دنیای اقتصاد- سیاست‌های پولی کشور که طی سال‌های اخیر موضوع چالش بین بانکداران و تولیدکنندگان از یک سو و تصمیم‌سازان و صاحبنظران اقتصادی از سوی دیگر بوده است در یک همایش علمی - پژوهشی که قرار است به همت «دنیای اقتصاد» برگزار شود، بررسی می‌شود. چهار ضلع تصمیم‌سازان، صاحب‌نظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان درباره مسائل مربوط به سیاست‌های پولی و پیامدهای آن در حوزه تولید، بانکداری و اقتصاد کلان نگاه خاص خود را دارند که به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر این نگاه‌ها واگرایی بیشتری یافته‌اند. خبر

بررسی چالش‌های بانکداری و تولید در همایش «دنیای‌اقتصاد»

سیاست‌های پولی کشور طی سال‌های اخیر موضوع چالش بین بانکداران و تولیدکنندگان از یک سو و تصمیم‌سازان و صاحبنظران اقتصادی از سوی دیگر بوده است.

این چالش عمدتا ریشه در دیدگاهی دارد که معتقد است فعالیت‌های بانکی ارزش اقتصادی ذاتی ندارد و فقط زمانی موضوعیت می‌یابد که با خدمات‌رسانی کامل به فعالیت‌های تولیدی به سرمایه فیزیکی تبدیل شود. این نگاه از یک سو موجب کاهش کیفیت فعالیت‌های بانکی در کشور شده و از سوی دیگر پیامدهای نامطلوبی را در سایر بازارهای کشور به دنبال داشته است. در این میان، چهار ضلع تصمیم‌سازان، صاحب‌نظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان هر کدام حرف‌هایی برای گفتن درباره مسائل مربوط به سیاست‌های پولی و مشکلات تحمیل شده به بانکداران، تولیدکنندگان و اقتصاد کلان کشور دارند که به نظر می‌رسد طی سال‌های اخیر این حرف‌ها واگرایی بیشتری یافته‌اند. روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به عنوان رسانه فعالان اقتصادی کشور با بهره‌گیری از تجربه برگزاری چندین همایش در حوزه‌های مختلف در دو سال اخیر، در بهمن‌ماه سال جاری همایشی را با عنوان نخستین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید تدارک دیده است تا نمایندگان چهار ضلع تصمیم‌سازان، صاحب‌نظران اقتصادی، بانکداران و تولیدکنندگان رودرروی یکدیگر چالش‌های بازار پول و بخش تولید را کالبدشکافی نموده و در آستانه تصویب بسته سیاستی - نظارتی سال ۱۳۹۱، راهکارهایی عملی را به مقامات پولی کشور ارائه نمایند. این همایش دوروزه در ۲۵ و ۲۶ بهمن‌ماه سال‌جاری حول دو محور اساسی، مبانی تئوریک تعیین نرخ سود بانکی و نرخ ارز و ارزیابی کارنامه سیاست‌های پولی سال‌های اخیر از زاویه پیامدهای آن در بازارهای پول و تولید برگزار خواهد شد.همچنین در این همایش با حضور شرکت‌های مطرح در حوزه طراحی و تولید نرم‌افزارهای بانکداری الکترونیک، تاثیر سیاست‌های بانک مرکزی بر بانکداری الکترونیک مورد بررسی کارشناسی قرار خواهد گرفت. همایش یادشده از حضور کارشناسان اقتصادی و بانکی مطرح در محافل علمی و بانکی بهره خواهد برد. ترکیب شورای علمی این همایش را آقایان دکتر موسی غنی‌نژاد، دکتر مسعود نیلی، دکتر محمدمهدی بهکیش، دکتر اکبر کمیجانی، دکتر محمدهادی مهدویان، دکتر پرویز عقیلی کرمانی و دکتر فرخ قبادی تشکیل می‌دهد.در حاشیه این همایش شرکت‌های داخلی و خارجی می‌توانند آخرین دستاوردهای خود را در کارگاه‌های آموزشی (workshop) به نمایش بگذارند و از امکان تبلیغاتی آن جهت معرفی خود به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان استفاده نمایند. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته در این همایش برای هر کارگاه آموزشی به صورت جداگانه بولتن منتشر خواهد شد و در اختیار همه شرکت‌کنندگان قرار خواهد گرفت. قبل از برگزاری همایش نیز در روزنامه «دنیای‌اقتصاد» تبلیغ ویژه برای معرفی محصول یا تکنولوژی ارائه شده به میزان کافی چاپ خواهد شد. در طول برگزاری همایش و در فواصل بین سخنرانی‌ها نیز منوی کارگاه‌های آموزشی پخش خواهد شد.در دو سال گذشته روزنامه «دنیای‌اقتصاد» همایش‌هایی تخصصی در حوزه صنعت فولاد و معدن و انرژی‌های نو در صنعت ساختمان را با حضور مقامات ارشد این بخش‌ها برگزار نموده که با استقبال چشمگیری مواجه شده است.همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نیز به دنبال فراهم‌سازی بستری برای شکل‌گیری یک گفت‌وگوی منطقی و سازنده بین دست‌اندرکاران صنعت بانکداری و فعالان بخش تولید است تا به همگرایی و ایجاد یک فصل مشترک برای تنظیم سیاست‌های پولی منطبق با واقعیت‌های اقتصادی جامعه یاری رساند.علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاع بیشتر یا ارسال مقاله در این همایش به وب‌سایت همایش به آدرس www.iran-money.com مراجعه فرمایند.