گروه بازار پول- در حالی که شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی نرخ تورم شهریور را 17درصد اعلام کرد، گزارش‌های منتشر شده از نرخ تورم در شهریور ماه حکایت از افزایش این نرخ به 3/18 درصد دارد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی چند روز قبل در خصوص نرخ تورم در پایان شش ماه نخست سال جاری گفت: طبق آخرین اخبار نرخ تورم حدود ۱۷ درصد است که با توجه به افزایش قیمت انرژی، نفت، غذا و تورم‌های جهانی به طور طبیعی افزایش پیدا می‌کند.
اما تازه‌ترین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد نرخ تورم بیش از میزان مطرح شده از سوی وزیر است.برابر گزارش بانک مرکزی میانگین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در پایان شهریور ماه به 3/18 درصد رسیده است که در مقایسه با تورم 3/17 درصد ماه قبل یک درصد افزایش یافته است.
تورم نقطه به نقطه نیز که شاخص قیمت در پایان یک ماه معین از سال را نسبت به همان ماه در سال قبل نشان می‌دهد در شهریور ماه به ۲۲ درصد افزایش یافته است.
شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در شهریور ماه امسال نیز نسبت به ماه قبل 8/1درصد افزایش یافته است که بیشترین رشد ماهانه در شش ماه گذشته است. بدین ترتیب پرونده شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری در نیمه اول سال بسته شد. روند شش ماه گذشته نشان می‌دهد نرخ تورم به صورت آرام اما مستمر افزایش یافته است.
میانگین نرخ تورم از ۲/۱۳ درصد در فروردین ماه آغاز و با یک درصد افزایش در ماه بعد به ۲/۱۴ درصد رسیده است. در خرداد ماه نیز تورم میانگین از ۱۵ درصد عبور کرد و به مرز ۱۶ درصد نزدیک شد. تیر ماه سال جاری تورم ۳/۱۶ درصدی ثبت شد تا پیش‌بینی کارشناسان از افزایش تورم به بالای ۱۶ درصد در سال گذشته تحقق یابد. در کنار تورم میانگین نرخ تورم نقطه‌ای نیز پس از دو ماه کاهش در تیر و مرداد ماه گذشته بار دیگر شیب صعودی را تجربه کرده است.
نرخ تورم نقطه به نقطه از 7/19 درصد در فروردین ماه به 22 درصد در پایان شهریور ماه رسید. این شاخص از 3/22 درصد در خرداد ماه به 1/21 درصد در ماه تیر نزول کرد. شاخص نقطه به نقطه در مرداد ماه نیز تا سطح 8/20 درصد کاهش یافت اما در شهریور بار دیگر به سطح 22 درصد برای دومین بار در شش ماه گذشته بازگشت.
تورم ماهانه نیز در شش ماه گذشته روند پر افت و خیزی را تجربه کرد. این شاخص از ۸/۰ درصد در فروردین ماه به ۷/۱ و ۶/۱ درصد در اردیبهشت و خرداد افزایش یافت اما در تیر ماه تا حد یک‌دهم افزایش ماهانه تنزل کرد. در مرداد ماه تورم ماهانه یک درصد افزایش یافت ولی در شهریور بیشترین رکورد افزایش تورم ماهانه با ۸/۱ درصد ثبت شد.
تحلیل متفاوت از تورم
مسوولان دولتی با اشاره به اجرای هدفمندی یارانه‌ها و تعدیل قیمت‌های انرژی آهنگ افزایش قیمت‌ها را ناشی از اجرای این طرح می‌دانند. البته تورم اعلام شده برای هدفمندی از سوی برخی مسوولان در وزارت اقتصاد بین ۵ تا ۶ درصد برآورد شده است اما کارشناسان معتقدند؛ ریشه تورم در اقتصاد ایران به سیاست‌های پولی بانک مرکزی و رشد نقدینگی باز می‌گردد.
بر این اساس با توجه به روند حرکت نقدینگی در سال جاری برآوردها حاکی از آن است که با فرض عملکرد شش ماهه اول میانگین نرخ تورم در سطح بالای 20 درصد حفظ خواهد شد.
بازنگری در شاخص CPI
پژوهشکده پولی و بانکی در گزارشی که دستاوردهای همایش بیست و یکم سیاست‌های ارزی و پولی را معرفی کرده بود از یک نارسایی در شاخص قیمت مصرف‌کننده سخن گفته بود.گزارش‌های ارائه شده در این همایش از احتمال کم‌گویی شاخص‌های قیمت نظیر CPI به دلیل بروز شکست ساختاری ناشی از اجرای هدفمند‌ی یارانه‌ها سخن گفته بود.
بر این اساس آمار و ارقام مربوط به تورم و متغیر‌های مربوطه بعد از اجرای طرح هدفمندسازی یارانه‌ها سطحی کمتر از سطح واقعی خود را نشان می‌دهد و لازم است اصلاحاتی به منظور کاهش اریب این شاخص‌ها صورت گیرد.
بنابراین با توجه به این گزارش کارشناسی باید احتمال برخی نارسایی‌ها را در نرخ تورم ماه‌های اخیر لحاظ کرد.