گروه بازار پول- بیمه اعتبار به دو بخش داخلی و صادرات کالا تقسیم می‌شود. براساس گزارش بیمه مرکزی ایران، طبق مقررات مصوب شورای عالی بیمه، منظور از اعتبار داخلی ظرفیت بدهی یک مشتری است که از طرف بنگاه‌های اقتصادی، در قبال ارایه کالا و خدمات، بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری که مجوز بانک مرکزی را دارند و به‌صورت تسهیلات مالی در اختیار مشتریان قرارگرفته و مطالبات ناشی از این فعالیت‌ها در معرض ریسک عدم بازپرداخت قرار می‌گیرند. همچنین طبق مقررات قراردادهای بیمه اعتبار داخلی به‌صورت گروهی و فقط به اشخاص حقوقی مشروط براینکه فعالیت‌های اقتصادی در آنها متضمن ریسک عدم بازپرداخت مطالبات ناشی از اعتبارات اعطایی آنها باشد، منعقد می‌شود. تامین مطالبات بیمه‌گذار یا ذی‌نفع در رابطه با فروش کالاهای صادراتی در قالب قراردادهای گشایش اعتبار اسناد (LC) و واگذاری اسناد در مقابل پرداخت (DP) و واگذاری اسناد در مقابل تضمین (DA) موضوع بیمه اعتبار صادرات می‌باشد.

بیمه اعتبار زیر ذره‌بین

سهم بیمه‌های اعتبار در پرتفوی سال ۸۵ صنعت بیمه تنها ۰۱/۰ درصد و سهم همین رشته از کل خسارات پرداختی در مدت مذکور ۰۲/۰ درصد است.

بنابرگزارش بیمه مرکزی ایران، کل حق بیمه تولیدی رشته اعتبار در پرتفوی صنعت بیمه معادل ۸/۱۲۷ میلیارد ریال بابت صدور ۲ هزارو ۸۱ فقره بیمه‌نامه است که در صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه بابت جبران ۶۷۶ فقره پرونده خسارت در سال ۸۵ معادل ۹۵ میلیارد ریال خسارت پرداخت شده و ۱۵۱ میلیارد خسارت واقع شده، منظور شده است. ضریب خسارت رشته اعتبار در پایان سال ۸۵ معادل ۸۵/۱۰۰درصد بود که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۴۴/۵ واحد رشد داشته است. (توجه در این گزارش ضریب خسارت از حق بیمه عاید شده و خسارت واقع شده به‌دست آمده و خسارت معوق محاسبه نشده است). این در حالی است که رشد حق بیمه رشته اعتبار در سال ۸۵ با رشد منفی ۶۳/۲۷ درصد از ۶/۱۷۶ میلیارد ریال به ۸/۱۲۷میلیارد ریال کاهش یافته است.

رشته اعتبار در پرتفوی دولتی‌ها

به موازات کاهش تولید حق بیمه رشته اعتبار در بخش دولتی (ایران - آسیا - البرز - دانا) ضریب خسارت این رشته در پرتفوی دولتی‌ها روند رو به رشدی دارد، به‌طوری که ضریب خسارت ۲۰/۷۷ درصدی رشته اعتبار در سال ۸۴ با افزایش ۳۳/۵۶ واحد رشد در پایان سال ۸۵ به ۵۳/۱۳۳ درصد بالغ شده است، میزان خسارت معوق رشته اعتبار در بخش دولتی معادل ۲۳۲ میلیارد ریال و خسارات پرداختی معادل ۷۸ میلیارد ریال است.

رشته اعتبار در پرتفوی خصوصی‌ها

تولید حق بیمه رشته اعتبار در پرتفوی خصوصی‌ها نیز از رشد منفی ۷۶/۱۹ درصد برخوردار است؛ اما ضریب خسارت آن در بخش خصوصی برعکس دولتی‌ها کاهش چشمگیری دارد؛ به‌طوری که ضریب خسارت ۲۲/۱۴۷ درصدی رشته اعتبار در سال ۸۴ با کاهش ۹۲/۸۹ واحدی در سال ۸۵ به ۳۰/۵۷ درصد کاهش یافته است. البته رقم خسارت واقع شده رشته اعتبار در پرتفوی خصوصی‌ها معادل ۸/۳۶میلیارد ریال و معوقات معادل ۱۲۰میلیارد ریال است و خصوصی‌ها بیش از ۱۶میلیارد ریال بابت جبران زیان رشته اعتبار در سال ۸۵ خسارت پرداخت کرده‌اند.

بیمه اعتبار در پرتفوی شرکت‌ها

حضور بیمه‌نامه اعتبار در ترکیب پرتفوی شرکت‌ها بسیار ناهمگون است، به طوری که در پرتفوی برخی از شرکت‌ها دیده نمی‌شود و در مقابل ضریب خسارت آن در برخی از شرکت‌ها از رقم ۵۰۰درصد هم فراتر رفته است. این در حالی است که رقم خسارت معوق رشته اعتبار نیز ارقام قابل توجهی است و این ضرایب خسارت از تقسیم حق بیمه عاید شده به خسارت واقع شده به دست آمده است. به عنوان مثال، حق بیمه تولیدی رشته اعتبار در یکی از شرکت‌ها در بیمه دولتی معادل ۳/۳میلیارد ریال و خسارت واقع شده آن ۶/۱۶میلیارد ریال است و ضریب خسارت را در این شرکت به ۵۴/۵۴۸درصد رسانده است. در عین حال ضریب خسارت رشته اعتبار در یک بیمه خصوصی با رشد منفی ۱۸/۹۵درصدی همراه است و این ضریب از ۵/۱۴۲درصد در سال ۸۴ به ۴۷درصد در سال ۸۵ کاهش یافته است. ضریب خسارت رشته اعتبار در پرتفوی آن دسته از شرکت‌ها در بیمه خصوصی که مبادرت به صدور بیمه‌نامه اعتبار کرده‌اند بسیار بالا و حکایت از زیان‌ده بودن این رشته بیمه‌ای دارد.

رشته اعتبار در مناطق آزاد

رشته اعتبار در پرتفوی شرکت‌های بیمه فعال در مناطق آزاد تنها در انحصار یک شرکت است. هرچند تولید حق بیمه این رشته در مناطق آزاد با کاهش ۸۸درصدی طی سال ۸۵ همراه بوده؛ اما ضریب خسارت آن در مدت مورد بررسی با رشد ۱۲۳۷ واحدی از ۷۸درصد به بیش از ۱۳۱۵درصد افزایش داشته است.

رقم حق بیمه تولید شده رشته اعتبار در این شرکت معادل ۴/۰میلیارد ریال و خسارت پرداختی معادل ۲/۳میلیارد ریال است. در عین حال ۲/۹میلیارد ریال خسارت واقع شده و حدود ۷ میلیارد ریال خسارت معوق است که ضریب خسارت این رشته در پرتفوی یک بیمه‌گر فعال در منطقه آزاد را به رقم ۹۴/۱۳۱۵درصد رسانده است.