اعلام با واسطه نرخ تورم
بهروز مرادی، رییس سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها-عکس: خبرگزاری مهر
در سکوت مرکز آمار و ممنوعیت بانک مرکزی برای انتشار آمار، روز گذشته رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها نرخ تورم میانگین خرداد ماه را اعلام کرد. به گفته وی، تورم فروردین‌ماه امسال ۲/۱۳درصد، اردیبهشت ماه ۲/۱۴درصد و خرداد ماه ۴/۱۵درصد بوده است. بانک مرکزی تا پانزدهم هرماه، نرخ تورم ماه قبل را در سه شاخص میانگین، ماهانه و نقطه به نقطه اعلام می‌کرد. اما از اوایل تیر ماه با مصوبه شورای عالی آمار انتشار تورم از سوی بانک مرکزی به حالت تعلیق درآمد. این ممنوعیت باعث طرح این سوال در محافل کارشناسی شده است که آیا ممکن است اعلام نرخ تورم نیز به تدریج به سرنوشت نرخ رشد اقتصادی دچار شود که از سه سال پیش از اعلام شدن آن خودداری شده است؟

اعلام با واسطه نرخ تورم خرداد
تورم «نقطه به نقطه» در خرداد ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل به ۲۴ درصد رسید
گروه بازار پول- در سکوت مرکز آمار و ممنوعیت بانک مرکزی از انتشار آمار روز گذشته رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها نرخ تورم میانگین خرداد ماه را اعلام کرد.
بهروز مرادی رییس سازمان هدفمندی یارانه‌ها،در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره رشد قیمت‌ها پس از اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها با طبیعی خواندن رشد قیمت‌ها گفت:تورم فروردین‌ماه امسال ۲/۱۳درصد، اردیبهشت ماه ۲/۱۴درصد و خرداد ماه ۴/۱۵درصد بوده است.
وی افزود: این روند افزایش تورم هرسال وجود دارد و نمی‌توان به طور مطلق آن را به هدفمندی یارانه‌ها نسبت داد، اگر چه بخشی از آن نیز ناشی از اجرای این قانون است.اعلام این رقم از سوی مرادی را باید انتشار با واسطه نرخ تورم پس از 15 روز تاخیر دانست.بانک مرکزی تا پانزدهم هرماه نرخ تورم ماه قبل را در سه شاخص میانگین، ماهیانه و نقطه به نقطه اعلام می‌کرد. اما از اوایل تیر ماه با مصوبه شورای عالی آمار انتشار تورم از سوی بانک مرکزی به حالت تعلیق درآمد. حسین قضاوی در خصوص اعلام نرخ تورم از سوی بانک مرکزی به دنیای اقتصاد گفت:مرجع این موضوع شورای عالی آمار است و قرار است این شورا در خصوص تقسیم کار آماری میان مرکز آمار و بانک مرکزی تصمیم گیری کند. در مقابل یک مقام مطلع به دنیای اقتصاد گفت: مرکز آمار با استناد به قانون برنامه پنجم خود را مرجع آماری می‌داند بنابراین انتشار آمار از سوی بانک مرکزی فعلا در حالت تعلیق قرار دارد و به نظر نمی‌رسد شورای عالی آمار در این خصوص رای به نفع بانک مرکزی دهد.
شاخص‌های مختلف افزایش قیمت
بانک مرکزی گزارش‌های قیمتی خود را از خلاصه نتایج به دست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 100=1383 (359 قلم کالا و خدمت) استخراج می‌کند.با توجه به نرخ میانگین 4/15 درصد تورم برای خرداد ماه، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در خرداد ماه 1390 نسبت به ماه قبل 2/1 درصد افزایش یافته است.تورم میانگین در ماه اردیبهشت 2/14 درصد بوده است. تورم نقطه به نقطه یا مقایسه خردادماه سال 90 به سال 89 نیز حکایت از آن دارد که شاخص مذکور معادل 24 درصد رشد داشته است. در مقایسه با ماه مشابه سال قبل ،شاخص مذکور 2/21 درصد رشد داشته است.بنابر گزارش دنیای اقتصاد نرخ تورم نقطه‌ای بیانگر نرخ رشد شاخص قیمت‌ها در پایان هر ماه نسبت به شاخص قیمت‌ها در پایان ماه مشابه سال قبل است. در این روش، نرخ تورم تغییرات شاخص قیمت‌ها را در طول یک‌سال (12 ماه) منعکس می‌کند. با این حساب اگر نرخ تورم نقطه‌ای از تیر سال قبل تا خرداد ماه 90بر عدد 12 تقسیم شود، حاصل تورم میانگین خرداد ماه می‌شود.با توجه به نرخ تورم 4/15 درصدی اعلام شده در خرداد ماه و دسترسی به نرخ تورم نقطه‌ای تا قبل از خرداد 90 می‌توان تناسبی برقرار کرد که نتیجه آن دستیابی به نرخ تورم نقطه‌ای 24 درصد در خرداد ماه است.
علامت‌های تورم نقطه‌ای
بررسی‌ها نشان می‌دهد،روند افزایش تورم نقطه‌ای که از تیرماه سال قبل آغاز شده است و تاکنون ادامه دارد با تاخیری کوتاه خود را در تورم میانگین نشان می‌دهد.تجربه سال قبل به طور واضحی گویای این فرض است.در تیر ماه سال قبل نرخ تورم نقطه‌ای از 3/8 به 4/9 درصد افزایش یافت. این در حالی است که نرخ میانگین در آن ماه ثابت ماند و تا مرداد ماه نیز روند کاهشی داشت اما از مرداد ماه به بعد با توجه به افزایش تورم نقطه ای، تورم میانگین نیز رشد کرد.این رشد به گونه‌ای بود که تورم میانگین از 4/12 درصد در اسفند به 4/15 در خرداد رسید و اگر همین روند ادامه یابد تا چند ما آینده نرخ نقطه‌ای تورم و نرخ میانگین به یکدیگر بیش از قبل نزدیک می‌شوند.تورم نقطه‌ای علامتی است که باید جدی گرفته شود فارغ از آنکه سهم هدفمندی یارانه‌ها در رشد قیمت چقدر است.