هدف بانک مرکزی از اجرای سیاست‌های انقباضی کنترل تورم و جلوگیری از افزایش نقدینگی در جامعه است. «ناصر توسلی‌زاده» عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جامع نیوز بیان کرد: جهت‌گیری بانک مرکزی و سیاستگذاری آن در رابطه با مساله تورم است و از آنجایی که در گذشته نقدینگی و تزریق اعتبارات و بودجه به داخل کشور رشد صعودی داشته این عمل به افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

توسلی‌زاده افزود: این سیاست‌های انقباضی برای کنترل نقدینگی و تاثیر منفی در آن مطرح شده که اصل قضیه بسیار مثبت به نظر می‌رسد.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که اگر از پرداخت وام‌ها به طور مطلق جلوگیری به عمل آید با توجه به بحث بیکاری به قشر بیکار آسیب می‌رسد و آنها را دچار مشکل می‌کند.

وی ادامه داد: این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری در بخش تولید صورت نگیرد بنابراین علاوه بر آنکه بخش تولید را با مشکل مواجه می‌کند، تعداد بیکاران جامعه را نیز افزایش می‌دهد.

توسلی‌زاده گفت: تحقق این امور منافع و مصالح زیادی را برای مردم در پی دارد و با وجود افزایش قیمت در تمامی‌زمینه‌ها از جمله مسکن بخشی از مشکلات مردم را مرتفع می‌کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه اظهار داشت: مشکلات اقتصادی موجود تنها به زیان قشر ضعیف جامعه است و تاثیری در زندگی قشر مرفه جامعه ندارد، بنابراین اینگونه تصمیم‌گیری‌ها به نفع قشر ضعیف است.

وی در پایان آفت تورم را آفت زیان‌باری معرفی کرد و گفت: باید هرچه سریع‌تر راهکارهای درستی را برای کنترل تورم در پیش گیریم تا اقتصاد کشور پویاتر شود.

ابلاغیه بانک مرکزی دست بانک‌ها را از منابع قرض‌الحسنه کوتاه می‌کند

ابلاغیه بانک مرکزی در این بسته سیاستی نظارتی در خصوص سپرده‌های قرض‌الحسنه تا حد زیادی دست بانک‌ها را از استفاده

نا‌صحیح از این منابع کوتاه می‌کند.

«بیژن بیدآباد» کارشناس اقتصاد بیان کرد: اصولا پرداخت جایزه به سپرده قرض‌الحسنه در رده احکام غرر قرار دارد، زیرا از شخص تقاضا می‌شود سپرده‌گذاری کند تا بر حسب شانس و اقبال و به صورت لاتاری جایزه به او تعلق گیرد.

بیدآباد افزود: از آنجایی که معامله بر سر شی نامعلومی‌است و نیز جایزه آن قابل قبض و اقباض در هنگام معامله نیست در نتیجه حکم معامله غرری را پیدا می‌کند.

کارشناس اقتصاد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عدل اسلامی‌مخالف آن است که دو نفر سپرده ثابتی باز کنند در حالی که تنها یکی از آنها از آن نفع ببرد و شخص دیگری خیر، بنابراین به طور کلی پرداخت جایزه به سپرده‌های قرض‌الحسنه مغایر بانکداری اسلامی‌است.

وی ادامه داد: در این میان بانک‌ها نیز با تبلیغات بسیار وسیع، منابع ارزان قیمت قرض‌الحسنه‌ای را جمع کرده و آن را صرف اهدای تسهیلات با نرخ بهره‌های بالا می‌کنند.

بیدآباد تصریح کرد: ابلاغیه بانک مرکزی در این بسته سیاستی نظارتی موضوع مطرح شده را به شکل دیگری دستخوش تغییرات می‌کند.

این کارشناس اقتصاد گفت: نظر این ابلاغیه بر این است که کلیه منابع جمع‌آوری شده در سپرده‌های قرض‌الحسنه فقط می‌تواند صرف تسهیلات قرض‌الحسنه شود، بنابراین دست بانک‌ها را از استفاده ناصحیح از منابع قرض‌الحسنه‌ای کوتاه می‌کند.

وی در پایان افزود: محدودیت اعطای جوایز انگیزه سپرده‌گذاری در قرض‌الحسنه به قصد انتفاعی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.