ایرنا - فعالان اقتصادی قانون مبارزه با پولشویی را به عنوان یک راهکار اساسی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای ممانعت از رواج برخی ناهنجاری‌های اقتصادی در کشور مانند تخلف اخیر بانکی مورد ارزیابی قرار می‌دهند. موضوع «پولشویی» از آغاز پیدایش پول و همزمان با رواج نظام پایه پولی طرف توجه صاحب نظران مسائل اقتصادی ـ سیاسی قرار گرفته است. بنا به گفته صاحب نظران اقتصادی «پولشویی» مجموعه عملیاتی را شامل می‌شود که شخص یا اشخاص حقیقی یا حقوقی برای مشروعیت بخشیدن به درآمدهای نامشروع خود اقدام به انجام این عملیات می‌کنند.

«پولشویی» هنگامی‌رخ می‌دهد که درآمد‌های کسب شده توجیه قانونی نداشته باشد و برای اینکه صاحبان این سرمایه نامشروع و کثیف داشته‌های خود را از حالت غیر قانونی خارج کنند به شیوه‌های خاص و البته برنامه‌ریزی شده روی آورده و به این ترتیب تلاش می‌کنند تا پول‌های خود را تطهیر کنند.

بررسی نظام اقتصادی کشورها نشان می‌دهد که هر چه از یک سیستم اقتصادی رقابتی متکی به مالکیت فردی دور شویم ، شرایط مناسب‌تری برای رفتن به سمت پول‌های کثیف فراهم می‌شود و این یک اصل کلی است.

یک استاد دانشگاه در این زمینه گفت: پولشویی پیدا کردن پول‌های غیر شرعی و پول‌هایی است که از مسیرهای غیر متعارف به‌دست می‌آید. غلامرضا علیزاده افزود: کسانی که به دنبال کسب پول‌های به اصطلاح کثیف هستند سعی دارند با روش‌های مختلف این پول‌ها را در جاهای مختلف سرمایه گذاری کنند و آن را تبدیل به پول‌های پاک سازند. از نظر علمای علم اقتصاد، انواع پول‌هایی که می‌تواند به صورت نا مشروع در جامعه مطرح باشد، به سه گروه پول‌های کثیف ویا پول‌های آغشته به خون، پول‌های سیاه و پول‌های خاکستری تقسیم می‌شوند. به همین علت است که اقتصاد دانان معتقدند «پولشویی» فعالیتی غیرقانونی است که طی انجام آن، عواید و درآمدهای ناشی از اعمال خلاف قانون، مشروعیت می‌یابد.

یک کارشناس و فعال اقتصادی نیز در این خصوص گفت: پولشویی توسط افرادی که پول‌های غیر قانونی کسب می‌کنند برای قانونی کردن وجوه به دست آمده صورت می‌گیرد.

«جمشید پژویان» افزود: این افراد برای قانونی جلوه دادن پول‌های خود اقداماتی مانند صادرات دروغین و خرید برخی مراکز خیریه انجام می‌دهند. این فعال اقتصادی معتقد است؛ پولشویی اعتبار و در نتیجه ثبات در بازارهای مالی را از بین می‌برد به گونه‌ای که نظام بانکی در نتیجه جرایم سازمان یافته اعتبار خود را از دست خواهد داد و تمام سیستم‌های مالی جهانی و نظام مالی منطقه ای مورد نظر را دچار آسیب جدی می‌نماید.

او اضافه کرد، پولشویی از عواملی است که فساد اقتصادی جوامع را سبب می‌شود و جوامع درگیر را از پیشرفت وتوسعه اقتصادی باز می‌دارد. آن چیزی که رخ نازیبای پولشویی را بیش از بیش زشت جلوه می‌دهد، دستگاه‌های تبهکاری و انجام عملیات بانک‌ها توسط آنها است که گاه به عنوان جریانی خارج از نظام اقتصادی موجب فلج شدن چرخه‌های پولی و مالی کشورها می‌شود.

«دکتر صباحی» استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی نیز در مطلبی گفته است: از آنجا که اقتصاد ما هنوز در حوزه دولت قرار دارد زمینه پیدایش پول‌های خاکستری فراهم تر از انواع درآمدهای غیر قانونی دیگر است.

وی معتقد است : پول‌های خاکستری به اعمالی چون زیرمیزی خواری، فرار از مالیات اطلاق می‌شود و چون در ایران هنوز مالیات به عنوان یکی از ارکان اصلی اقتصاد تعریف نشده است و بسیاری از افراد از پرداخت آن سر باز می‌زنند.