نرخ تورم منطقه یورو در ماه جاری به ۴/۳درصد کاهش می‌یابد. به گزارش ایسنا، نظر سنجی انجام شده از ۴۵ اقتصاددان نشان داد که نرخ تورم منطقه یورو طی ماه جاری شاهد کاهش بوده و به ۴/۳درصد خواهد رسید.

از مجموع اقتصاددانان ۲۴ نفر رقم ۴/۳درصد یا کمتر را برای تورم منطقه یورو پیش‌بینی کرده‌اند، ۱۷درصد تورم ۵/۳درصدی را انتظار دارند و دیگران معتقدند که این نرخ همانند ماه گذشته خواهد بود.

این در حالی است که در ماه مارس میانگین افزایش نرخ‌ها در سطح اتحادیه اروپا به ۵/۳درصد و در آلمان به ۶/۳درصد رسید.

رسانه‌های آلمانی گزارش دادند که میزان تورم در ماه مارس امسال به ۶/۳ درصد رسید که طی ۱۵ سال گذشته سابقه نداشته است. گران شدن کالاهای مصرفی، تنها، مشکل آلمان نیست بلکه براساس گزارش رسانه‌ها، میانگین افزایش قیمت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا اکنون به حدود ۵/۳درصد رسیده است. این افزایش قیمت در درجه نخست، مواد غذایی و سوخت را در برمی‌گیرد که بیش از همه زندگی را بر طبقات کم‌درآمد همچون بیکاران، بازنشستگان و دریافت‌کنندگان کمک‌های اجتماعی سخت خواهد کرد. پراهمیت‌ترین محرک گرانی، افزایش بهای نفت‌خام در بازارهای جهانی است. این امر اکنون یک عارضه جانبی بی‌سابقه نیز یافته است: در بسیاری از کشورهای جهان، به دلیل گرانی سوخت فسیلی و عدم دسترسی به انرژی‌های بازتولیدشونده، تولید سوخت گیاهی در دستور کار قرار گرفته است. برای تولید سوخت گیاهی، اراضی کشاورزی به جای تولید مواد غذایی مهمی مثل گندم، ذرت و برنج به زیر کشت گیاهانی می‌روند که از آنها بتوان الکل، اتانول یا دیزل گیاهی تولید کرد. نتیجه این رویکرد کاهش تولید مواد غذایی اصلی است. هم‌اکنون در اصلی‌ترین مراکز کشت برنج جهان، یعنی تایلند، ویتنام و اندونزی، برنج کمیاب شده و دولت‌ها را مجبور به ممنوعیت یا محدودیت صدور آن ساخته است.