رصد تراکنش‌های بانکی و ارائه فهرست مظنونان القاعده به بانک‌ها
مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل با مقامات ایرانی دیدار کرد
گروه بازار پول- رصد کردن تراکنش‌های بانکی، انعکاس فهرست مظنونان القاعده به نظام بانکی، شناسایی معاملات مشکوک، ایجاد زیرساخت‌هایی برای ایجاد کد ملی و... از اقدامات ایران برای مبارزه با پولشویی عنوان شد.

در همایش بررسی و دستاوردهای ایران در اجرای قانون مبارزه با پولشویی که با حضور «یوری فدوتف» مدیر اجرایی دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل، برگزار شد، مقام‌های ایرانی به ارائه گزارشی از اقدامات ایران در زمینه مبارزه با پولشویی پرداختند.
رصد تراکنش‌ها برای مبارزه با پولشویی
در این همایش، وزیر امور اقتصادی و دارایی ایجاد زیرساخت‌هایی مانند کد ملی و رصد تراکنش‌های کوچک در کشور را برای مبارزه با پولشویی مهم ارزیابی کرد و از انعقاد تفاهم نامه‌هایی در منطقه در این راستا خبرداد.
سیدشمس‌الدین حسینی در همایش بررسی و دستاوردهای ایران در اجرای قانون مبارزه با پولشویی در وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: برخی در برنامه‌های تحریم تلاش می‌کنند که مجاری رسمی و شفافی را که سال‌ها با آن تجارت کرده و با دنیا ارتباط داشته‌ایم، مسدود کنند تا ما مجبور شویم که از راه غیرشفاف وارد شویم تا دوباره انگشت اتهام به سوی ما بگیرند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه نهادهای حقوقی مناسبی به صورت اختصاصی برای مبارزه با پولشویی در کشور ایجاد شده است، افزود: همچنین اقدامات بسیاری در راستای ایجاد زیرساخت‌های فنی و اطلاعاتی و یا IT در کشور فراهم شده است.
وی ایجاد زیرساخت‌هایی مانند کد ملی و رصد تراکنش‌های کوچک در کشور را بسیار مهم ارزیابی کرد و اظهار داشت: در منطقه کمتر کشوری وجود دارد که دارای چنین زیرساخت‌هایی باشد و این زیرساخت‌ها در امر مبارزه با پولشویی بسیار اهمیت دارند.
حسینی با تاکید بر اینکه در راستای مقابله با جرم پولشویی هرچه به جلو پیش می‌رویم جنبه عمومی تری به خود می‌گیرد، عنوان کرد: مفسده‌هایی مانند پولشویی مانند مفسده‌های محیط کسب و کار هستند.
وی عنوان کرد: مصمم هستیم تا ارتباط خود را با نهادهای بین‌المللی، مرجع و مسوول گسترش دهیم؛ در حالی که ایران در امر مبارزه با قاچاق جزو بهترین کشورها است، باید در مبارزه با پولشویی نیز چنین باشد و این حقیقت را باید اثبات کنیم.
وزیر امور اقتصادی و دارایی نسبت به نحوه برخورد «دبیر خانه گروه کاری اقدامات مالی» (FATF ) در قبال اقدامات ایران در مبارزه با جرم پولشویی انتقاد کرد و افزود: همچنین تفاهم‌نامه‌هایی در منطقه در این راستا منعقد کرده‌ایم.
ارائه لیست سیاه القاعده به شبکه بانکی
سیدحمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی نیز در همایش بررسی و دستاوردهای ایران در اجرای قانون مبارزه با پولشویی در وزارت امور اقتصادی و دارایی به تشریح اقدامات به‌عمل آمده در زمینه مبارزه با جرم پولشویی توسط بانک مرکزی پرداخت و گفت: اقدامات صورت گرفته در سه حوزه سیاست گذاری و تنظیم مقررات، فناوری اطلاعات و شفافیت در عملکردها در حوزه بانک‌ها و بازار غیرمتشکل و اقدامات اجرایی است.
قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به تنظیم ۱۰ دستورالعمل مبارزه با جرم پولشویی در شورای‌عالی مبارزه با پولشویی و ابلاغ آن به نظام بانکی کشور عنوان کرد: همچنین ۲۲ فضای حقوقی و مقررات بر مبنای مصوبات هیات وزیران و شورای پول و اعتبار از طریق بانک مرکزی به بانک‌ها ابلاغ شده است.
وی ابلاغ دستورالعمل بازرسی مالی و اخذ اطلاعات، تدوین مقررات ناظر بر تاسیس موسسات، نحوه فعالیت‌های قرض‌الحسنه‌ها، ابلاغ آیین‌نامه تعیین شماره اختصاصی برای اشخاص مرتبط با خارج کشور، ابلاغ آیین‌نامه مدت و طرز نگهداری اسناد و دفاتر بانک‌ها و تهیه و ابلاغ آیین‌نامه تمدید اولین کارت‌های شناسایی ملی را از جمله آیین‌نامه‌های تدوین شده در امر مبارزه با پولشویی در نظام بانکی کشور ذکرکرد.
