خبرگزاری مهر- عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور گفت: اختلاس از سیستم بانکی کشور که کاملا بیمار است، از سال قبل قابل پیش‌بینی بود و اکنون جای تعجب ندارد. عزت الله یوسفیان ملا عصر شنبه در جلسه بررسی مشکلات زیرساخت‌های شهرک صنعتی چهل شهید آمل، اختلاس‌ اخیر در کشور را اقدامی ناپسند در نظام بانکی کشور دانست و افزود: سال قبل در رسانه‌ها نسبت به برخی جابه‌جایی وام‌های کلان در کشور به مسوولان هشدار داده شد که متاسفانه به حرف‌های بنده توجه نشد.

وی تمام نظام بانکی کشور را در اختلاس به وجود آمده مقصر دانست و ادامه داد: متاسفانه نظام فعلی بانکی کشور سبب اصلی اختلاس شده، اما آقایان اکنون ادعا می‌کنند که تعدادی ازعوامل را دستگیر کردند.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور با بیان اینکه نظام فعلی بانکی کشور برخلاف نظر مقام معظم رهبری است و باید خانه تکانی اساسی در آن صورت گیرد، تصریح کرد: متاسفانه اکنون سیستم نظام بانکی کشور در اختیار مردم نیست.

یوسفیان ملا، سیستم بانکی کشور را به کم کاری در ارائه تسهیلات ضروری به مردم نیازمند که با وام‌های یک تا پنج میلیون تومانی بسیاری از امورات زندگی آنان انجام می‌شود، متهم کرد و افزود: اکنون بسیاری ازمردم برای وام یک تا پنج میلیون تومانی، کفش آهنین پاره می‌کنند.

وی با تاکید براینکه دولت بانک‌ها را با هدف خدمت‌رسانی و به عنوان پناهگاه اقتصادی مردم تاسیس کرده نه اینکه بانک‌ها تجاری شود، تصریح کرد: این بانک‌ها اکنون به فکر افزودن صفرها به سرمایه‌های خود هستند و از پناه دادن مردم عادی در این بانک‌ها خبری نیست!

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه سیستم فعلی بانکی کشور، سیستمی است که می‌تواند برود مال مردم بخورد، اضافه کرد: کدام مفسد اقتصادی در کشور بوده که از مسیرقانونی بانک‌ها عبور کرده باشد. مردم این را پذیرفتند که بانک‌های ما در اختیار عده خاصی از افراد و در اختیار زر و زوراندوزان است. یوسفیان‌ملا ادامه داد: تسهیلات کلانی که افراد به اسم تولید اشتغال از بانک‌ها گرفتند در ضدیت با تولید و در مسیر غیر از ایجاد اشتغال در ساخت‌وسازهای مسکن و ویلاسازی‌های مناطق خوش آب و هوای کشور هزینه شد. وی با اشاره به اینکه هدایت تسهیلات چند ۱۰ میلیاردی در سال‌های ۸۷ سبب افزایش ۳۰۰ درصدی در بخش مسکن شده است و اکنون هم این افراد که به عنوان ملخ‌های اقتصادی جامعه هستند، به سمت بازار سکه جولان می‌دهند، تصریح کرد: وضعیت سکه به روزی رسیده که از حدود ۳۰۰ هزار تومان به ۶۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.

عضو ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی کشور بر نظارت بیشتر در نظام بانکی کشور تاکید کرد و ادامه داد: صدور روزانه حدود ۱۶هزار فقره چک بلامحل بلای جان خانواده‌ها شده و هر روز حدود ۳۲ هزار نفر که صادرکننده و دریافت‌کننده چک‌های بلامحل هستند کار آنان به محاکم قضایی کشیده می‌شود.

یوسفیان ملا یادآورشد: امروز این نظام بانکی باید پاسخگوی افرادی باشد که ازهیچ به جایگاه و منزلتی رسیدند و به مردم و رسانه‌ها اعلام کنند که آیا واقعا حمایت از افراد خاص در سیستم بانکی نهادینه شده است یا جولان دادن آنان قطع شده است؟