در پی درج مطلبی تحت عنوان «کارنامه یک دهه فعالیت در حوزه بانکداری الکترونیک» در صفحه بانک و بیمه مورخ 1/10/90 آن نشریه محترم شرکت خدمات انفورماتیک لازم می‌داند مواردی را متذکر گردد. خواهشمند است بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات این توضیحات در صفحه مربوطه درج گردد.

یکی از مهم‌ترین اصول ارائه گزارش‌هایی که جنبه تحقیقی و تحلیلی دارند، اشاره به منابع اخذ اطلاعات در گزارش می‌باشد. در این گزارش نویسنده محترم عنوانی را برگزیده است که مخاطب را ترغیب به خواندن گزارشی دقیق و کاملا مستند در این حوزه بسیار حساس می‌نماید. آنچه در هیچ‌کدام از بخش‌های گزارش مشاهده نمی‌شود اشاره به منابع و مراجع این اطلاعات است.
به نظر می‌رسد نویسنده محترم، با تکیه بر اطلاعات محدود به ویژه از اقدامات شرکت خدمات انفورماتیک، علاوه بر ارائه یک تحلیل سطحی، به رتبه‌بندی شرکت‌ها در ارائه خدمات بانکداری الکترونیک پرداخته است و در این میان نه تنها غیر مستند بودن برخی تحلیل‌ها کاملا مشهود و قابل اثبات است، بلکه به نظر غیر منصفانه و جهت‌دار نیز می‌باشد؛ در ادامه به سایر اشکالات وارد بر این گزارش اشاره می‌نماییم:
- برخلاف نظر نگارنده شرکت خدمات انفورماتیک به عنوان بازوی اجرایی طرح جامع اتوماسیون بانکی کشور توسط شرکت ملی انفورماتیک در سال ۱۳۷۲ تاسیس و فعالیت خود را آغاز کرده است.
- اولین شرکت ارائه‌دهنده سامانه بانکداری متمرکز نیز شرکت خدمات انفورماتیک بوده که این سامانه را در دو بانک بزرگ کشور نصب و راه‌اندازی نمود؛ در حالی که تا مدت‌ها بعد نیز هیچ محصولی در کشور قادر نبود همزمان از کارت و حساب، پشتیبانی و این دو را به هم مرتبط سازد. این موضوع در خصوص تولید سوئیچ پرداخت ایرانی نیز صدق می‌کند. همچنین یادآور می‌شویم؛ شرکت در مقوله تحقیق و توسعه نیز توانسته توفیقات در خور توجهی کسب نماید که از آن جمله می‌توان به طراحی و ساخت پایانه ماهواره‌ای آریاست، VSAT، DEICE و... و اخذ گواهینامه‌ها و تاییدیه‌های بین‌المللی از مؤسسه بین‌المللی SatLabs زیر نظر آژانس فضایی اروپا و کسب دو دوره جایزه جشنواره خوارزمی ‌به عنوان معتبرترین جایزه پژوهشی کشور اشاره کرد.
- در این گزارش تصویر درستی از حجم و نوع مهاجرت‌های صورت گرفته و راه‌اندازی‌ها، ارائه نشده و در همین نگاه گذرا نیز هیچگونه اشاره‌ای به اقدام اخیر شرکت خدمات انفورماتیک در مهاجرت سیستم‌های بانک ملی نشده است و با این که در بخشی از گزارش آمده «ارائه سرویس به بانک‌های بالای ۱۰۰۰ شعبه نیازمند تجربه عملیاتی ویژه‌ای است که تنها شرکت خدمات انفورماتیک چنین تجربه‌ای را به صورت عملیاتی و ملموس در اختیار دارد» از کنار این مساله و توانمندی‌های شرکت به سادگی عبور و تاکید ویژه‌ای بر محصولی گردیده که هنوز در عمل مورد آزمون قرار نگرفته است.در واقع اقدامات و قابلیت‌های شرکت خدمات انفورماتیک بسیار ناقص مطرح شده است.
برای روشن‌تر شدن توانمندی‌های شرکت خدمات انفورماتیک با تکیه بر آمار، گوشه‌هایی از حجم انبوه فعالیت‌های شرکت را متذکر می‌شویم. در نه ماهه اول سال 90 بیش از 3 میلیارد و 290 میلیون تراکنش کارتی ثبت شد که بیانگر انجام متوسط روزانه 5/15 میلیون تراکنش کارتی است. این میزان در مواقع ضروری به چندین برابر قابل افزایش است که برای نمونه می‌توان به توفیقات بانک‌های طرف قرارداد شرکت در اجرا و پاسخگویی مطلوب به مشتریان طی واریز و برداشت مبالغ هدفمندی یارانه‌ها اشاره کرد.
-متاسفانه جداول ارائه شده نیز بسیار ناقص و عناوین انتخابی آن بعضا نامفهوم است. با توجه به تنوع بسیار زیاد محصولات (که متناسب با نیاز روز و چشم‌انداز آینده بانکداری الکترونیک طراحی یا در دستور کار شرکت قرار می‌گیرد) عنوان نمودن نام تک تک آنها در چنین جدول مختصری نمی‌گنجد. با این اوصاف باید دید نگارنده بر چه اساسی شرکت خدمات انفورماتیک را فاقد محصولات مورد اشاره در ذیل دانسته؛ در حالی‌که شرکت نه تنها محصولات ذیل را به مشتریان خود ارائه می‌دهد، بلکه همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد محصولات مهم دیگری نیز عرضه می‌شود که متاسفانه در جداول ارائه شده، اشاره‌ای به آنها نشده است.
-مهم‌ترین مساله مغفول مانده در این گزارش امنیت است که دغدغه جدی شرکت خدمات انفورماتیک در ارائه محصولات و خدمات خود به مشتریانش می‌باشد. به همین منظور شرکت تمامی‌سرویس‌های خود را مطابق با استاندارد‌های امنیتی روز ارائه داده و در حال حاضر شرکت خدمات انفورماتیک اجرای بزرگ‌ترین پروژه مدیریت امنیت اطلاعات درکشور را آغاز نموده و اجرای بسیاری از پروژه‌های مهم امنیتی شبکه بانکی از جمله پروژه کاشف (اولینsoc بانکی) تایید محکمی ‌بر این ادعا است.
در پایان باید بار دیگر متذکر شد برای تشریح عملکرد یک دهه فعالیت حوزه بانکداری الکترونیک در ایران نمی‌توان با گزینش چند شرکت و تحلیل ناقص و جانبدارانه سطوری را رقم زد و به نتیجه‌گیری درست و مستند رسید.
نگارنده محترم می‌توانند با رجوع به پرتال شرکت خدمات انفورماتیک به نشانی WWW.ISC.CO.IR با خدمات شرکت در راستای توسعه بانکداری الکترونیکی آشنا شده و در تحلیل‌های آتی خود ان‌شاءا... بیش از پیش جانب انصاف را رعایت نموده و با اطلاعات دقیق‌تر به تحلیل و نقد بنشینند.