پورمحمدی آیین‌نامه ایجاد واحدی در بانک‌ها و موسسات اعتباری، ممنوعیت خرید و فروش ارز خارج از سیستم بانکی و صرافی‌ها، ابلاغ آیین‌نامه تسهیلات و تعهدات کلان و مشخص شدن سقف و آیین‌نامه تاسیس و اجرا و نظارت شعب بانک‌های ایرانی خارج از کشور را دیگر این آیین‌نامه‌ها عنوان کرد.
وی دستورالعمل نحوه فعالیت صرافی‌ها و نحوه نظارت بر آنها، دستورالعمل‌های تعاونی‌های اعتباری و لیزینگ‌ها و ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تنظیم بازار غیرمتشکل پولی را اقدامات صورت گرفته برای مبارزه با پولشویی دانست.
قائم مقام بانک مرکزی در خصوص اقدامات به‌عمل آمده در حوزه فناوری اطلاعات عنوان کرد: برای ارتباط بین نهادهای پولی متشکل و غیرمتشکل نیازمند یک سیستم واحد بودیم که با شفافیت بیشتری جریان وجوه را کنترل کند که این کار صورت گرفت و سامانه یکپارچه مشتریان بانکی راه اندازی شد.
وی از تدوین سامانه ای برای فعالیت تعاونی‌های اعتباری خبر داد و افزود: صرافی‌های مجاز و غیرمجاز از یکدیگر جداسازی شدند، همچنین تراکنش‌های صرافی‌های مجاز تحت نظارت بانک مرکزی هستند. پورمحمدی ساماندهی تعاونی‌های اعتباری، تهیه چک لیست در زمینه رعایت مقررات توسط بانک‌ها و موسسات پولی و انعکاس فهرست مظنونان القاعده به نظام بانکی کشور را در راستای مبارزه با پولشویی عنوان کرد.
انسداد سرچشمه‌های فساد برای مبارزه با پولشویی
همچنین وزیر دادگستری توزیع درآمدهای نامشروع را منشا بسیاری از فسادها دانست و گفت: سرچشمه‌های فساد در راستای مبارزه با پولشویی باید مسدود شود.
سیدمرتضی بختیاری، یکی از وظایف مهم حکومت در جمهوری اسلامی را زمینه سازی برای درآمد حلال عنوان کرد و گفت: در فقه فساد اقتصادی دارای مجازات سنگینی است.
وزیر دادگستری تصریح کرد: قوانین، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مبارزه با پولشویی که همگی برای سلامت جامعه هستند، بستر رویش مسائل اخلاقی را فراهم می‌کنند.
وی با بیان اینکه در فقه نسبت به مفاسد اقتصادی سخت‌گیری شده است، تصریح کرد: اگر لقمه حرام وارد زندگی انسان شود، دل را تاریک کرده و زمینه فساد بیشتر را فراهم می‌کند و دل را می‌میراند.
بختیاری با تاکید بر اینکه منافذی که احتمال سوءاستفاده در آنها وجود دارد باید مورد نظارت قرار گیرد، افزود: سرچشمه‌های فساد در راستای مبارزه با پولشویی باید مسدود شود.
وزیر دادگستری نظارت بر قوانین مناقصه‌ها، شفاف سازی جریان وجوه در سیستم بانکی، الزام دستگاه‌ها به تدوین شاخص‌های فساد، بررسی موارد فساد در صندوق ضمانت صادرات، ایجاد زیرساخت‌های اطلاعاتی و راه اندازی سامانه تسهیلات را از جمله اقداماتی دانست که در راستای مبارزه با جرم پولشویی در کشور انجام شده است.
اتهام پولشویی به ایران سیاسی است
اصغر ابوالحسنی معاون وزیر اقتصاد هم در این همایش، اتهام به ایران در پولشویی را مساله‌ای سیاسی دانست و گفت: ایران از پاک‌ترین کشورها در منطقه در زمینه پولشویی است.
وی گفت: اولین مرحله در مبارزه با پولشویی رصد اقداماتی است که امکان پولشویی در آنها وجود دارد.
معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزیرامور اقتصادی و دارایی شناسایی معاملات مشکوک‌الوصول را از دیگر اقدامات برشمرد و تصریح کرد: دریافت گزارش‌ها، تحلیل و بررسی آنها اقدامات دیگری است که برای مبارزه با پولشویی صورت می‌گیرد.
وی از تهیه نرم افزارهایی در این راستا خبر داد و عنوان کرد: بررسی‌های قضایی و صدور حکم نیز در مراحل بعدی مبارزه قرار می‌گیرد و در بانک‌ها، بیمه‌ها، گمرک، نظام مالیاتی، بورس، صنوف پرخطر، موسسات اعتباری و غیره باید زمینه‌هایی فراهم شود که مراحل مذکور در آنها عملیاتی شود.
ابوالحسنی با بیان اینکه ایران به مرحله‌ای در مبارزه با پولشویی رسیده است که می‌تواند در بخش‌هایی مانند آموزش به سایر کشورها کمک کند، بیان کرد: اقداماتی در زمینه حقوقی و برنامه‌های عمل و نقشه راه در این زمینه تهیه شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه ابلاغ، تصویب و صدور دستورالعمل‌ها بی‌نیاز شده‌ایم، گفت: تمام اقدامات و دستورالعمل‌های تدوین شده مطابق با استانداردهای جهانی است.