فارس- یک کارشناس به بررسی واحدهای پولی ایران در دوره‌های مختلف تاریخی از «استاتر» و «دریک» تا «رئال» پرداخت.

صدیقه فروغیان اظهار کرد: در دوره‌های مختلف تاریخی، واحدهای پولی مختلفی در ایران مطرح بوده که از جمله آنها «دریک» است که در نظرسنجی‌های اخیر به نام آن به عنوان واحد پول ملی اشاره شده است. وی افزود: در دوره هخامنشیان، «استاتر» طلا و نقره مطرح بوده که در همان دوره، در ایران مرکزی، «دریک» و «سیکل» یا «شکل» طرح و استفاده می‌شد.

این کارشناس سکه اضافه کرد: با ورود اسکندر و جانشینان وی به ایران، واژه‌های یونانی «دراخما» و «دناروس» که در زبان عربی بعدها معرب شدند و «درهم» و «دینار» نام گرفتند، مطرح شدند.

وی افزود: اعراب از آنجا که سکه‌ای به نام خودشان نداشتند، برای نقره از «ورق» و برای طلای رومی از «عین» استفاده می‌کردند. البته این مساله به دوره ساسانی و کلاً قبل از دوره مروان مربوط است.

فروغیان گفت: وقتی عبدالملک بن مروان، خلیفه اموی در سال ۷۴ هجری قمری روی کار آمد، اولین سکه اسلامی را ضرب کرد که سکه‌های نوع طلای آن «درهم» و نوع نقره آن «دینار» نام گرفت.

وی اضافه کرد: بر روی این سکه‌ها «لا اله الا الله» و «قل هو الله احد» و در حاشیه آنها تاریخ و محل ضرب سکه و قسمتی از سوره احزاب یا سوره روم ضرب می‌شد.

این کارشناس سکه گفت: در تمامی دوره‌های اسلامی از واحد «فلس» یا «فلوس» برای سکه‌های مسی و برنجی استفاده می‌شد.

وی گفت: همچنین در دوره ساسانی به سکه مسی، «پشیز» که در واقع همان پول ناچیز و سیاه بود، گفته می‌شد.

فروغیان اضافه کرد: در دوره صفویه، از آنجا که پادشاهان صفوی علاقمند بودند تا از نام خود به عنوان واحد پولی استفاده کنند، ما در این دوره با واحدهایی همچون «بیستی»، «محمدی»، «عباسی»، «شاهی»، «لاری» و «اشرفی» روبه‌رو هستیم.

وی افزود: در همین دوره «ریال» هم مطرح شد. ریال همان «رئال» است که از زبان اسپانیایی گرفته شده و توسط پرتغالی‌ها و اسپانیایی‌ها به منطقه خلیج فارس وارد شده است.

این کارشناس سکه با بیان اینکه در دوره زندیه و افشاریه، واحدهای درهم، دینار و فلوس مطرح بود، گفت: گرچه اولین‌بار ریال و تومان در دوره صفویه مطرح شدند ولی ریال به عنوان واحد پول ملی در دوره پهلوی مصوب شد و مجوز گرفت و مطرح و رایج شد.

وی افزود: در دوره قاجاریه نیز از ریال و تومان استفاده می‌شد.

این کارشناس سکه با بیان اینکه ما تاکنون واحد پولی با عنوان «پارت» و «پارسی» نداشتیم، گفت: پارس، پارسه یا پارس، اشاره به مکانهایی در ایران دارند.

وی افزود: پارت یا نام دیگر اشکانیان، به افرادی مربوط است که از «پرثوه» آمدند و در ایران، اسکان گزیدند.

این کارشناس موزه سکه بانک سپه گفت: در بین اسامی که جدیدا مطرح شده، «دریک» به عنوان واحد پول قدیمی ایران در دوره هخامنشیان از بقیه قابل پذیرش‌تر است.