اختلاس 3 هزار میلیاردی در صنعت بیمه رخ نمی‌دهد

گروه بازار پول_ مدیرعامل بیمه پاسارگاد در پاسخی دیرهنگام به سخنان وزیر اقتصاد امکان بروز اختلاس‌هایی به بزرگی اختلاس اخیر نظام بانکی در صنعت بیمه را رد کرد. وزیر امور اقتصاد و دارایی هفته گذشته در مراسم معارفه رییس کل جدید بیمه مرکزی که همزمان شده بود با دعوت نمایندگان مجلس از وی برای پاسخگویی در خصوص اختلاس ۳ هزار میلیاردی، به کنایه نبود شفافیت مقررات در صنعت بیمه را به رخ اهالی این صنعت کشید و از دغدغه خویش برای تکرار اختلاسی مشابه اختلاس اخیر، درصنعت بیمه سخن گفت. حسینی نبود بانک اطلاعات مشتریان را دلیل اصلی اختلاس اخیر، عنوان کرده بود و گفته بود که بیم آن دارد که این وضعیت در صنعت بیمه نیز اتفاق بیفتد.

وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت اینکه اطلاعات ریالی بانک‌ها باید وارد بانک جامع اطلاعات مشتریان شود از نبود نظارت کافی در بخش بانکی انتقاد کرد. وی در مقایسه نظام بانکی و نظام بیمه‌ای گفت: اختلاس در نظام بانکی در شرایطی صورت گرفت که مقررات این بخش نسبت به بیمه‌ها شفاف‌تر است. او با ابراز نگرانی از این ضعف اظهار کرد: در خصوص صنعت بیمه دغدغه بنده مانند سیستم بانکی است؛ چرا که هنوز بخش نظارتی به حد نصاب تقویت نشده است. وزیر اقتصاد گفت: اتفاق اخیر در سیستم بانکی حکایت از آن دارد که سازو‌کارهای نظارتی در بخش پولی کفایت کامل را ندارد و من این دغدغه را درباره‌ صنعت بیمه دارم. وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه باید گردش اطلاعات در حوزه صنعت بیمه جدی گرفته شود، افزود: اگر می‌خواهیم پولشویی در بیمه رخ ندهد، باید به این موضوع به صورت جدی نگاه شود. حسینی با توصیه‌هایی به صنعت بیمه کشور گفت: صنعت بیمه صنعتی مالی، تخصصی و حساس است و باید از هر گونه غیرتخصص‌گرایی در آن پرهیز شود.این در حالی است که روز گذشته مدیرعامل فعلی بیمه پاسارگاد و مدیر عامل سابق بیمه آسیا در جواب شمس الدین حسینی با رد امکان بروز چنین شرایطی در صنعت بیمه گفت:توان مالی و مانور شرکت‌های بیمه در بخش مالی کمتر از ۴ درصد کل سیستم بانکی است و با توجه به این عوامل نباید نگران بروز تخلفاتی مانند سیستم بانکی در صنعت بیمه کشور باشیم؛ چراکه این امر اصلا امکان‌پذیر نیست.

معصوم ضمیری در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه حجم مبادلات مالی صنعت بیمه در مقایسه با سیستم بانکی بسیار ناچیز است، افزود: در حال حاضر شرکت‌های بیمه در بازار مالی کشور حضور فعالی ندارند، به طور سنتی شرکت‌های بیمه به طور مداوم تحت نظارت هستند که به عنوان نمونه می‌توان از آیین نامه سرمایه‌گذاری و نظارت‌های بیمه مرکزی بر منابع شرکت‌های بیمه یاد کرد.مدیرعامل بیمه پاسارگاد در ادامه به تفاوت‌های سیستم‌های بانکی و صنعت بیمه اشاره کرد و گفت: به عقیده بنده در شرکت‌های بیمه منابعی مانند بانک‌ها وجود ندارد که مورد دست‌اندازی و سوءاستفاده‌های مالی قرار گیرد.وی اضافه کرد: در حال حاضر شرکت‌های بیمه با فعالیت‌های اتکایی قوی و ارسال روزانه اطلاعات خود به بیمه مرکزی، امکان بروز تخلفات مالی در این صنعت را به حداقل رسانده‌اند. البته این کارشناس بیمه‌ای بروز تخلفات در صنعت بیمه را نفی نمی‌کند، زیرا به اعتقاد او در ابعاد بسیار جزئی تخلفات به وجود می‌آید، اما نباید این امر را به عنوان تخلفات مدیریتی و مالی همانند بانک‌ها دانست.ضمیری ضمن تاکید براینکه صنعت بیمه دارای مقرراتی است که در برخی از موارد با نواقصی همراه است، افزود: با توجه به اینکه صنعت بیمه در حال گذر از شرایط نظارت تعرفه‌ای به نظارت مالی است، بیمه مرکزی باید مراقبت‌های کاملی در این دوران برای جلوگیری از تخلفات در این صنعت به کار گیرد.

به گفته مدیرعامل بیمه پاسارگاد، البته در این مسیر می‌توان با تقویت قوانین و مقررات و به کارگیری استانداردهای نظارت بین‌المللی بر شرکت‌های بیمه و استفاده از ابزارهای مالی اقدامات مناسبی را برای کاهش تخلفات در صنعت بیمه انجام داد.معصوم ضمیری ضمن تاکید براینکه استفاده‌ از ابزارهای مذکور در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد، تصریح کرد: بیمه مرکزی در حال تدوین آیین نامه نظارت مالی و طرح آن در شورای عالی بیمه است که امیدواریم با تصویب هرچه سریع آن، این نهاد بیمه‌ای نظارت‌های مالی مؤثری را برعملکرد شرکت‌های بیمه اعمال کند.وی در خصوص رتبه‌بندی شرکت‌های بیمه که در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد، گفت: در سیستم بانکی موضوعی تحت عنوان رتبه‌بندی بانک‌ها وجود ندارد؛ چراکه این امر نوعی ابزار نظارتی محسوب نمی‌شود، بلکه امروزه ابزار نظارتی در تمام دنیا ابزارها و کنترل‌های مالی بر بخش‌های مختلف اقتصادی است.

این کارشناس صنعت بیمه شفافیت اطلاعات در شرکت‌های بیمه را یک اصل مهم می‌داند، اما به اعتقاد وی اجرای شفافیت‌های صورت مالی با اختلاف‌نظرهایی نیز همراه است، زیرا برخی اطلاع‌رسانی عمومی آنها را مناسب و برخی دیگر آن را مثبت ارزیابی نمی‌کنند.