دنیای اقتصاد-دکتر پرویز عقیلی کرمانی از پایه‌گذاران بانکداری خصوصی در کشور در «نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» به بررسی مزایا و روش‌های درست رقابتی شدن نظام بانکی کشور خواهد پرداخت. دکتر عقیلی در این همایش با تشریح مزایا و منافعی که رقابتی‌شدن بازار بر جذب منابع مالی بانک‌ها خواهد داشت به لزوم تقویت نظارت در سیستم بانکی برای به ثمر نشستن این مزایا تاکید خواهد کرد. به اعتقاد این صاحبنظر برجسته اقتصادی، اگر در شرایط رقابتی نظارت دقیق و هوشمندانه‌ای انجام شود، بانک‌ها قادر نخواهند بود تا شرایط بازی را به نفع خود تغییر دهند. چرا که اگر بانکی بخواهد قواعد بازی را زیر پا بگذارد باید پیامدهایی نظیر ورشکستگی را نیز بپذیرد و باید تاوان این ضرر و زیان را مدیران و سهامداران بانک مورد نظر بدهند. در نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید ارائه می‌شود

بررسی مزایای رقابتی شدن نظام بانکی کشور

گروه بازار پول- دکتر پرویز عقیلی کرمانی از پایه‌گذاران بانکداری خصوصی در کشور در «نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» به بررسی مزایا و روش‌های درست رقابتی شدن نظام بانکی کشور خواهد پرداخت؛ در این همایش که به ابتکار روزنامه «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود، این صاحب‌نظر در امور بانکی کشور با معرفی مزایای رقابتی شدن نظام بانکی کشور، از لزوم نظارت قوی برای جلوگیری از تشکیل انحصار در بستر رقابتی بانک‌ها و تضمین سپرده‌های بانکی برای حفاظت از منابع مالی مردمی صحبت خواهد کرد.

«نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» هفته آینده برگزار خواهد شد و صاحب‌نظران اقتصادی در کنار سیاست‌گذاران پولی و بخش تولید در خصوص چالش‌های بخش پولی و تولید تبادل‌نظر خواهند کرد. برگزاری کارگاه آموزشی در رابطه با موضوع‌هایی نظیر آینده قیمت سکه و طلا، سیاست‌های ارزی و چارچوپ تعیین نرخ ارز، محدودیت‌های خارجی در صنعت بانکداری و بخش تولید نیز از دیگر برنامه‌های پیش‌بینی شده در کنار ارائه سخنرانی‌ها است.

مزایای رقابتی‌شدن نظام بانکی

دکتر عقیلی در این همایش با تشریح مزایا و منافعی که رقابتی‌شدن بازار جذب منابع مالی بانک‌ها خواهد داشت به لزوم تقویت نظارت در سیستم بانکی برای به ثمر نشستن این مزایا تاکید خواهد کرد. با رقابتی شدن بازار جذب منابع مالی، به دلیل تنوع بیشتر ابزارهای تامین مالی در اختیار بانک‌ها پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد کشور رشد بهتری را تجربه کند. این امر به جذابیت بیشتر سپرده‌گذاری در بانک‌ها خواهد انجامید و با رقابتی شدن بازار و افزایش خلاقیت بانک‌ها در استفاده از ابزارهای متنوع، متقاضیان تسهیلات بانکی نیز بیشتر خواهند شد. در شرایط رقابتی بانک‌ها برای کسب سود بیشتر اقدام به استفاده خلاقانه از ابزارهای بانکی خواهند کرد که هم در جذب سپرده‌ها و هم در جذب متقاضیان تسهیلات موثر خواهد بود.

لزوم تقویت نظارت

دکتر عقیلی در ادامه بحث خود به لزوم تقویت نظارت برای نیل به اهداف رقابتی شدن بازار جذب منابع مالی خواهد پرداخت. بر این اساس در حالی که رقابتی‌شدن به افزایش خلاقیت‌های بانک‌ها در استفاده از ابزارهای مالی در دست خود خواهد انجامید، برای جلوگیری از تشکیل انحصار توسط بانک‌ها و در نتیجه در خطر افتادن سپرده‌های مردمی باید نظارت دقیقی بر فعالیت‌های بانک‌ها بشود. اگر در شرایط رقابتی نظارت دقیق و هوشمندانه‌ای انجام شود، بانک‌ها قادر نخواهند بود تا شرایط بازی را به نفع خود تغییر دهند. دکتر عقیلی در ادامه بحث خود به کیفیت نظارت در نظام رقابتی بانکی خواهد پرداخت. در شرایطی که نظارت در سیستم بانکی کشور قوی و هوشمندانه باشد اگر بانکی بخواهد قواعد بازی را زیر پا بگذارد باید پیامدهایی نظیر ورشکستگی را نیز بپذیرد و تاوان این ضرر و زیان را باید مدیران و سهامداران بانک مورد نظر بدهند. همچنین لازم است برای حفاظت از سپرده‌های مردمی در بانک‌ها سپرده‌های بانکی تضمین شوند تا از ریسک ورشکستگی بانک‌ها در امان بمانند.

«نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید» ۲۵ و ۲۶ بهمن ماه با ابتکار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر یا ارسال مقاله در این همایش به وب‌سایت همایش به آدرس www.iran-money.com مراجعه یا با شماره ۲-۸۷۷۶۲۴۳۰ تماس حاصل کنند. کمیته علمی همایش را چهره‌های برجسته‌ای چون: دکتر مسعود نیلی، دکتر محمد مهدی بهکیش، دکتر اکبر کمیجانی، دکتر پرویز عقیلی، دکتر فرخ قبادی و محمد‌هادی مهدویان بر عهده دارند. هر کدام از این اعضا از منظری متفاوت به چالش‌های پولی کشور خواهند پرداخت. دبیری علمی این همایش بر عهده دکتر موسی غنی‌نژاد است. در مراسم افتتاحیه نیز از مسوولان دولتی برای سخنرانی دعوت به عمل آمده است.