گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی معتقد است اگر قرار باشد میان افزایش تورم یا داشتن رکود دست به انتخاب زد حاضر است افزایش تورم را بپذیرد، اما اقتصاد دچار رکود نشود.به گزارش جهان،محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی معتقد است: اگر قرار باشد بین تورم و رکود یکی را انتخاب کنیم، قطعا باید تورم را انتخاب کرد؛ چون رکود، بیکاری و تعطیلی تولید و کارخانه‌ها را به‎دنبال دارد.

در حال حاضر، ما باید حفظ اشتغال و سپس ایجاد اشتغال را مدنظر داشته باشیم و این به آن معنا است که باید سعی کنیم کارخانه‌هایی را که در حال کار هستند، حتی با ظرفیت‎‎های پایین، حفظ و حمایت کنیم. به اعتقاد وی، تزریق نقدینگی در بخش تولید به هیچ عنوان تورم ایجاد نمی‎کند.

ممکن است در کوتاه مدت بحث نقدینگی را افزایش بدهد؛ اما در طولانی مدت نمودار رشد قیمت‎ها کاهش را نشان می‎دهد. او با اشاره به تجربه بحران مالی اخیر و اعمال سیاست‌های انبساطی از سوی کشورهای دچار بحران گفت: در حقیقت ما قبل از آنها به این نکته رسیدیم و این راه را راه درستی می‎دانیم.

بهمنی افزود: شاید برخی فکر می‎کردند که با این کار منابع به‎جامعه تزریق می‎شود و براثر افزایش پایه پولی، تورم نیز افزایش می‎یابد. اما این نظرات بدون توجه به موقعیت بخش تولید و صنعت است و تا زمانی که بیماری ایجاد نشده است، باید با واکسن جلوی آن را گرفت؛ ولی زمانی که بحران ایجاد شد باید خیلی هزینه کرد تا بهبودی حاصل شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه بر اساس سند چشم‎انداز، ایران تا سال ۱۴۰۴ باید بالاترین رشد اقتصادی را در منطقه کسب کند، اظهار کرد: برای تحقق این هدف لازم است با حمایت‎‎های همه‎جانبه و فراهم کردن سازوکار‎های مناسب، توان و قدرت تولیدی و صادراتی واحد‎‎های تولیدی و صنایع کشور را افزایش بدهیم.

وی ادامه داد: براساس سند چشم‎انداز، بایدسهم صنعت در تولید ناخالص داخلی به ۲۵ درصد و سهم صادرات محصولات صنعتی و معدنی در کل صادرات به ۷۷ درصد و نسبت اشتغال این بخش به اشتغال کل به ۲۵ درصد ارتقا یابد.

از طرف دیگر لازم است قیمت تمام شده تولیدات را کاهش بدهیم. برهمین اساس باید واحد‎های تولیدی را به بخش خصوصی واگذار کنیم. رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه در اوضاع فعلی، تصدی دولت بر واحد‎های تولیدی و صنایع مقبول نیست، گفت: دولت می‎باید کنترل‎کننده باشد و هدایت امور مربوط به صنایع را برعهده گیرد.او اظهار کرد: قبل از آن که بخواهیم وارد سازمان تجارت جهانی (WTO) بشویم، باید‎ساز و کار مربوط را آماده کرده باشیم.

به این معنی که نباید قیمت تمام شده کالا‎های تولیدی داخل بیشتر باشد که نتواند با کالا‎های خارجی رقابت کند. رییس کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنانش ابراز عقیده کرد: در دنیای امروز دیگر بحث عرضه و تقاضا مطرح نیست، بلکه بحث تقاضا و عرضه مطرح است.

یعنی صادر‎کنندگان ما برعکس سال‎‎های گذشته باید به شناسایی بازار‎های جهانی پرداخته و با شناخت کافی از آنها، کالاهای مورد نیاز آن‎ها را تولید و صادر کرده و علاوه‎بر ارتقای کیفیت و بسته بندی مطلوب، در بازار‎های هدف اعتمادسازی کنند.

به گفته وی، در روابط اقتصادی با کشور‎های مختلف و در بحث قرارداد‎ها نیز، باید نیاز‎های طرف مقابل را شناسایی و برآورده کنیم و به ایجاد تنوع درکالا‎های صادراتی با جدیت بیشتری اقدام کنیم. سیستم بانکی تمام توان خود را برای حمایت از صادرات به‎کار گرفته است، ولی باید توجه داشت که منابع سیستم بانکی محدود است و برای همین باید سایر بخش‎ها نیز مساعدت کنند.