تاسیس بانک‌های خارجی در ایران باید به گونه‌ای طراحی شود که اقتصاد کشور از آثار منفی و تبعات ورود ارز خارجی در امان بماند. محمد سزاوار کارشناس ارشد اقتصاد در گفت‌وگو با جامع نیوز بیان کرد: حضور بانک‌های خارجی در نظام بانک‌داری ایران شرایط مخصوص به خود را دارد و تابع مقررات خاصی بوده که این مقررات تاحدود زیادی نشات گرفته از سیاست‌های پولی بانک مرکزی است.

سزاوار افزود: سیاست‌های فوق در بیشتر مواقع با بحران‌های پولی در اقتصاد کشور مواجه است و ساختار نظام بانکی ایران همواره در شرایط رفع بحران عمل کرده و هیچ گاه نتوانسته سیاست‌های پویایی را اعمال کند تا توسعه اقتصادی کشور را تحقق بخشد. کارشناس ارشد اقتصاد خاطر نشان کرد: حضور بانک‌های خارجی تنها در شرایطی که منجر به سرمایه‌‌گذاری‌های خارجی در اقتصاد ایران شود و جریان ورود سرمایه را به کشور تسهیل نماید می‌تواند کلید راه گشایی باشد.

وی به عنوان یکی از تولیدکنندگان کشور ادامه داد: اما این سوال مطرح می‌شود که آیا امنیت اقتصادی در نظام بانکی و اقتصادی ایران آن قدر قابل توجه است که جریان سرمایه‌ها را به داخل کشور رهنمون سازد یا این که بالعکس جهت حرکت فلش، منجر به خروج سرمایه‌ها از کشور می‌شود.

سزاوار اظهار داشت: آنچه ضروری به نظر می‌رسد، عملکردی است که منجر به مدیریت صحیح سرمایه در کشور می‌شود؛ چرا که اقتصاد ایران از کمبود سرمایه‌ها رنج نمی‌برد، بلکه مدیریت ناصحیح سرمایه‌ها در کشور بحران‌ساز است.

این کارشناس ارشد اقتصاد گفت: تاسیس بانک‌های خارجی در ایران به شرطی که همراه با ورود سرمایه‌های خارجی، مدیریت صحیح سرمایه‌ در کشور را نیز به همراه داشته باشد کارآ و ضروری است.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته ضروری است که تاسیس بانک های خارجی در ایران نباید مشکلات ناشی از ورود ارزهایی که به کشور می‌آیند را به همراه بیاورد به عنوان مثال ورود دلار آمریکایی به اروپا سبب انتقال تبعات جنگ ویتنام به کشورهای اروپایی شد.

این تولید کننده کشور در خاتمه افزود: مثال فوق بیانگر تجربه آنچه در اقتصاد دنیا اتفاق افتاده است، می‌باشد و شکل‌گیری این بانک‌ها باید به گونه‌ای طراحی شود که اقتصاد ایران از آثار منفی و تبعات ارز خارجی مصون بماند.