اظهار داشت: بانک‌ عامل به عنوان بازخرید قبل از سررسید وجود ندارد و در زمان سررسید نیز توسط دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود.

وی در پایان گفت: در صورتی که قبل از سررسید نیز خریدار خواستار فروش آن باشد، این کار از طریق شرکت بورس امکان‌پذیر است.